نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی _ نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی 2 - ایمن عارفی
نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی


نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی _ در ارتباط با استفاده از کپسول های آتش نشانی توجه به چند نکته ضروری به نظر می رسد :

ابتدا در هنگام حریق و حادثه باید ضمن حفظ خونسردی و سرعت در عکس العمل ابتدا نوع حریق را شناسایی و کپسول مناسب جهت اطفاء حریق را انتخاب نمود. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

تشخیص نوع حریق ایجاد شده و اینکه حریق از سوختن چه موادی ناشی گردیده بسیار مهم می باشد چه بسا حریق کوچکی که میتوانسته در صورت اطفاء درست خسارت کمی به بار آورد با انتخاب کپسول نامناسب تبدیل به خسارت جانی و یا مالی سنگینی گردیده است.

در مرحله اول تشخص دهید که آتش از چه چیزی تولید گردیده اگر حریق از تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی ناشی گردیده اولویت با استفاده از کپسول CO2 می باشد.

تشخیص نوع کپسول از لحاظ ظاهری نیاز به آموزش داشته و دارد. معمولا کپسولهای CO2 بر روی بدنه خود فاقد هیچگونه خط جوش بوده

و یک تکته می باشد و همچنین وزن آنها نسبت به کپسول های پودر زیادتر و ارتفاع بیشتری دارد. سرنازل آنها نیز بصورت بوقی یا شیپوری می باشد.

در حریق های ناشی از جامدات قابل اشتعال اولویت استفاده از کپسول پودری میباشد البته کپسول های آب و گاز و یا آب و فوم ک اغلب به رنگ آبی می باشند نیز استفاده میگردد.

اخیرا نیز کپسولهایی به رنگ سبز با نام “بایوورسال” وارد بازار گردیده ک بصورت ترکیب مایع و فوم با پایه گیاهی بوده و جهت حفظ محیط زیست از مواد آلاینده در نظر گرفته شده اند.

شایان ذکر است بیشتر کپسول های موجود در اماکن یا از نوع پودری یا از نوع CO2 یا از نوع آب و گاز می باشند.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

روش کار با کپسول آتش نشانی :

اکنون که تفاوت انواع کلاس های آتش سوزی را می دانید ، باید روش کار با کپسول آتش نشانی را نیز یاد بگیرید. بهترین راه برای آماده شدن در مواقع اضطراری در خانه شما مطالعه مراحل زیر و مرور آنها به طور مرتب است تا بتوانید از خانه و خانواده خود محافظت کنید.

نکته کلیدی در طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی به کارگیری استراتژی PASS است : پین را بکشید ، شلنگ را مورد هدف قرار دهید ، اهرم را فشار دهید و به سرعت شلنگ را به سمت آتش بچرخانید. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

با این حال ، قبل از استفاده از کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش ، بسیار مهم است که تعیین کنید که آیا آن کپسول برای مبارزه با آتش مناسب است یا خیر و آیا می توانید آن را خاموش کنید یا خیر!

اگر فکر نمی کنید می توانید با آتش مبارزه کنید یا شک دارید ، بلافاصله ساختمان را تخلیه کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید.

مسیر خروج / فرار را شناسایی کنید

قبل از شروع کار با کپسول آتش نشانی ، یک مسیر خروج واضحی را مشخص کرده و پشت به مسیر خروج بایستید. اگر قادر به خاموش کردن آتش نباشید ، باید حتما راه فراری داشته باشید.

این مسئله را هنگام تعیین محل کپسول آتش نشانی خود در نظر بگیرید و بعد از بازیابی مطمئن شوید که گزینه های خروج چندگانه را در این نزدیکی دارید. قبل از اینکه از کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش استفاده کنید ، رعایت نکات ایمنی بسیار حائز اهمیت است.

نزدیکترین خروجی را پیدا کرده و طوری قرار بگیرید که پشت شما به سمت خروجی باشد. اگر مجبور شوید سریع در شرایط اضطراری ترک کنید ، این امر فرار از شرایط را آسان می کند.

در شرایط وقوع آتش سوزی به فاصله مناسب بروید. برد بسیاری از کپسول های آتش نشانی بین ۸ تا ۱۲ فوت ( ۲.۴ تا ۳.۷ متر ) است.

قبل از خالی کردن کپسول ، به سمت آتش حرکت کنید یا از آن دور شوید تا در فاصله ۶ تا ۸ فوت ( ۱.۸ تا ۲.۴ متر ) دور باشید. در طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی هنگامی که آتش را خاموش می کنید و شعله های آتش فرو می نشیند ، می توانید به آن نزدیکتر شوید.

تخلیه کپسول آتش نشانی

در مواقع اضطراری اغلب مواقع تمرکز و فکر کردن کار دشواری است. از این رو فقط واژه ” PASS ” را به خاطر داشته باشید :

  • P : پین روی دستگاه آتش نشانی را بکشید. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)
  • A : نازل را در قسمت پایین شیلنگ ، به سمت پایه آتش تنظیم کنید.
  • S : دسته یا اهرم را فشار دهید تا دستگاه تخلیه شود.
  • S : نازل را به جلو و عقب بکشید. دستگاه خاموش کننده آتش را به سمت پایه آتش نگه دارید و آن را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید تا شعله های آتش خاموش شوند.

آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی : پین را بکشید

هر کپسول آتش نشانی دارای یک پین در دسته است که از تخلیه اتفاقی کپسول آتش نشانی جلوگیری می کند. حلقه را گرفته و پین را از کنار دسته بیرون بکشید. اکنون که خاموش کننده آماده تخلیه است ، دستگاه را نگه دارید تا نازل از شما دور شود.

کپسول های مناطق غیرمسکونی یا دارای تراکم بالا / متوسط ممکن است یک زیپ گره خورده متصل به پین باشد تا اداره آتش نشانی مطلع گردد که از این کپسول استفاده شده است یا خیر! این زیپ به گونه ای طراحی شده است تا به راحتی بشکند. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید