سیستم اعلام حریق - آشنایی با سیستم اعلام حریق - ایمن عارفی
سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق


آشنایی با سیستم اعلام حریق

امروز در این مقاله قصد داریم در مورد سیستم اعلام حریق با یک دیگر گفتگو کنیم. سیستم های اعلام حریق چند دستگاه داراست که دستگاه ها با هم کار می کنند در صورت وجود داشتن دود، آتش، منوکسید کربن و سایر شرایط اضطراری آن ها را تشخیص می دهد و از طریق تجهیزات صوتی و بصری به مردم هشدار می دهند. مردم با خریدن  شارژ کپسول آتش نشانی خود می توانند در حادثه های کوچک کمی کمک حال آتش نشانان باشند و آن ها را خیلی کم از خطرهای احتمالی دور کنند.

این هشدار ها می توانند به صورت اتوماتیک به وسیله ی دتکتور های دودی و دتکتور های حرارتی فعال می شوند و یا همچنین با کمک شستی اعلام حریق در نقطه های مخصوص آن به صورت دستی فعال می شوند.

از سیستم های اعلام حریق در ساختمان ها و مکان های مسکونی و صنعتی بسیار استفاده می شود تا از خسارت هایی که ممکن است توسط آتش سوزی به وجود بیاید جلوگیری شود. در کنار این موارد از این سیستم استفاده می شود تا در زمان اتش سوزی به ساکنین نیز اطلاع داده شود تا به موقع خانه های خود را ترک کنند که خدایی نکرده دچار صانحه و یا آسیب نشوند.

تاریخچه ی سیستم اعلام حریق

با توجه به تاریخچه ای که آتش سوزی ها دارند انسان ها فهمیدند که اگر زودتر از وجود آتش سوزی با خبر شوند می توانند آن را کنترل کنند. در چند قرن پیش اگر کسی متوجه ی آتش سوزی می شد نگهبانان شیفت شب با زنگ های دستی به دیگران اطلاع می دادند که آتش سوزی شده است و یا خدمتکاران کلیسا با به صدا در آوردن زنگ کلیسا این اطلاع را به اهالی شهر می دادند. اما این موضوع نیز وجود داشت که این صدا ها و زنگ ها بسیار دقیق نبودند و ماموران آتش نشانی را به مکان های اشتباهی راهنمایی می کردند.

بعد ها با به وجود آمدن تلگراف که به وسیله ی ساموئل اف. بی. مورس اختراع شد گزارش دادن آتش سوزی بسیار دقیق تر و سریع تر شد.

در سال ۱۸۴۷ میلادی نیویورک اولین شهر ایالات متحده بود که توانست با ساختن سیستم اعلام حریق مورد نیاز با استفاده از ایجاد خط تلگراف با نصب کردن تیر در زمین به وجود آورد.

طراحی سیستم اعلام حریق

پس از مشخص شدن اهداف محافظت در برابر آتش طراح سیستم اعلام حریق، تعهد داد تا اجزای لازم، آرایش آن ها و رابط های لازم را به منظور دست یابی به اهداف پیش بینی شده مشخص کند.

وجود شارژ کپسول آتش نشانی بسیار ضروری و مهم می باشد و حتما باید در خانه ها و ساختمان ها وجود داشته باشد.

انواع سیستم های اعلام حریق

باید بدانیم که این سیستم به دو صورت دستی و خودکار انجام می شود. سیستم اعلام حریق دستی سیستمی است که به صورت خودکار کشف نشده است و هشدار فقط به وسیله ی دست انسان شروع می شود. در حقیقت این نوع از سیستم بدون اپراتور کارایی ندارد. این موضوع را نیز نباید فراموش کنید که تمام ساختمان هایی که دارای سیستم خودکار می باشند باید حتما سیستم دستی را نیز داشته باشند.

شما بسیار راحت می توانید یک شارژ کپسول آتش نشانی خود تهیه کنید و با خیال راحت در زمان آتش سوزی از آن استفاده کنید.

سیستم اعلام حریق خودکار یک سیستمی است که یک سری حسگر دارد که به یک یا چند محصول حریق حساس می باشند و در هنگام حس کردن هر کدام از آن ها به صورت اتوماتیک وار فعال می شوند. این سیستم شامل دو سیستم موضعی و مرکزی نیز می باشد. سیستم موضعی به گونه ای می باشد که بر روی آشکار ساز ها آژیر هشدار نصب شده است و کاشف های موضعی باید طول عمر ۵ سال را داشته باشند و باتری مناسب جهت استفاده نیز دارند. اما سیستم مرکزی نیز به گونه ای است که پنل مرکزی داراست و آشکارساز ها سیگنال را به پنل و پنل به آژیر ها و … می رساند.

سیستمهای اعلام حریق قابل اطمینان تر

پانل هشدار سیستم اعلام حریق آدرس پذیر قابل اطمینان تر از بقیه می باشد. این به این خاطر می باشد که سیم در هر دو انتها به صفحه کنترل پنل متصل می شود اگر گاهی یک انتهای حلقه قطع شود، سیگنال ها هنوز همچنان می توانند از طریق انتهای دیگر حلقه به صفحه کنترل ارسال شوند. از ماژول های جدا سازی حلقه برای جدا سازی دستگاه های روی حلقه نیز استفاده می شود این امر به این معنی می باشد که اگر گاهی یک دستگاه قطع شود، مدار را غیر فعال نمی کند. اما در یک سیستم اعلام حریق متعارف اگر یک سیم گاهی قطع شده باشد، دستگاه نیز قطع می شود.

"<yoastmark

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید