ایمنی حریق و کنترل آن - اصول ایمنی حریق و کنترل آن - ایمن عارفی
ایمنی حریق و کنترل آن

ایمنی حریق و کنترل آن


ایمنی حریق و کنترل آن  _ اتش عبارت است از يک سري از واکنش هاي شيميا يي و اکسيداسيون سريع حرارت زاي مواد قابل اشتعال است .تعريف ديگر اتش بدين قرار است که ترکيب سريع اکسيژن با اشياء داراي کربن که قابل اشتعال هستند. (شارژ کپسول آتش نشانی)

از آتش به عنوان دشمن پنهان تعبير شده است به گونه اي که با کوچکترين غفلت انسان از کنترل آن مي تواند خسارت هاي جبران ناپذيري از خود به جاي بگذارد.

البته ذکر اين نکته به جا است که طبق بررسي هاي به عمل امده حداقل ۷۵ درصد از اتش سوزي ها قابل پيشگيري ميباشد .

بر طبق امار بدست امده به خاطر بوجود امدن اتش سوزي هاي بزرگ خسارت هاي مالي و بخصوص جاني که به هيچ عنوان قابل جبران نمي باشند بر انسان ها تحميل شده است

و به همين علت شايسته است افراد و کارشناسان مهندسي حريق در هر محيطي که احتمال حريق در انجا وجود دارد از تمامي امکانات و تجهيزات مدرن موجود استفاده ي بهينه به عمل اورند تا از بروز فاجعه هاي اقتصادي و اجتماعي و انساني جلو گيري به عمل ايد

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

مدیریت خطر

مدیریت هر مجموعه مسئول ایمنی و حتی بهداشت کارکنان و افراد تحت نظر خود است، همانگونه که یک مدیر برای بهره وری وسود آوری مسئولیتی سنگین دارد،

در مورد ایمنی و بهداشت نیز چنین وضعیتی صادق است تولید از دست رفته ممکن است از طریق بهبود مدیریت مجددا بدست آید. اما هیچ راهی برای جبران تلفات انسانی که در نتیجه بروز حوادث حاصل می شود، وجود ندارد.

این نکته مورد توافق متخصصان علم مدیریت است که تنها ۱۵ درصد از مشکلات سازمانها یا کارخانه ها ممکن است بوسیله کارکنان حل و کنترل شود، در صورتیکه ۸۵ درصد این مشکلات را می توان از طریق مدیریت مهار کرد. (شارژ کپسول آتش نشانی)

عوامل اصلی در مدیریت خطر: ۱- برنامه ریزی ایمنی ۲- سازماندهی ایمنی و فعالیت های آن ۳- هدایت برنامه های ایمنی ۴- کنترل عملکرد ها و نتایج حاصله ایمنی در کنار بهداشت:

ایمنی به معنای محافظت کردن افراد از آسیبهای مربوط به حوادث است وبهداشت به معنای مصون داشتن افراد از بیماری و سالم نگهداشتن وضعیت جسمانی و روانی آنهاست این عوامل حائز اهیمت است،

زیرا کارکنان و افرادی که از سلامتی برخوردارند و در محیطی ایمن فعالیت می کنند ثمر بخش ترند. به این دلیل مدیران آینده نگر، حامی برنامه های پیشرفت ایمنی و بهداشت هستند. امروزه به دلیل ملاحظات قانونی تمام سازمانها موظف به مراقبت ایمنی و بهداشتی کارکنان خود هستند.

ملاحظات مهم در پيشگيري از وقوع حريق

۱- شناسايي کليه مواد قابل احتراق( اعم از مواد اوليه، بينابيني، دستگاهها و سازه ها)

۲- شناسايي مکانهاي پر خطر از نظر پتانسيل حريق و ارزيابي و آناليز ريسک وقوع حريق

۳- طراحي روش کشف حريق و سيستمهاي مرتبط با آن، شامل انواع حريقها و روش هاي کشف حريق

۴- طراحي سيستم اعلام خطر حريق

۵- طراحي مرکز اعلام حريق

۶- تشخيص نوع حريق و وسعت آن و روشهاي و وسايل مناسب اطفاء حريق

تجهيزات اطفاء حريق:

۱- تجهيزات دستي ثابت (مواد معدني مانند شن و ماسه و خاک، پتوي آتش نشاني، خاموش کننده هاي دستي شامل: پودر و گاز، آب و گاز CO2، پودر خشک و هالن)

۲- تجهيزات متحرک (خاموش کننده هاي چرخ دار و خودرودار)

۳- تجهيزات نيمه اتوماتيک و اتوماتيک ثابت (پاشنده هاي آب، CO2 و هالن) (شارژ کپسول آتش نشانی)

نقش خاموش کننده ها در حفاظت از حريق:

در همه آتش سوزيها در مرحله ابتدايي اگر خاموش کننده مناسب و کافي سريعا بکار رود به آساني خاموش خواهند شد. بنابراين خاموش کننده هاي دستي بدين منظور طراحي شده اند

اما استفاده موثر و موفقيت آميز از آنها بستگي به شرايط زير دارد:

۱- خاموش کننده بايد در محل مناسب قرار گرفته باشد و از کار کردن آن مطمئن بود.

۲- خاموش کننده ها بايد متناسب با نوع آتش سوزي که احتمال مي رود باشد.

Three- آتش سوزي بايد زماني که هنوز در مرحله اوليه بوده و حجم کوچکي دارد پيدا و مشاهده شود.

Four- آتش سوزي بايد بوسيله کسي مشاهده شود که قادر و آماده به اطفاء آن مي باشد.

هر چند که کپسولهاي اطفاء حريق اولين مرحله براي دفاع در برابر آتش سوزي هاي ناخواسته است و ممکن است بظاهر آنها را خاموش سازد ضروري است در اولين اقدام همزمان با اطفاء حريق به قسمت آتش نشاني اطلاع داده شود.

وسايل مبارزه با حريق:

اين وسايل شامل انواع وسيعي از مواد و تجهيزات آتش نشاني است که بطور مختصر شامل مواد زيرين است:

سيستم آب آتش نشاني ثابت که در آن آب تحت فشار توسط پمپ هاي آتش نشاني در تمام نقاط مورد نياز بطور دائم موجود است و توسط تابلوها و سيستم کنترل بهره برداري مي شود

براي استفاده از آب نياز به سيستم لوله کشي – شيرهاي برداشت سربسته همراه با شيلنگ و نازل يا قرقره آب و منبع ذخيره آب مي باشد.

همراه شيلنگها و قرقره هاي آتش نشاني مي بايست نازل و سرشيلنگي مخصوص قرار داد که با آنها بتوان آب را به طور مستقيم (jet) يا به صورت مه پاش (fog) بر روي آتش بکار برد. (شارژ کپسول آتش نشانی)

غالبا اين شلنگها يا قرقره ها را در داخل جعبه هايي قرار مي دهند و در مواقع لزوم آنرا باز کرده مورد استفاده قرار مي دهند.

بازديدهاي دوره اي و آزمايش اين تجهيزات براي اطمينان از کارکرد آنها لازم است که مرتبا مورد بازرسي قرار گيرند. اين تجهيزات همه کاربرد دستي دارند.

ایمنی حریق و کنترل آن

ایمنی حریق و کنترل آن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید