کپسول آتش نشانی - نحوه شارژ کپسول های آتش نشانی 2 - ایمن عارفی
کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی


هنگامی که از کپسول آتش نشانی استفاده می کنید باید از نحوه نگهداری و نکات ایمنی آن آگاه باشید. عملیات شارژ کپسولهای آتش نشانی یکی از نکاتی است که همواره باید به آن توجه داشته باشید.

استفاده از کپسول حتی برای مدت زمان کوتاه منجرب می شود که هنگام بروز حوادث بعدی کارائی لازم برای اطفای حریق را نداشته باشد. بنابراین باید به صورت دوره ای به مراکز شارژ کپسولهای آتش نشانی مراجعه کنید.

نحوه شارژ کپسول بسیار ساده بوده و شامل چند اقدام ساده است. متناسب با نوع کپسولهای آتش نشانی دستورالعمل ها و دستگاههای مختلفی برای شارژ وجود دارد.

برای آشنایی بیشتر درباره خرید دستگاه شارژ کپسولهای آتش نشانی می توانید به قسمت مخصوص این موضوع در سایت مراجعه نمایید. دستگاه عمل شارژ کپسولهای آتش نشانی باید در مراکز مجاز مانند آتش مهار البرز و … که دارای دستگاههای استاندارد هستند باید انجام شود.

در این مطلب سعی شده است نحوه شارژ کپسولهای آتش نشانی (recharge a fire extinguisher) به صورت کامل توضیح داده شود . برخی از افراد بر این عقیده هستند که اگر از کپسول برای مدتی محدود استفاده شود لازم نیست که دوباره عملیات شارژ بر روی آن انجام شود

این یک تفکری اشتباه است زیرا استفاده از کپسول آتش نشانی حتی برای مدتی محدود باعث می شود که میزان تراکم فشاری موجود در کپسول کاهش پیدا کرده و از کارائی لازم در هنگام استفاده برخوردار نباشد.

با ما در این مقاله همراه باشید.

کپسولهای آتش نشانی را چگونه شارژ می کنند؟

اولین نکته ای که باید در زمان شارژ مجدد کپسول آتش نشانی خود بدانید این است که کپسول آتش نشانی شما چه مدلی است و به اصطلاح از کدام نوع می باشد.

در مرحله بعدی موادی که داخل کپسول آتش نشانی باقی مانده اند را باید تخلیه کرد و با مواد جدید پر کرد. البته این کار به همین سادگی که گفتیم نیست و شما نیاز به ابزار هایی مانند پمپ باد و… دارید

و در صورتی که شغل شما شارژ کپسول نباشد، خریداری این دستگاه ها و استفاده از آن ها هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. پس حرکت به صرفه این است که کار را به شرکت هایی بسپارید که تجهیزات و تخصص لازم برای این کار را دارند

فرایند شارژ کپسولهای آتش نشانی دارای چند مرحله اما تخصصی به شرح زیر است :

۱- مرحله ابتدایی شارژ

قبل از شروع شما باید از نوع خاموش کننده خود و دستورالعمل های ان باخبر باشید. به عنوان مثال کلاس a اين كلاس مخزن سیلندر انها با اب پر می شود. در حالت معمول نیز به رنگ قرمز هستند.

این مورد برای دیگر کلاس های خاموش کننده مانند b ,c ,d و حتی کلاس های ترکیبی صدق نمی کند و مواد درون انها با مواد شیمیایی خشک پر می شود.

این مفم است که چه موادی برای شارژمجدد کپسول آتش نشانی لازم است زیرا به عنوان مثال اگر کپسول گاز را با اب شارژ کنید. میتواند برای شما مضر باشد. هنگام بروز آتش سوزی نیز شما فرصت تشخیص نخواهید داشت.

۲- تخلیه کپسول

اگر کپسولهای آتش نشانی برای خاموش کردن آتش حتی برای یک بار استفاده شده و مواد ان به طور کامل تخله نشده باشد باز هم باید کپسول را شارژ کرد. به عملیات تخلیه مواد درون کپسول آتش نشانی عمل تخلیه گفته می شود. که عمل تخلیه کپسول آتش نشانی را می توان به راحتی و با نگه داشتن ضامن تا زمانی که دیگر موادی از ان خارج نمی شود انجام داد. تمام محتویات درون کپسول قبل از شارژ باید تخلیه شود و دوباره مجددا کپسول را شارژ کرد.

۳- تمیز کردن و چک کردن

تمیز کردن و چک کردن بخش های مختلف یک خاموش کننده قبل از شارژ یک از کارهای مهم محسوب می شود. این تمییزکاری برای اجزای بیرون سیلندر مانند شیلنگ ، اهرم فشار و … است.

اطمینان حاصل کنید که نازل اهرم و حلقه پلمپ کاملا سالم و بدون عیب است. اگر دیدید که قطعات فرسوده یا پاره شده اند قبل از شارژ مجدد ان این قطعات را تعویض کنید. با استفاده از دستگاههای نشت یاب مطمئن شوید که کپسول شما هیچ گونه نشتی ندارد.

۴- عمل شارژ کپسول

اگر خودتان این کار را می خواهید انجام دهید باید به یک دستگاه فشار و موادی که درون کپسول ها قرار می گیرد دسترسی داشته باشید. موادی که در بازار با نام Fireade2000 به فروش می رسد با بیشتر خاموش کننده ها سازگار است.

و به عموم مردم نیز فروخته می شود. شارؤ کپسولهای آتش نشانی باید طبق دستورالعمل شارژان کپسول انجام شود. از هر محصولی که برای پرکردن کپسول استفاده می کنید باید تاسطح معینی شارژ شود و بعد توسط دستگاههای کمپروسور به طور کامل پر شود

بازرسی ۶ ماهه کپسول

در این نوع بازرسی یکی از کپسولهای آتش نشانی را به صورت آزمایشی برای اطافاء حریق استفاده می کنند و عملکرد آن را بررسی می کنند. همچنین در صورتی که کپسول آتش نشانی ۱۰ درصد وزنش کم شده باشد، باید مجددا شارژ شود و تست هیدرواستاتیک روی آن انجام شود.

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش‌نشانی در تهران

اطمینان و اعتماد به مرکزی که شارژ کپسول‌های آتشنشانی شمارا انجام می‌دهد بسیار اهمیت دارد. یکی از شرکت های معتبری که شارژ کپسول آتشنشانی در تهران را انجام می‌دهد شرکت پندار ایمن سازان صنعت است.  این شرکت با بیش از ۳۰ سال سابقه‌ی طلایی در زمینه‌ی شارژ و تامین کپسول‌های آتش‌نشانی و کار با برندهای مطرح مانند :‌ بهنوش، ایرانخودرو، پارس خودرو و ….  توانسته است اعتبار زیادی در میان صنعت کاران حوزه های مختلف کسب کند. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت pendarsafety.com از خدمات حرفه‌ای این شرکت بهرمند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید