آموزش اصول ایمنی و آتش نشانی به کودکان - آموزش اصول ایمنی و آتش نشانی به کودکان -
آموزش اصول ایمنی و آتش نشانی به کودکان

آموزش اصول ایمنی و آتش نشانی به کودکان


آموزش اصول ایمنی و آتش نشانی به کودکان

از گذشته های دور تا به امروز ، آتش سوزی و حریق جزو تلخ ترین و مخرب ترین اتفاق های تاریخ زندگی بشر بوده است. آتش  سوزی یک حادثه ی ناگوار است که در ثانیه ای رخ می دهد و ممکن است که تا یک عمر اثرات بد آن جاری باشد. به همین دلیل علاوه بر اینکه ما بزرگ سالان از ایمنی و آتش سوزی آگاهی لازم را باید داشته باشیم، کودکان نیز باید بیاموزند تا در مواقع بحرانی بهترین عملکرد را داشته و از خود محافظت درستی بکنند. در واقع آموزش اصول ایمنی و آتش نشانی به کودکان نکته ای مهم و حائز اهمیت است که هیچ خانواده و هیچ والدینی نباید از آن غافل شوند.

کودکان معصوم ترین انسان های روی زمین هستند که آگاهی کافی نسبت به جهان پیرامون و اتفاقات آن ندارند. اما خانواده ها، پدر  و مادر ها، موظف هستند که ذهنیت کودکان خود را آماده کنند. زیرا ممکن است در مواقع حساسی مانند همین آتش سوزی، کودک دست به کاری هیجانی بزند و جان خود را به خطر بیندازد یا با انجام اقدامی نا درست موجب ایجاد حریق و آتش سوزی بشود. که در هر صورت نیاز به آموزش خواهد داشت.

 اموزش اصول ایمنی به کودکاناصول مهم برای یادگیری کودک در مواقع آتش سوزی

اولین قدم در آموزش به کودکان در برابری آتش سوزی ، آموزش درک خطر است:

تقریبا بسیاری از کودکان نمی دانند که چگونه در برابر آتش سوزی واکنش نشان دهند و حتی ممکن است به دلیل نداشتن اطلاعات کافی خود را در مکانی نزدیک به آتش پنهان کنند، بدون اینکه در آنجا در امان باشند.

 

با دقت موضوع را مدیریت کنید:

شما می توانید در بحث درباره کارهایی که باید در مواقع اضطراری انجام دهید، یک به یک برای فرزندانتان توضیح دهید و همچنین وقتی در مورد فیلم ها، بازی ها و باورها صحبت می کنید، مسائل را به صورت عادی تر مطرح کنیدتا احساس ترس در کودکان به وجود نیاید.

 

بحث های جدی و تمرین را با بازی نیز مخلوط کنید:

شما می خواهید فرزندتان موضوع را خیلی جدی بگیرد و در عین حال نمی خواهید او را بترسانید. هر چیزی که در بازی تمرین شود، به مراتب قدرت “آموختن” و عادت شدن دارد. اگر به عنوان بخشی از یک بازی آتش نشان، مسیرهای فرار در اطراف خانه خود را تمرین می کنید، امکان دارد در موارد اضطراری واقعی، کودکان شما دوباره از آن مسیرها استفاده کنند.

 

نشان دهید که چگونه فرار کنند:

به فرزندان خود بگویید که دو راه برای فرار از اتاق آنها وجود دارد و بسیار مهم است که در اسرع وقت از خانه خود خارج شوند و خود را به خروجی ها برسانند.

 

آنها را آگاه کنید تا احساس امنیت کنند:

وقتی آتش سوزی می شود، هوا برای رفتن به خانه تاریک و سخت خواهد بود. برای شبیه سازی اوضاع می توانید چشم های کودکتان را با استفاده از چشم بند بسته و از او بخواهید تا راه درست را تشخیص دهد و به راه فرار برسد.

 

از آهنگ ها و شعرهای با قافیه برای آموزش استفاده کنید:

از شعرهایی برای آموزش استفاده کنید که برای کودکتان شرایط آتش سوزی و راه های فرار از آن شرایط را در قالب شعر فان توضیح میدهد.

 

به آنها در مورد سیستم های هشداردهنده آتش آموزش دهید:

طبق مطالعات، بسیاری از کودکان نمیدانند که آلارم های آتش نشانی چه کاری انجام می دهند. به کودکان خود آموزش دهید که آلارم های حریق به شما آتش سوزی را هشدار میدهند، همچنین چگونگی تشخیص سروصدای آلارم ها را آموزش داده و با نوجوانان طریقه چکاپ باتری های وسایل هشداردهنده آتش و تعویض آن ها را بررسی کنید.

 

به بچه های خود مختصر بگویید که دیگر به یک ساختمان در حال آتش سوزی و یا سوخته برنگردند.

 

از کودکان بخواهید درها را لمس کنند تا ببینند آیا گرم است یا خیر:

به کودکان خود بگویید در صورت گرم بودن یک در، در را باز نکنند، زیرا درهای گرم باعث گسترش بیشتر آتش می شوند.

 

در مورد توقف، رها کردن و غلت خوردن به آنها آموزش دهید:

به آنها بیاموزید تا از فرار از آتش سوزی روی زمین بخزند و اگر آنها در آتش هستند غلت بزنند تا بتوانند به مکان امنی برسند. به بچه های خود بگویید اگر در حال آتش سوزی هستند هرگز ندوند، این فقط وضعیت را بدتر می کند.

 

هر ماه ایمنی در برابر آتش را تمرین و مرور کنید، درواقع هر ماه آنچه را که در مورد ایمنی در برابر آتش می دانند مرور کنید.

 

یک اردوی میدانی با نیروهای آتش نشانی ترتیب دهید:

با نیروهای آتش نشانی محله ی خودتان تماس بگیرید و با آنها قرار ملاقات را رزرو کنید. این یک فرصت عالی برای آنهاست، خصوصاً اینکه بسیاری از کودکان از آتش نشانان می ترسند این یک راه فوق العاده برای کمک به کودکان است.

 

مسابقه ایمنی در برابر آتش سوزی را اجرا کنید:

از کودکان خود بخواهید پوستر یا مقاله ای درباره ایمنی در برابر آتش سوزی بسازند. آنها را وادار کنید تا نحوه فرار و آنچه در آتش انجام می دهند را در پوستر خود به تصویر بکشند و به این کار کودکان را تشویق کنید.

 

برای آنها داستان بخوانید.

 

قرمز را به رنگ هفته در آورید:

بسیاری از موارد مربوط به آتش سوزی به رنگ قرمز مانند آتش سوزی، کپسول های آتش نشانی، شیرهای آتش نشانی و ماشین های آتش نشانی است.

 

به آنها نشان دهید چگونه علائم خروج از مکان حریق را دنبال کنند:

با آن ها در مدرسه و ساختمان قدم زده و به آنها بگویید که علائم خروج از آتش در همه جا وجود دارد و همیشه روشن خواهد ماند.

 

چند بازی انجام دهید:

بچه های خود را وادار به دویدن کنید، روی زمین بخزند و صورتشان را بپوشانند. یک بازی محبوب که بچه ها دوست دارند این است که کم بمانند و فرار کنند.

 

فرار را تمرین کنید:

حتی اگر بچه ها بدانند چگونه خانه خود را تخلیه کنند، مدارس بسیار متفاوت هستند. یک صحنه اضطراری در مورد آتش سوزی را در مدرسه را به نمایش درآورید، حتی می توانید موانع اضافه کرده و راه های خروج را مسدود کنید تا چالش برانگیزتر شود.

 

تجهیزات ایمنی در برابر آتش را با هم بررسی کنید:

به کودکان خود در مورد پتوهای آتش نشانی، آلارم های آتش نشانی، شیلنگ های آتش نشانی، دزدگیرهای آتش نشانی و کپسول های آتش نشانی بیاموزید.

 

به کودکان خود بیاموزید که چگونه از مکان آتش سوزی به منطقه امن فرار کنند:

به آنها بفهمانید که آتش سوزی به سرعت گسترش می یابد و بیشتر مرگ های ناشی از آتش سوزی ناشی از استنشاق دود است و نه سوختگی.

 

به آنها بیاموزید که با خدمات اضطراری تماس بگیرند:

از همان سنین کودکی، شماره تلفن های اضطراری را به آن ها آموزش دهید تا در موارد ضروری با آنها تماس بگیرند. شماره تلفن خدمات اضطراری کشور خود را به آنها بیاموزید.

از آموزش های دیگر به کودکان میتوان به نکات زیر اشاره کرد:

به فرزندان خود اموزش دهید که:

کبریت و فندک ها اسباب بازی نیستند.

در آشپزخانه لباس آستین بلند نپوشند.

بررسی کنید که دتکتورهای دود نصب شده اند.

هر ساله باتری های آلارم های دود را عوض کنید.

 

رعایت و دانستن تمامی این اصول ایمنی آتش نشانی به کودکان برای تمامی کودکان امری مهم و ملزوم است. به امید اینکه هیچ کودکی در هیچ جای جهان دچار سوختگی نشود و با حریق دست و پنجه نرم نکند. و همیشه تمامی کودکان در امنیت کامل به زندگی و رشد بپردازند. اما داشتن آگاهی کافی و لازم، برای هر کودکی و هر خانواده ای واجب است.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید