شلنگ آتش نشانی - شلنگ آتش نشانی چیست - ایمن عارفی
شلنگ آتش نشانی

شلنگ آتش نشانی


شلنگ آتش نشانی چیست

شلنگ آتش نشانی یکی از مهم ترین ابزار اطفای حریق برای آتش نشان ها به شمار می رود. شِلنگ ها انواع مختلفی دارند. که با توجه به کارایی و ظرفیت در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و از مواد اولیه ای ساخته شده اند که فشار آب زیاد هنگام اطفای حریق را به خوبی تحمل می کنند. (کپسول آتش نشانی برای منزل)

از شِلنگ های آتش نِشانی در شکل متصل به تانکر های آب ماشین آتش نشانی و به صورت جدا گانه برای متصل شدن به خروجی آب استفاده می شود. جنس این شلنگ ها طوری طراحی شده اند که قابلیت کس شانی زیاد دارند. و می توان از آن ها در شرایط سخت حادثه استفاده کرد.

تاریخچه ی شلنگ آتش نشانی

شانگ های آتش نشانی به گونه ای طراحی شده اند که برای اطفا حریق مناسب می باشند. این شلنگ‌ها معمولا از یک لایه خارجی از الیاف در هم تنیده و یک لایه درونی از جنس پلاستیک با قابلیت کشسانی زیاد ساخته و پرداخته می شوند. این شلنگ‌ها معمولا به متراژ ۵۰ فوت (۱۵.۵ متر) ساخته می شوند. در دو انتهای شلنگ آتش نشانی بخش‌های از جنس فلز وجود دارد که کمک می کند این شلنگ ها به خروجی های فشار قوی آب متصل شوند.

برخلاف دیگر شلنگ ها این نوع از شلنگ ها به گونه ای طراحی می شوند که بتوان از آن ها به صورت پهن شده نیز استفاده کرد. که این امر باعث می شود فضای کمتری توسط شلنگ اشغال شود. اولین مورد استفاده از شِلنگ آتش نشانی به یونان باستان باز می گردد. در یونان باستان از روده ی گاو به عنوان شلنگ استفاده می شد. که یک سر آب را به مخزن آب و سر دیگر آن را به سمت آتش می گرفتند و آب با شدت فراوانی خارج می شد و آتش را خاموش می کرد.

خود شلنگ در سال ۱۶۷۲ در هلند اختراع شد. شخصی به نام نیکولاس یان در شهر آمستردام اولین شلنگ مدن آتش نشانی را اختراع کرد. (کپسول آتش نشانی برای منزل)

در ساخت و پرداخت شلنگ های آتش نشانی امروزی از الاستومر علاوه بر الیاف مصنوعی و طبیعی استفاده می شود. که وجود این مواد در ساخت شلنگ آتش نشانی موجب می شود تا شلنگ در مجاورت با خورشید و مواد شیمیایی دچار پوسیدگی نشود. و شلنگ هایی که با این مواد ساخته می شوند بسیار سبک هستند و همین امر موجب می شود تا آتش نشان ها دچار خستگی نشوند.

همچنین بخوانید درباره: آتش سوزی در کارخانه ها

انواع شلنگ های آتش نشانی

انواع گوناگونی از شلنگ های اتش نشانی وجود دارند که دارای مکانیزم عمل های متفاوتی هستند. این انواع عبارتند از: شلنگ های تهاجمی، که به شلنگ هایی گفته می شود که از الیاف پوشیده شده اند و علاوه بر مقاومت بالایی که دارند بسیار سبک هستند. شلنگ های تامین کنند و شلنگ های تقویت فشار از انواع دیگر شلنگ ها هستند که برای انتقال آب از منبع آب که در مسافتی نسبتا طولانی قرار گرفته به تانکر آب و یا تقویت فشار آب از یک تانکر به تانکر دیگر استفاده می شود. قطر داخلی این شلنگ ها بین ۸۹ تا ۱۲۷ میلی متر است. و قابلیت تحمل فشار تا ۲۰۷۰ پاسکال را دارد. طول استاندارد این شلنگ ها حدود ۳۱ متر است.

کیفیت شلنگهای آتش نِشانی

شلنگ های آتش نشانی در هر مرحله از تولید مورد کنترل کیفیت قرار می گیرند. و آزمایش های متعددی روی آن ها انجام می پذیرد. بعضی از این آزمایش ها به صورت نظری و با بازدید از شلنگ ها انجام می شود. برخی از آن ها مانند مقاومت در برابر ازون، تست چسبندگی، ارتباط بین لایه های بیرونی و درونی و… در آزمایش های جدی تری محک زده می شوند. (کپسول آتش نشانی برای منزل)

شلنگ آتش نشانی

شلنگ آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید