شارژ کپسول آتش نشانی - آشنایی با کپسول آتش نشانی و انواع آن - ایمن عارفی
شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی


کپسول آتش نشانی مخزنیست استوانه ای شکل که با مواد مخصوصی تحت فشار پرشده و در هنگام آتش سوزی به ما کمک می کند تا آتش را مهار و از گسترش آن جلوگیری نماییم. (شارژ کپسول آتش نشانی)

با توجه به اینکه انواع آتش با هم متفاوت است ؛ نحوه مواجهه با آن نیز متفاوت و وابسته به ماهیت آتش می باشد. به همین جهت در طول زمان کپسول های آتش نشانی مختلفی به وجود آمده است که هر کدام از آنها برای حریق های متفاوت مناسب و قابل استفاده است.

با ما در ایمن عارفی همراه باشید تا با انواع کپسول آتش نشانی و کاربرد های آنها با هم آشنا شویم.

انواع کپسول آتش نشانی از لحاظ وزن

با توجه به مساحت محل نصب کپسول و حجم و نوع مواد قابل اشتعال موجود در محیط می توان وزن کپسول آتش نشانی را مشخص نمود. کپسول های آتش نشانی معمولاً تا وزن های ۱۲ الی ۱۴ کیلوگرم به صورت دستی و در وزن های بیشتر به صورت چرخدار طراحی شده اند.

هرچه وزن کپسول بیشتر باشد ، سطح پوشش آن (یعنی مساحتی که خاموش کننده قادر به اطفاء حریق می باشد) نیز بیشتر است.

طبق استاندارد ، کپسول هایی که دارای وزن کمتر از ۱۸ کیلوگرم می باشد را در ارتفاع ۱ متر و بیشتر از ۱۸ کیلوگرم را در ارتفاع ۱.۵ متر نصب می کنند به طوری که سر کپسول در این ارتفاع قرار بگیرد.

برای اطلاع بیشتر در خصوص استاندارد نصب کپسول آتش نشانی این مطلب می تواند به شما کمک کند.

معرفی اجزای کپسول آتش نشانی

عموماً کپسول های آتشنشانی دارای قسمت های زیر است :

  • یک بدنه استوانه ای که داخل آن بسته به نوع کپسول ، پودر ، آب ، و یا گاز CO2 تحت فشار وجود دارد.
  • دسته نگهدارنده که جهت جابه جایی کپسول از آن استفاده می شود.
  • پین که به صورت یک سوزن بین اهرم و دسته قرار می گیرد و تا از پلمپ خود جدا نشود امکان خروج محتویات داخل سیلندر را نمی دهد.
  • اهرم یا ضامن که با فشار دادن آن پس از بیرون کشیدن پین باعث خروج محتویات کپسول می شود. (شارژ کپسول آتش نشانی)
  • شیلنگ هدایت کننده که باعث افزایش سرعت مواد و هدایت دقیق آن به روی آتش می شود. در کپسول های CO2 به صورت شیپور مانند می باشد.

انواع کپسول های آتش نشانی

کپسول آتش‌نشانی نوعی دستگاه برای خاموش نمودن آتش است. این دستگاه جزء خاموش کننده‌های آتش قابل حمل دستی بوده و با توجه به نوع آتش ترکیبات مختلف مانند آب، پودر و گاز، گاز دی اکسید کربن را با فشار بر روی آتش می‌افکند.

کپسول‌های آتش‌نشانی استوانه‌های فلزی محکمی هستند که با آب یا یک نوع ماده خفه کننده مانند دی اکسید کربن پر شده‌اند و وقتی اهرمی را که بالای این استوانه‌است فشار دهید، ماده با فشار زیادی از کپسول خارج می‌شود.

در این کپسول‌ها یک لوله، مخزن تحت فشار کپسول را به قسمت بالای کپسول متصل و یک شیر فنری نیز ارتباط میان لوله را با دهانه خروجی مسدود کرده‌است.

در بالای سیلندر، سیلندر کوچک دیگری وجود دارد که با گاز فشرده‌ای مانند دی اکسید کربن پر شده‌است و یک شیر جلوی انتشار دی اکسید کربن را می‌گیرد.

برای استفاده از کپسول آتش‌نشانی باید ضامن کپسول را کشیده و اهرم آن را فشار داد. این اهرم یک میله را فشار می‌دهد تا شیر فنری را به پایین فشار دهد و مسیر خروجی را باز کند.

گاز فشرده شده بر اثر فشار رها می‌شود و با نیروی قابل ملاحظه‌ای از مخزن به دهانه خروجی منتقل شده، خارج می‌شود.باید آن را مستقیماً روی سوخت هدف گیری و روی تمامی سوخت پخش کرد. کپسول را با اندازه‌های مختلف و گازهای مختلف می‌سازند. (شارژ کپسول آتش نشانی)

انواع کپسول های آتش نشانی :

آب و فوم

کپسول های آتش نشانی آب و فوم با از بین بردن عنصر گرمای مثلث آتش ، آتش را خاموش می کنند. عامل کف عنصر اکسیژن را از سایر عناصر جدا می کند. این دسته از کپسول ها فقط مختص آتش کلاس A هستند و هرگز نباید برای کلاس B و C استفاده شوند.

جریان تخلیه می تواند مایع قابل اشتعال را در آتش کلاس B پخش کند و یا می تواند خطر آتش سوزی را در آتش کلاس C ایجاد کند.

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

بیوورسال

کف بیوورسال به صورت کنسانتره فرموله شده و به وسیله آب رقیق می شود لذا قابلیت های عملیاتی گسترده ای دارا می باشد. بیوورسال با قابلیت محصور کردن هیدروکربن ها ،آتش را به گونه ای مهار می کند که در هنگام عملیات و پس از عملیات هر ناحیه خاموش شده امکان اشتعال مجدد را نخواهد داشت. مناسب حریق کلیه کلاسهای حریق بجز کلاس حریق  E ( جریان الکتریسیته و لوازم الکتریکی )

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

 

کربن دی اکسید

کپسول های آتش نشانی کربن دی اکسید با از بین بردن عنصر اکسیژن مثلث آتش ، آتش را خاموش می کنند و همچنین با تخلیه بسیار سرد گرما را از بین می برند.

دی اکسید کربن در آتش سوزی کلاس B و C قابل استفاده است. آنها معمولا در آتش سوزی کلاس A بی اثر هستند.

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

 

کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی خشک

این دسته از کپسول ها در درجه اول با قطع کردن واکنش شیمیایی مثلث آتش ، آتش را خاموش می کنند. امروزه پرمصرف ترین نوع کپسول آتش نشانی ، ماده شیمیایی خشک چند منظوره است که در آتش سوزی کلاس A و B و C موثر است.

این عامل همچنین با ایجاد سدی بین عنصر اکسیژن و عنصر سوخت در آتش سوزی کلاس A کار می کند.

مواد شیمیایی خشک معمولی فقط برای آتش سوزی کلاس B و C است. استفاده از کپسول صحیح برای نوع سوخت مهم است! با استفاده از عامل نادرست می توان آتش را دوباره پس از خاموش شدن ، مشتعل کرد. (شارژ کپسول آتش نشانی)

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

خلاصه تصویری آموزشی

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید