دوره آموزشی آشنایی با کپسول آتش نشانی - ایمن عارفی
اتش

دوره آموزشی آشنایی با کپسول آتش نشانی

دوره آموزشی آشنایی با کپسول آتش نشانی با هدف آشنایی پرسنل و کارکنان سازمان ها و شرکت ها با اصول صحیح استفاده از خاموش کننده های دستی جهت استفاده در مواقع بروز حوادث آتش سوزی تعریف شده است. یادگیری اصولی استفاده درست از کپسول های خاموش کننده، انتخاب درست کپسول اطفای حریق مناسب برای انواع آتش سوزی ها، نکات ایمنی مرتبط با استفاده، نصب و تعمیر و نگهداری اینگونه خاموش کننده های دستی از ویژگی های برجسته این دوره آموزشی است.

انواع آتش

گروه A (مواد خشک)

این گروه از آتش رایج ترین نوع آتش سوزی بوده که از سوختن مواد جامدی همچون چوب ، کاغذ ، پارچه و سایر موادی که سوختن آن ها باعث به وجود آمدن خاکستر می شود در این گروه قرار می گیرند که اکثر آتش سوزی ها بر این پایه است.

گروه B (روغن ها)

آتش سوزی مایعات قابل اشتعال مانند بنزین ، الکل ، روغن های خوراکی و … در این گروه از آتش قرار می گیرند. باید دقت شود که برای خاموش کردن این نوع از آتش به هیچ عنوان از آب استفاده نشود زیرا این محصولات احتراق به دلیل سبکی روی آب جاری شده و باعث گسترش آتش سوزی می شود و به اصطلاح باعث تشدید آتش سوزی میشود.

گروه C (گازها)

این گروه از آتش در استاندارد های مختلف متفاوت تعریف شده است به گونه ای که در استاندارد های آمریکایی حریق های الکتریکی را شامل می شود مانند آتش سوزی تابلو برق ها ، سیم کشی ها ، تجهیزات الکتریکی و …. اما در استاندارد های اروپایی این گروه از آتش مربوط به گازهای قابل اشتعالی همچون متان ، بوتان پروپان و …. بوده و حریق های الکتریکی در گروه E قرار می گیرند. در مقالات این سایت دسه بندی های آتش را بر اساس استاندارد های اروپایی انجام خواهیم داد.

گروه D (فلزات)

این گروه از حریق معمولا در آزمایشگاه ها رخ میدهد که شامل حریق ناشی از فلزات قابل اشتعال مانند سدیم ، پتاسیوم ، منیزیم و …. می باشد.

گروه E (الکتریکی)

همانطور که پیشتر گفته شد این گروه از آتش در استاندارد های اروپایی تعریف شده و حریق های الکتریکی را شامل می شود.

انواع کلاس ها

  • در کلاس A (مواد خشک ) برای ازبین بردن آتش می توان از آب استفاده کرد.
  • در کلاس B (گازها) بهترین روش استفاده از کپسول های حاوی پودر و گاز است.
  • در کلاس C برای از بین بردن آتش از روش قطع زنجیره یا قطع کردن سوخت از زنجیره استفاده می شود.معمولا از کپسول های گاز CO2 در این روش استفاده می شود.
  • در کلاس D برای اطفاء حریق فلزات معمولا از کپسول های خاموش کننده مخصوص به خود آن فلز استفاده می شود.
  • در کلاس E بهترین روش برای خاموش کردن آتش سوزی های از طریق جریان برق استفاده از کپسول co2 است.
  • در کلاس F برترین روش برای خاموش کردن آتش ، استفاده از کپسول های پودر و گاز است.

 کاربرد انواع کپسول آتش نشانی

زمانی که به کپسول آتش نشانی احتیاج داشتید باید حتما به نوع آن کپسول توجه کرد زیرا کاربرد کپسول های آتش نشانی با یکدیگر تفاوت دارند و با توجه به  انواع آتش سوزی نوع کپسول مورد نیاز نیز متفاوت است. در زیر به کاربرد انواع کپسول آتش نشانی اشاره شده است :

کپسول آتش نشانی آبی (آب و گاز)

جهت تأمین فشار در این نوع کپسول از گاز CO2 در داخل یک کارتریج استفاده می کنند.

این نوع خاموش کننده غیرقابل کنترل است یعنی در صورت خارج شدن گاز از کارتریج امکان استفاده مجدد از آن وجود ندارد.حد اقل مدت زمان تخلیه آن حدود ۶۰ ثانیه است. از این نوع کپسول برای اطفاء حریق لوازم چوبی ، کارتن ، مبلمان ، فرش و … استفاده می شود.این نوع کپسول مناسب برای اطفاء حریق نوع A می باشد.

کپسول آتش نشانی فوم

کپسول فوم با نواری خردلی به دور آن برای اطفاء حریق مایعات استفاده می شود.

فوم مانند آب بر روی برخی کالاها مانند تجهیزات برقی و یا کاغذی اثر نامطلوب داشته و نباید از آن استفاده نمود. کاربرد این نوع کپسول نسبت به سایر خاموش کننده ها کمتر بوده اما بهترین خاموش کننده جهت اطفاء مایعات قابل اشعال می باشد. فوم به سرعت سطح مایع را پوشانده و با جلوگیری کردن از رسیدن اکسیژن مانع گسترش آن می شود. این نوع کپسول مناسب برای اطفاء حریق نوع B می باشد.

کپسول آتش نشانی پودری (پودر و گاز )

از این نوع کپسول برای اطفاء هر نوع حریقی استفاده می شود. اما مؤثرترین کاربرد آن برای خاموش کردن حریق مایعات و فلزات است.

عمده ترین تفاوت این نوع کپسول ها در نوع پودری است که در آن ها استفاده می شود. رایج ترین استفاده از این کپسول ها برای حریق هایی با وسعت زیاد، مایعات اشتعال زا، منشأ الکتریکی و گازهای اشتعال زا می باشد. این نوع کپسول مناسب برای اطفاء حریق نوع A، B،C و D می باشد.

کپسول آتش نشانی بیوورسال

کپسول های بیوورسال دارای ویژگیهای زیربوده :

  • دوستدار محیط زیست
  • عدم بازگشت شعله
  • عدم خورندگی
  • توانایی بسیار بالا در خاموش کردت آتش های پر حجم
  • غیر فعال کننده هر ۴ عامل اصلی انتشار حریق (اکسیژن-حرارت-سوخت-زنجیره آتش)
  • این نوع کپسول مناسب برای اطفاء حریق نوع   A و B می باشد.

این کپسول  مناسب برای اطفاء حریق های جامدات و مایعات قابل اشتعال نظیر کاغذ ، پارچه، پلاستیک، چوب، روغن ها، گازوئیل و تینر می باشد.

تفاوت کپسول آتش نشانی co2  و پودری

دو نوع تفاوت برای این دو کپسول وجود دارد یکی تفاوت از نظر ظاهری و دیگری تفاوت از نظر کاربری. از نظر ظاهری کپسول CO2 یک سیلندر بدون داشتن خط جوش بر روی بدنه آن بوده و دهانه خروج آن به شکل قیف می باشد ولی کپسول پودری اینگونه نیست. از نظر کاربردی، کپسول های پودری کاربری بیشتری داشته و برای انواع مختلف آتش کاربرد دارد، درحالی که کپسول CO2  مناسب برای حریق های الکتریکی و مایعات اشتعال زا می باشد.

کپسول اتش نشانی 

دوره های آموزشی آشنایی با کپسول های آتش نشانی در پندار ایمن

ما در شرکت پندار ایمن،  دوره های ایمنی و آتشنشانی را در سطوح مختلف برگزار می‌کنیم.

دوره های ایمنی و آتشنشانی شامل مباحثی است که افراد با گذراندن این دوره‌ها می‌توانند از بروز حوادث گوناگون و حریق در اماکن مختلف  مسکونی، تجاری و صنعتی  پیشگیری کنند و در صورت وقوع حوادث آن را مدیریت کنند.

خطر همیشه در کمین است، به همین علت آموزش ایمنی و آتشنشانی به جلوگیری از خساراتی که در مواردی  کاملا جبران ناپذیر است میتواند کمک بسیاری کند.

کارشناسان  حرفه ای ایمنی و آتشنشانی ما آماده اند تا آموزش‌های هدفمند و تخصصی مباحث ایمنی آتشنشانی را متناسب با نوع کسب و کار و ساختمانی که دارید  به صورت تئوری و عملیاتی برگزار کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد دوره های اموزشی با شماره زیر تماس بگیرید:

۰۲۱-۴۶۸۲۰۸۰۸

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید