خاموش کننده ها - انواع حریق و خاموش کننده های آن - ایمن عارفی
خاموش کننده ها

خاموش کننده ها


راهنمای تعیین نوع کپسول

کپسول بیو ورسال

کلیه حریق ها بجز الکتریکی

کپسول CO2

حریق های الکتریکی، الکتریسیته

کپسول کف و گاز

کلیه منسوجات، چوب، کاغذ، پارچه، پلاستیک، مایعات و گازهای قابل اشتعال

کپسول پودر و گاز

مایعات و گازهای قابل اشتعال، کلیه مشتقات نفتی

 

 

 

تمامی آتش سوزی ها (غیر از انفجارها) در مراحل اوليه كوچك و محدود می باشند و با گذشت زمان گسترش پيدا كرده و با آتش سوزی های مهيب و صدمات و به زيان های شديد مالی و جانی منتهی می گردند. (خاموش کننده ها)

كانون های بروز آتش سوزی در همه جا هست و محل و زمان مشخص برای بروز اين گونه آتش سوزی ها وجود ندارد. آتش سوزی ممكن است در طبقه سی ام يك ساختمان يا زيرزمين يك فروشگاه، در كابين يك هواپيمای مسافربری يا موتور خانه يك كشتی اقيانوس پيما،(شارژ کپسول آتش نشانی)

در يك معدن ذغال سنگ يا قلب يك جنگل وسيع، در دهانه يك چاه نفت يا در برج تفكيك يك پالايشگاه، در يك ساختمان عمومی و يا پانسيون كودكان و غيره رخ دهد.

در تمامی مكان های فوق نمی توان آتش نشانی حرفه ای و یا تجهیزات اطفاء حریق قرار داد. آتش سوزی ها در مراحل اوليه به اين گونه دفاع و مبارزه احتياج ندارد

ادامه

پس لزوم وسائل دستي آتش نشانی محتوای مواد خاموش كننده مختلف برای نصب و آماده بودن در محل های احتمال بروز حريق امری اجتناب ناپذير است. امروزه صدها كارخانه سازنده در دنيا با نام های تجاری مختلف و استانداردهای متفاوت اقدام به ساختن اين وسائل كرده

و هر از چند گاه نوعی جديدتر با قدرت بيشتر به بازار عرضه می كنند. لذا شايسته و به جاست كه اطلاعات فنی و دقيقی از انواع كپسول های دستی مواد شيميایی مصرفی مكانيزم كار كردن در اختيار علاقمندان قرار داده شود،

لازم به توضيح است كه اين گونه وسائل آتش نشانی هنگامی می تواند مفيد بوده و پاسخگوی احتياجات باشند كه از نظر تعداد، اندازه نوع مواد شيميایی و محل نصب، نظر يك متخصص كسب و نسبت به آمادگی آنها برای مواقع اضطراری اطمينان حاصل شده باشد.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

توضیحات

دستگاه ها و وسائل دستی اطفاء حريق در انواع مختلف و اندازه های متفاوت به منظور مبارزه با آتش سوزی های مختلف در مراحل اوليه طراحی و ساخته شده اند، دقت كافی به عمل آمده كه از نظر حجم و وزن در حداقل ممكن بوده، (خاموش کننده ها)

يا به آسانی قابل حمل و با سرعت برای مبارزه با آتش سوزی ها قابل استفاده باشد. به منظور مبارزه با آتش سوزی های بزرگ تعدادی از اين كپسول های شيميايي در اندازه های بزرگتر يافت می شوند(شارژ کپسول آتش نشانی)

كه به منظور سهولت حمل و نقل روی شاسی های مجهز به چرخ نصب شده اند و به آسانی می توان آنها را از محلی به محل ديگر جا به جا كرد. يا اينكه اين دستگاه ها را با يك وسيله نقليه يدك كرده و به محل منتقل نمود.

اين گونه دستگاه ها اغلب دارای شيلنگ های طويل و كافی بوده كه لزومی برای انتقال دستگاه به نزديك حريق پيش نمی آيد و اغلب ‌امتيازات مثبت يا منفی اين وسائل با كپسول های دستی مشابه است.

روش های عمومی اطفاء حريق

به طور کلی اگر بتوان يكي از اضلاع مثلث آتش (حرارت، اكسيژن، مواد سوختنی يا واكنش هاي زنجيره ای) را كنترل و محدود نموده يا قطع كرد، حريق مهار می شود. روش های عمومی بر اساس ماهيت حريق به اشكال ذیل می باشد:

  • سرد كردن

يك روش قديمی و متداول و موثر برای كنترل حريق، سرد كردن آن بوده و اغلب با آب انجام می گيرد. يكی از خواص گاز دی اكسيد كربن نيز سرد كردن آتش می باشد. ميزان و روش به كار گيري آب در اطفاء حريق اهميت دارد، اين روش برای حريق های دسته A مناسب می باشد.

  • خفه كردن

خفه كردن، پوشاندن روی آتش با موادی است كه مانع رسيدن اكسيژن به محوطه آتش گردد. اين روش برای اكثر حريق ها مطلوب بوده غیر از موادی كه در حين سوختن اكسيژن توليد می كنند و یا موادی كه سرعت آتش گيری در آنها زياد است كه از اين قاعده مستثنی هستند.(شارژ کپسول آتش نشانی)

موادی كه برای خفه كردن آتش به كار برده می شوند می بايست سنگين تر از هوا بوده و يا حالت پوششی داشته باشند. خاك، شن، ماسه و پتوی خيس از آن جمله اند.

  • حذف مواد سوختنی

اين روش در ابتدای بروز حريق امكان پذير بوده و با قطع جريان، جابجا كردن مواد، جدا كردن منابعي كه تاكنون حريق به آنها نرسيده، كشيدن ديوارهای حائل و يا خاكريز و نیز رقيق كردن ماده سوختنی مايع را شامل می گردد. (خاموش کننده ها)

  • كنترل واكنش های زنجيره ای

برای كنترل واكنش های زنجيره ای استفاده از برخی تركيبات هالن، جايگزين های آن و نیز برخی تركيبات جامد مانند جوش شيرين موثر می باشد. اين عمل برای كنترل حريق مشكل تر و گرانتر از ساير روش ها است ولی می تواند به صورت مكمل برای مواد پر ارزش به كار رود.

مواد خاموش كننده آتش

موادی كه به عنوان خاموش كننده آتش به كار می روند در ۴ دسته به شرح ذیل قرار می گيرند. به دليل لزوم سرعت عمل و افزايش پوشش خاموش كننده ها،

می توان از دو يا چند عنصر خاموش كننده به طور همزمان استفاده نمود. لازم به ذکر است که هر كدام از این مواد دارای مزايا و معايبی می باشند.

  • مواد سرد كننده مانند آب، دی اکسید کربن
  • مواد خفه كننده مانند كف، دی اکسید کربن، خاك، ماسه(شارژ کپسول آتش نشانی)
  • مواد رقيق كننده هوا مانند دی اکسید کربن، نیتروژن
  • مواد محدود كننده واكنش های زنجيره ای شيميایی مانند هالن و پودرهای مخصوص
خاموش کننده ها

خاموش کننده ها

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید