کپسول آتش نشانی - انواع لباس های آتش نشانی - ایمن عارفی
کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی


در این مطلب برای شما میخواهیم در مورد لباس مخصوص ایمنی آتش نشانی صحبت کنیم که چه نوعی از آن می تواند برای آتش مناسب باشد و انواع آن را به شما معرفی کنیم ، در ادامه با ایمن عارفی همراه باشید. (کپسول آتش نشانی)

خب همانطور که می دانید تمام آتش نشانان برای نجات افراد از آتش باید به شعله های حریق وارد شوند ، پس باید لباس مناسبی داشته باشند که خود صدمه نبینند .

از گذشته تا به امروز تجهیزات آتش نشانی و لباس های ایمنی مختلفی ساخته و تولید شده است که با گذشت زمان و پیشرفت علم این تجهیزات به مراتب بهتر و پیشرفته تر شده اند و برای هر محیطی لباس های مختلفی ساخته و تولید شده اند.

لباس های محافظ در برابر تشعشعات رادیو اکتیو

در طبیعت و در شرایط معمولی موادی یافت می شود که از اتم های آنها پرتوهائی ساطع می شود. این مواد را رادیو اکتیو یا پرتو زا گویند.

این ذرات به سه گونۀ آلفا α ، بتا β و گاما γ می باشند.یک ورقه کاغذ می تواند ذره آلفا و یک ورقۀ آلومینیومی به قطر ۳ میلی متر می تواند ذرۀ بتا و یک جدار سربی به قطر ۷ سانتیمتر می تواند باعث توقف پرتو گاما گردد.

وسایل و لباس های حفاظت انفرادی

حفاظت بدن :

هنگام کار با مواد پرتوزا بر حسب مورد استفاده از روپوش های پارچه ای ساده ، لباس های مخصوص حفاظتی کامل و روپوش های آزمایشگاهی بر حسب نوع کار و محیط کار و عملیات متفاوت و متنوع می باشد. (کپسول آتش نشانی)

این روپوش ها می توانند از جنس پارچه های معمولی و روشن و بعضاً پلاستیکی ضد اسید و نسوز باشد.

حفاظت پاها :

جهت جلوگیری از انتشار آلودگی از محل کار و عملیات به سایر نقاط و همچنین حفظ و نگهداری پاها استفاده از کفش های مناسب لازم می باشد. این کفشها باید ساده و سفید رنگ و قابل رفع آبودگی باشد،

کف این کفشها باید لاستیکی و یا پلاستیکی بدون شیار باشد تا ذرات آلوده لابلای شیارها قرار نگیرد. در آزمایشگاه های مواد پرتوزا باید جورابها تعویض و جوراب سفید آزمایشگاهی پوشیده شود.

پس از کار و عملیات باید کفش ، لباس و دستها با دستگاه های کنترل آلودگی پرتویابی شود و در صورت اطمینان از پاک بودن آنها محل را ترک کرد.

حفاظت دست ها :

بر حسب نوع کار و مواد آلاینده مجموعه ای از دستکش های آزمایشگاهی وجود دارد.

حفاظت دهان و بینی :

یکی از مسیرهای آلودگی داخلی که از اهمین خاصی برخوردار است عبور مواد پرتوزای معلق در هوا یا گاز و بخارات آلوده از طریق دهان و بینی به مجاری تنفسی از جمله ریه ها می باشند که اختلالات ناشی از آن بسیار زیاد است.

برای حفاظت بر حسب شرایط محیط و چگونگی توزیع و پراکندگی ذرات گرد و غبار آلوده و یا گازها و بخارات رادیواکتیو و ابعاد ذرات تشکیل دهنده آنها از فیلتر و ماسک های مختلف استفاده می شود. (کپسول آتش نشانی)

این نوع ماسک ها از نوع ساده کاغذی شروع و به ماسک های تمام صورت مجهز به کپسول اکسیژن کاملاً آب بندی شده، منتهی می شوند.

حفاظت چشم و موی سر :

در بعضی از محل های کار و عملیات احتمال قطره های محلول مواد پرتوزا بر روی صورت و چشم وجود دارد. حفاظت چشم توسط عینک های مناسب ضروری می باشد که با توجه به شرایط کار و محلول های رادیواکسستیو متنوع می باشند.

در مکانهایی که احتمال گرد و غبار آلوده و یا محلول های رادیو اکتیو وجود دارد برای جلوگیری از آلودگی موهای سر باید از کلاه های پارچه ای و پلاستیکی مناسب استفاده کرد.

انواع لباس آتش نشانی مخصوص آب‌وهوای مرطوب

تجهیزات آب‌وهوایی مرطوب اغلب برای موارد خطرناک و حوادث امداد و نجات در آب‌وهوای بد و همچنین هنگام انجام خدمات اضطراری در هنگام طوفان یا سیلاب موردنیاز است.

آتش نشانان دارای یک ژاکت چندمنظوره برای استفاده در مناطق مختلف عملیاتی با درجه حفاظت بالا در برابر عناصر و راحتی در شرایط شدید آب‌وهوایی هستند.

انواع لباس آتش نشانی مخصوص اقلیم سرد

آتش نشانانی که در مناطقی مانند کوهای برفی کار می‌کنند، لباس‌هایی متناسب با محیط خود نیاز دارند. (کپسول آتش نشانی)

برای انجام فعالیت در این شرایط بسیار سرد، آتش نشانان لباس‌های اضافی از جمله جوراب‌های سنگین، کت‌های بلندتر و گرم‌تر، پیراهن کش‌دار با وزن بیشتر و در بعضی شرایط، کلاهک‌های خزدار دارند که شرایط گرمایی مناسبی را فراهم می‌کند.

در واقع آتش نشانانی که در مکان‌های برفی کار می‌کنند دارای دستکش برفی و کت بارانی و شلوار و زیرشلواری کاملاً آستردار هستند.

انواع ژاکت آتش‌نشانی

این ژاکت در درجه اول به‌منظور مبارزه با آتش‌سوزی طراحی شده است. این نوع ژاکت سبک و راحت است و دارای سطح متوسطی از محافظت در برابر تابش و حرارت برای فرد است، در حالی‌که احتمال تنش گرمایی را به حداقل می‌رساند.

جلیقه‌های ایمنی با دید بالا

گاهی اوقات آتش نشانان موظف هستند در جاده‌ها یا در مجاورت جاده‌ها یا مناطقی که باید به‌وضوح قابل‌مشاهده باشند فعالیت کنند. برای این شرایط، آتش نشانان از یک جلیقه زرد آهکی با نوار بازتابنده نقره استفاده می‌کنند.

جلیقه این اطمینان را می‌دهد که پرسنل در یک وضعیت غیر آتش‌نشانی می‌توانند توسط رانندگان عبوری به‌اندازه کافی دیده شوند. از این موارد در عملیات اطفا حریق استفاده نمی‌شود. (کپسول آتش نشانی)

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید