جنس و چگونگی ساخت لباس نسوز - ایمن عارفی - کپسول آتش نشانی
کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی


یکی از موادی که در تهیه لباس نسوز به کار می رود آزبست (پنبه نسوزASBEST) می باشد که مقاومت زیادی در برابر آتش دارد. آزبست ترکیبی از سیلیکات های معدنی مانند سیلیکات منگنز و سیلیکات آهن با ترکیبات پیچیده الیافی و کریستالی می باشد. (کپسول آتش نشانی)

لایه بیرونی و پوشش روی لباس نسوز از جنس کولار آلومینیومی است و این خاصیت آئینه بودن آن پرتوها و تشعشعات حرارتی را منعکس و حرارت را جذب نمی نماید.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید.

انواع لباس نسوز

الف : محافظ در برابر شعله :

با آن می توان مستقیم وارد شعله شد و معمولا سه لایه هستند. وزن آن بین ۷ تا ۱۲ کیلوگرم بوده و در محیط هایی که آتش حدود  c ˚۸۱۵  حرارت دارد می توان از آن استفاده کرد

ب : محافظ در برابر حرارت :

این نوع لباس در اماکن پرحرارت و معمولاً توسط کارگرانی که در قسمت کوره های مراکز صنعتی کار می کنند استفاده می شود. این لباس ها معمولاٌ  از چندین لایه از جنس آزبست با رویه آلومینیومی ساخته شده است.

خصوصیات فرد استفاده کننده از لباس نسوز

۱.      آتش نشان حرفه ای باشد.

۲.      از نظر روحی ، روانی و جسمی سالم باشد. (کپسول آتش نشانی)

۳.      لباس زیر شخص استفاده کننده پلاستیکی نباشد و از جنس عایق مانند نخ باشد.

۴.      در صورت بروز هرگونه ناراحتی ناشی از حرارت، سریعاً محل را ترک نماید.

۵.      حتی المقدور از لباس نسوز در فضای باز استفاده شود.

۶.   به تعداد نفراتی که در عملیات لباس نسوز پوشیده اند، به همان تعداد نفرات دیگر لباس پوشیده و در خارج از محیط آتش سوزی آماده باشند.

۷.      چنانچه لباس نسوز در عملیات پاره شد باید سریعاً محل را ترک و لباس را تعویض کرد.

لباسهای نسوز از نظر شکل به ۲ شکل دو تکه و یک تکه وجود دارند که بلوز بعضی از مدلهای آنها دارای محلی برای بستن دستگاه تنفسی هوای فشرده می باشند.

لباس های نسوزی که در آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد، معمولاً شامل بلوز، شلوار ، دستکش، چکمه و کلاه با نقاب شیشه ای ضخیم می باشد. (کپسول آتش نشانی)

چگونگی ورود به محل حریق با لباس نسوز

جهت خنک کردن فرد آتش نشان با لباس نسوز نباید از آب استفاده کرد، چون بر اثر حرارت آب بخار و از طریق درزهای لباس وارد لباس می شود. ولی می توان بصورت مهپاش جهت خنک کردن محیط و مسیر ورود آتش نشان استفاده نمود.

بدلیل عدم دید کافی و نا آشنایی با محل نباید با لباس نسوز وارد فضای بسته گشت . در عملیات باید ۲ نفر لباس نسوز پوشیده تا اگر برای نفر اول مشکلی پیش آمد نفر دوم او را کمک کند.

لباسهای نسوز باید بعد از هر عملیات مورد بازدید قرار گیرد و در صورت نیاز با آب و مواد شوینده شسته شده و خشک گردد. از سالم بودن لباس اطمینان حاصل و آن را در جای مخصوص قرار داده و برای عملیات بعدی آماده نگه می داریم.

شلوار بلند

شلوارهای بلند محافظت بیشتری را برای آتش نشانان ایجاد می‌کنند. این شلوارها برای ایمنی بیشتر بر روی شلوار دیگری پوشیده می‌شوند.

روپوش‌های پارچه‌ای

این روپوش‌ها از پارچه مصنوعی با مقاومت بالا در برابر درجه حرارت زیاد و ثبات حرارتی ساخته شده‌اند. این مدل از لباس‌ها بر روی تن به‌صورت بسیار آزاد قرار می‌گیرند تا اجازه دهند هوا بین دولایه لباس گردش کند (کپسول آتش نشانی)

لباس کامل آتش‌نشانی

لباس کامل آتش نشانی شامل یک کت‌وشلوار است که از چندلایه پارچه مخصوص ساخته شده است تا از آتش نشان در مقابل گرما و شعله‌های آتش محافظت کند. این نوع لباس حجیم بوده و می‌تواند او را بسیار بزرگ جلوه دهد.

دست‌های یک آتش‌نشان توسط دستکش‌های سنگین محافظت می‌شود و او برای محافظت از پاهای خود چکمه‌های ضخیم می‌پوشد.

وقتی آتش نشانان مجبور هستند در اطراف مواد بسیار خطرناکی باشند، لباس‌های سفید رنگ خاصی می‌پوشند که باعث می‌شود کمی شبیه فضانوردان باشند. این لباس‌ها آنها را در برابر مواد شیمیایی خطرناک محافظت می‌کند.

لباس فرم ایستگاه آتش‌نشانی

هنگامی‌که یک آتش‌نشان در شرایط غیر خطرناک مشغول کار است، “لباس ایستگاه” خود را به تن خواهد کرد. در ایستگاه های آتش نشانی این لباس‌ها شامل شلوار مشکی، پیراهن مشکی یا خاکستری و شاید یک کلاه ساده می‌باشد.

جنس انواع لباس آتش نشانی از چیست؟

همان گونه که می‌دانیم؛ عملیات اطفاء حریق کار بسیار خطرناکی است و برای اطمینان از این‌که آتش‌نشان می‌تواند وظیفه خود را انجام دهد و از محیط‌های خطرناک درامان بماند، به تجهیزات و لباس‌های خاصی نیاز دارد.

به دلیل ایجاد مقاومت در برابر حرارت و استحکام بالا؛ انواع مختلفی از مواد برای تولید لباس یک آتش‌نشان انتخاب می‌شوند. (کپسول آتش نشانی)

به‌عنوان‌مثال؛ ژاکت و شلوارهایی که یک آتش‌نشان می‌پوشد باید از موادی ساخته شود که در برابر گرمای شدید مقاومت کنند. الیاف آرامید یک الیاف مصنوعی است که به دلیل استحکام و مقاومت در برابر حرارت بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد.

Nomex نام تجاری لباس الیاف آری است و از این نوع مواد در ساخت کت‌وشلوار آتش‌نشان استفاده می‌شود. Nomex غالباً با Kevlar ترکیب می‌شود تا مقاومت مواد را افزایش دهد.

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید