عوامل آتش سوزی در خانه - عوامل آتش سوزی در خانه - ایمن عارفی
عوامل آتش سوزی در خانه

عوامل آتش سوزی در خانه


عوامل آتش سوزی در خانه

آتش سوزی یا حریق یکی از اتفاقات تلخ و ناگواری است که ممکن است هر زمان در هر خانه ای رخ دهد و به دنبال آن عوارض مالی و جانی سنگینی را به بار بیاورد. امروز قصد داریم به عوامل آتش سوزی در خانه بپردازیم. (شارژ کپسول آتش نشانی)

در کشور ما سالیانه اتفاقات ناگوار آتش سوزی رخ می دهد و افراد زیادی جان و سلامتی خود را از دست می دهند و بیش از نیمی از این آتش سوزی ها در منازل مسکونی رخ می دهد. منازل مسکونی ریسک پذیر ترین نقاط برای حریق به شمار می آیند و باید همواره جوانب احتیاط را رعایت کرد.

گرما و دودی که از آتش مرتعش می شود بسیار خطر ناک تر از خود آتش است. زیرا موجب انسداد مسیر های تنفی، تنگی نفس و مرگ سریع هنگام خواهد شد.

آتش را می توان با کمک نیرو های آتش نشانی مهار و خاموش کرد اما دود حاصله از آن می تواند تاثیرات فوق مخربی روی سلامتی و جان هر انسانی بگذارد.

خفگی در مقایسه با سوختگی ۲ تا ۳ برابر خطرناک تر و مرگ آفرین تر می باشد. با ما همراه باشید تا شما را با عوامل آتش سوزی در خانه آشنا کنیم:

آشپزی و پخت و پز:

بسیار پیش آمده که ماهی تابه یا قابلمه ی روشن و پر روغن که شعله ی آن هم بسیار بالاست در کنار مواد اشتعال زا قرار داده ایم که این کار خطری جبران ناپذیر است

برای مثال نزدیک بودن پرده به گاز یا قرار دادن دستمال روی گاز در کنار شعله ی آتش می تواند موجب آتش سوزی شود و آتشش نیز با سرعت هرچه تمام تر زبانه بکشد و کل آشپزخانه و سپس خانه را در بر بگیرد. (شارژ کپسول آتش نشانی)

وسایل گرمازا ( بخاری و شومینه ):

باید دقت داشته باشید که لوازم مختلف چوبی، پارچه ای یا کاغذی را در کنار بخاری را روی آن قرار ندهید زیرا گرم شدن طولانی مدت این اجسام موجب بروز آتش سوزی در منزل شما می شود

و خسارات جبران ناپذیری را به بار می آورد. باید سعی کنید که در فاصله ی یک متری لوازم گرما زا هیچ شیء خاصی که استعداد اشتعال دارد را قرار ندهید.

همچنین بخوانید درباره: بررسی نقش ایستگاه های آتش نشانی و آتش نشان ها در مدیریت بحران

لوازم برقی:

از بین رفتن روکش های سیم های لوازم برقی و اتصال آن ها به جریان برق مستقیم و پریز برق می تواند موجب آتش سوزی خطرناکی شود. حتی الامکان از نگه داری لوازم برقی با سیم لخت خودداری کنید.

آبگرمکن:

وقتی در اطراف آبگرمکن محیط بسته باشد و هیچ فضایی برای رفت و آمد هوا وجود نداشته باشد و محیط گرم و گرم تر شود، آبگرمکن در خطر انفجار قرار می  گیرد و اگر در اطراف آن اجسام قابل اشتعال باشند نیز این انفجار سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

جدای از آن، وقتی دمای آبگرمکن بالا می رود و به نقطه ی جوش می رسد باید دمای آن را کم کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم، آبگرمکن جوش آمده و منفجر می شود و آتش سوزی عظیم و خطرناکی را به بار می آورد. (شارژ کپسول آتش نشانی)

سیگار: 

رها کردن سیگار های نیمه سوخته در حیاط منزل یا سطل زباله منزل و برخورد آتش آن سیگار به اجسام قابل اشتعال باعث افزایش آتش و آتش سوزی گسترده خواهد شد. دقت داشته باشید که سیگار های خود را به طور کامل خاموش کرده و سپس آن را رها کنید.

آتش نشان های عزیز  همواره در صدد رساندن کمک هستند و دنبال این هستند که آتش سوزی کمترین خسارت را به بار بیاورد. و خطرات جانی و مالی نداشته باشد اما ما نیز موظف هستیم که همواره جوانب احتیاط را رعایت کرده و از عوامل آتش زا دوری کنیم.

عوامل آتش سوزی در خانه

عوامل آتش سوزی در خانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید