تاریخچه ی آتش نشانی در ایران - تاریخچه ی آتش نشانی در ایران - ایمن عارفی
تاریخچه آتش نشانی در ایران

تاریخچه آتش نشانی در ایران


معرفی تاریخچه ی آتش نشانی در ایران

شهر تبریز در کشور ایران، جزو اولین شهر هایی بود که به تجیزات آتش نشانی و جلوگیری از آتش سوزی تجهیز شد. حدود ۱۵۰ سال پیش روس ها در این شهر اولین سازمان آتش نشانی را تاسیس کردند. و در تهران نیز در سال ۱۳۰۳ توسط یک ژنرال سازمان آتش نشانی تشکیل سد. اگر بخواهیم به تاریخچه ی آتش نشانی در ایران توجه کنیم در اول به تبریز و سپس به تهران خواهیم رسید. (شارژ کپسول آتش نشانی)

در ادامه ، با توجه به ضرورت حفظ و نگه داری چاه‌ های نفت مسجد سلیمان و پالایشگاه آبادان ، دومین و سومین واحد های آتش ‌نشانی کشور نیز  ‌توسط کشور انگلستان در خوزستان تاسیس شد.

سازمان های آتش نشانی:

سازمان های آتش نشانی زیر مجموعه شهرداری ها به حساب می آیند. زیرا فلسفه وجودی آتش نشانی کشور توسط بندهای ۱۴ و ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری تعریف شده است. هر شهری دارای ایستگاه و سازمان آتش نشانی خاص خود بوده که زیر مجموعه ی شهرداری همان شهر می باشد.

با گذر زمان سازمان های آتش نشانی پیشرفته تر شدند ودارای امکانات مجهز تری شدند و در تمامی شهر ها گسترش پیدا کردند و سپس کل کشور و شهر های کشور دارای سازمان آتش نشانی شدند. امروزه سازمان های آتش نشانی جزو مهم ترین سازمان ها در هر شهر و کشوری می باشند.

زیرا آتش سوزی اتفاق بسیار تلخی است و خسارات مالی و جانی جبران نا پذیری را به بارمی آورد و بودن سازمان آتش نشانی در هر شهر، تضمین کننده ی بخش وسیعی از امنیت در آن شهر می باشد و می تواند از خسارات جدی و خطر ناکی جلوگیری کند و در سریع ترین زمان ممکن خود را به محل حریق برساند. (شارژ کپسول آتش نشانی)

آتش سوزی و حریق در ایارن باستان:

همان طور که به تاریخچه ی آتش نشانی در ایران پرداختیم خوب است که به تاریخچه ی مهم ترین آتش سوزی ها در ایران نیز اشاره کنیم، آتش سوزی از همان بدو ورود انسان به جهان وجود داشته و با توجه به سند های موجود در تاریخ به شهر های باستانی که در  اثر سوخته شدن از بین رفتند اشاره می کنیم:

شهری در ۶۷ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان که یک شهر تاریخی و دارای تمدن بود و پس از سوخته شدن شهر سوخته نام گرفت. با توجه به اثرات سوختگی شدید در این شهر ، همه اجزاء ساختمان ها و پیدایش اسکلت انسانی این شهر، نشان آن است که این آتش به طور کاملا ناگهانی رخ داده و خسارات شدیدی بر جای گذاشته و همواره در تاریخ ایران ثبت شده است.

شهر شوش که حدود سه هزار سال قبل از میلاد توسط پادشاه آشور به آتش کشیده شد.

تخت جمشید که توسط اسکندر مقدونی به آتش کشیده شد و یکی از تلخ ترین و ناگوار ترین اتفاقات تاریخ ایران می باشد. تمامی کتاب ها و لوازم با ارزش تخت جمشید سوخت و ساختمان آن نیز آسیب های جدی دید و هر گز مانند روز اولش زیبا نشد.

و آتش سوزی خانمان سوز و سهمگین در شهر ساری نیز یکی از ماندگار ترین آتش سوزی ها در تاریخ ایران می باشد.

همچنین بخوانید درباره: راه های جلوگیری از آتش سوزی

فواید وجود آتش نشانی:

همانطور که مستحضرید همواره در طول تاریخ ، حریق و آتش سوزی اثرات جبران نا پذیری بر جای گذاشتند و حالا که تاریخچه ی آتش نشانی در ایران را دانستیم، احساس می کنیم که ای کاش زودتر از این ها آتش نشانی در ایران پی ریزی می شد تا شهر های ارزشمندی مانند شهر سوخته و شوش  از بین نروند و سازه های با ارزشی مانند تخت جمشید نیز نابود نشوند. وجود سازمان آتش نشانی می تواند جزو یکی از مهم ترین فاکتور های امنیت تلقی شود. (شارژ کپسول آتش نشانی)

تاریخچه ی آتش نشانی در ایران

تاریخچه ی آتش نشانی در ایران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید