کپسول آتش نشانی پودر و گاز - آشنایی و معرفی کپسول پودر و گاز - ایمن عارفی
کپسول آتش نشانی پودر و گاز

کپسول آتش نشانی پودر و گاز


کپسول آتش‌ نشانی نوعی دستگاه برای خاموش نمودن آتش است. این دستگاه جزء خاموش کننده‌ های آتش قابل حمل دستی بوده و با توجه به نوع آتش ترکیبات مختلف مانند آب، پودر و گاز، گاز دی اکسید کربن را با فشار بر روی آتش می‌ افکند. (شارژ کپسول آتش نشانی)

کپسول‌های آتش‌نشانی استوانه‌های فلزی محکمی هستند که با آب یا یک نوع ماده خفه کننده مانند دی اکسید کربن پر شده‌اند و وقتی اهرمی را که بالای این استوانه‌است فشار دهید، ماده با فشار زیادی از کپسول خارج می‌ شود.

در این کپسول‌ها یک لوله، مخزن تحت فشار کپسول را به قسمت بالای کپسول متصل و یک شیر فنری نیز ارتباط میان لوله را با دهانه خروجی مسدود کرده‌ است.

در بالای سیلندر، سیلندر کوچک دیگری وجود دارد که با گاز فشرده‌ای مانند دی اکسید کربن پر شده‌ است و یک شیر جلوی انتشار دی اکسید کربن را می‌گیرد.

برای استفاده از کپسول آتش‌نشانی باید ضامن کپسول را کشیده و اهرم آن را فشار داد. این اهرم یک میله را فشار می‌دهد تا شیر فنری را به پایین فشار دهد و مسیر خروجی را باز کند.

گاز فشرده شده بر اثر فشار رها می‌شود و با نیروی قابل ملاحظه‌ای از مخزن به دهانه خروجی منتقل شده، خارج می‌شود.باید آن را مستقیماً روی سوخت هدف گیری و روی تمامی سوخت پخش کرد. کپسول را با اندازه‌های مختلف و گازهای مختلف می‌سازند.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

وزن کپسول های آتش نشانی پودر و گاز با استاندارد ایران

۱- کپسول پودر و گاز ۱ کیلوگرمی (شارژ کپسول آتش نشانی)

۲- کپسول پودر و گاز ۲ کیلوگرمی

۳- کپسول پودر و گاز ۳ کیلوگرمی

۴- کپسول پودر و گاز ۴ کیلوگرمی

۵- کپسول پودرو گاز ۶ کیلوگرمی

۶- کپسول پودر و گاز ۱۲ کیلوگرمی

۷- کپسول پودر و گاز  ۲۵ کیلوگرمی

۸- کپسول پودر و گاز ۵۰ کیلوگرمی

کپسول های آتش نشانی پودر و گاز

حجم سیلندر پودر و دیگر آن هوای خشک یا نیتروژن می‌باشد و در زمان شارژ فشار آن ۱۰ بار ( PSI ۱۵۰ ) می‌باشد . به دلیل اینکه پودر در داخل خاموش کننده به طور دائم تحت فشار می‌باشد احتمال کلوخه شدن در آن زیاد است .

بنابراین هر از گاهی لازم است خاموش کننده را سر و ته نموده و مجدداٌ در جای خود بگذاریم . اغلب بر روی این خاموش کننده فشار سنج وجود دارد که فشار درون سیلندر را نشان می دهد .

این خاموش کننده از نوع قابل کنترل بوده و در وزن‌های مختلف از ۵/۰ کیلویی تا ۱۴ کیلویی ( ۱ تا ۳۰ پوند ) وجود دارد . زمان تخلیه بستگی به وزن مواد محتوی دارد به طوری که از ۸ ثانیه تا ۱۴ ثانیه می‌باشد و مقدار تخلیه آن در زمان شارژ حداقل ۸۵٪ است .

قدرت پرتاب این خاموش کننده ۶ متر است و جهت آتش‌های کلاس‌های مختلف به کار می رود .هر ماه یک بار بازدید ظاهری از خاموش کننده به عمل آید و در این بازدید فشار درون سیلندر را از روی فشار سنج مشاهده و سپس بدنه و پلمپ را بازدید کنید . (شارژ کپسول آتش نشانی)

در صورت امکان سالی یک بار در حریق آموزشی از خاموش کننده استفاده شود .

کپسول های پودر و گاز

کپسول های آتش نشانی یک ابزار ایمنی – حفاظتی هستند که برای خاموش کردن یا کنترل کردن آتش سوزی در منازل و محل کار مورد استفاده قرار می گیرند.

این ابزار ایمنی دارای انواع و اوزان متنوعی است که از نظر قابلیت حمل و نوع ترکیبات متفاوت می باشند. کپسول های پودر و گاز از جمله پرکاربردترین مهارکننده های آتش محسوب می شود.

به طور معمول یک کپسول آتش نشانی شامل مخزن، دستگیره (اهرم + ضامن)، لوله لاستیکی و لوله خروج می باشد. در ادامه به نحوه کار یک کپسول آتش نشانی، تعامل بین این اجزا و همچنین معرفی کپسول های پودر و گاز توضیح خواهیم داد.

یک مخزن استوانه ای یا غیر استوانه ای فلزی که حاوی ترکیبات مختلفی مانند، آب، پودر و گاز ، گاز دی اکسید کربن می باشد. در بالای این مخزن استوانه ای، اهرمی بر روی دستگیره تعبیه شده که با فشار دادن آن، محتویات مخزن با فشار زیادی از کپسول خارج می شود.

لوله لاستیکی در واقع قسمت پایین مخزن کپسول را به قسمت بالای کپسول مرتبط می کند. محل اتصال این لوله با دهانه خروجی کپسول توسط یک شیر فلزی مسدود می شود.

در بالای مخزن کپسول، یک سیلندر کوچکی وجود دارد که با گاز دی اکسید کربن فشرده شده، پر شده است. همچنین یک شیر جلوی انتشار این گاز را می گیرد. (شارژ کپسول آتش نشانی)

کپسول آتش نشانی پودری (پودر و گاز )

از این نوع کپسول برای اطفاء هر نوع حریقی استفاده می شود. اما مؤثرترین کاربرد آن برای خاموش کردن حریق مایعات و فلزات است.

تفاوت عمده این نوع کپسول ها در نوع پودری است که در آن ها استفاده می شود که توضیحات آن در مقاله انواع پودر آتش نشانی آورده شده است. این نوع کپسول مناسب است

برای حریق های با وسعت زیاد، مایعات اشتعال زا، منشأ الکتریکی و گازهای اشتعال زا. این نوع کپسول مناسب برای اطفاء حریق نوع A، B،C و D می باشد.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز

کپسول آتش نشانی پودر و گاز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید