توپ آتش نشانی - ایمن عارفی
توپ آتش نشانی

کپسول آتش نشانی


توپ آتش

این وسیله، توپ ضدحریق است. با تولید این توپ با وزن بسیار مناسب ۱.۳ کیلوگرم و روکش پلاستیکی ضدآب، محصولی جالب را روانه‌ی بازار کرده اند  تا حتی کودکان هم بتوانند از انتشار آتش جلوگیری کنند.

با قراردادن این توپ در مکان‌های مناسب، به محض زبانه‌کشیدن اولین شعله‌های آتش در آن مکان و رسیدن دمای توپ به حدود ۷۰ درجه سانتی‌گراد، به‌طورخودکار منفجر خواهد شد.

انفجار این توپ با صدایی حدود ۱۰۱ db دسی‌بل همراه است که خود هشدار صوتی مناسبی است. با انفجار این توپ، پودر داخل آن روی آتش به اندازه‌ی ۹ مترمکعب پخش شده و مانع از انتشار آن می‌شود.

این محصول قابلیت شارژشدن ندارد. عمر مفید توپ ضدحریق ۵ سال است. می‌توان از آن در منزل، محل کار، خودرو، هتل، مراکز خرید، پمپ‌بنزین، پمپ گاز، انبار مواد قابل‌اشتعال (مواد شیمیایی، کاغذ، کارتن و…)، مجاور کابل‌ها و تابلوهای برق، دیتاسنتر و… استفاده کرد؛

همچنین این توپ را می‌توان در محیط‌هایی چون سقف کاذب، داخل کف کاذب، مجاور سینی کابل برق و مانند آن‌ها تعبیه کرد.

در این مقاله می خواهیم در مورد توپ اطفای حریق صحبت کنیم که چگونه می تواند عامل خاموش شدن آتش شود و چه آتش ها را میتواند خاموش کند. همانطور که میدانید این محصول برعکس کپسول آتش نشانی دارای وزن سبک می باشد که می توان آن را به راحتی حمله کرد

برای بهتر عمل کردن محصول باید در سطح صاف یا اطراف محل در معرض حریق استفاده کرد. محل هایی که مورد استفاده این توپ قرار می گیرد و می تواند آتش را خاموش کند می توان مثال های زیر را برای آن دارد مانند آشپزخانه هتل مراکز خرید پارکینگ صندوق عقب خودرو و غیره نام برد.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

 

توپ خاموش کننده حریق

در زمان اتفاق و وقوع حریق بدون نیاز به حضور افراد به صورت خودکار عمل می کند و آتش را خاموش می کند و از گسترش آن می تواند جلوگیری کند. کاری که شما باید بکنید این است که با مشاهده آتش باید توپ را در درون آن پرتاب کنید شعله باعث فعال شدن توپ خواهد شد.

گوی یا همان توپ اطفاء حریق ای که تجهیزات آتش نشانی مدرن حساب می شود که  نحوه استفاده آن خیلی آسان می باشد

به طوری که برای استفاده باید توپ را درون آتش پرتاب کنی که پس از ۳ ثانیه فعال میشود و مواد شیمیایی که در آن است منتشر می شود و باعث خاموش شدن آتش می شود.

 

نگاهی به تاریخچه آتش خاموش کن توپی

اگر نیم نگاهی به حوادث آتش سوزی در قرن نوزدهم بیاندازیم، می بینیم یکی از شیوه های خاموش کردن آتش در آن زمان استفاده از توپ های شیشه ای بوده است.

این توپ ها حاوی مواد خاموش کننده آتش بودند که در مواجه با آتش عکس العمل نشان می دادند؛ اما این روش اطفاء حریق به تدریج از مد افتاد و روش هایجدید ابداع شد؛ (کپسول آتش نشانی)

اما خبر جدید این است که توپ های فراموش شده، اخیراً با تغییرات اساسی دوباره به صنعت بازگشته اند. این بازگشتی دوباره است

البته باید گفت که توپ های آتش خاموش کن امروزی دیگر از شیشه ساخته نمی شوند. توپ های جدید پوششی از فوم دارند که در pvc پیچیده شده است.

 

ویژگی های آتش خاموش کن توپی

این توپ ها در مقابل حرارت شدید و شعله های آتش واکنش سریع انجام می دهند. باعث می شوند که محرک های درون محفظه درآن واحد عکس العمل نشان داده و مواد خاموش کننده بر روی آتش پخش شوند تا آتش اطفا شود.

در این آتش خاموش کن ها از ماده شیمیایی مونو آمونیوم فسفات به عنوان یک جایگزین غیرسمی برای خاموش کردن آتش های کلاس A، B یا C، بدون مداخله انسان استفاده می شود.

این وسایل ایمنی معمولاً در لفاف هایی با رنگ روشن بسته بندی شده و مورد استفاده قرارمی گیرند. برای کسانی که از این وسایل استفاده می کنند علائم هشدار دهنده و اخطارهای لازم نوشته و توضیح داده شده است.

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

ویژگی های توپ اطفای حریق :

به دلیل غیر سمی بودن هیچگونه آثار زیان باری برای انسان،حیوانات و محیط زیست ندارد.با توجه به قیمت مناسب و ارزان گوی اطفاء حریق واقعا یک راه حل مقرون بصرفه برای استفاده در کلیه اماکن است،

 

همچنین با توجه به نوع عملکرد و فعال شدن این گوی به این صورت فعال می شود:

در صورتی که شخص در نزدیکی آتش باشد، نیاز به نزدیک شدن بیشتر به حریق نمی باشد و فقط کافی است که گوی اطفاء حریق به درون آتش پرتاب شود، (کپسول آتش نشانی)

همانطور که در بالا هم ذکر شد زمان فعال شدن گوی ۳ الی ۵ ثانیه می باشد. در زمان فعال شدن گوی، خاموش کننده  Fire Ball صدایی به عنوان آلارم با قدرت ۱۲۰ دسی بل به صدا در می آید که به عنوان یک اخطار برای نفرات در محل می باشد.

 

کاربرد توپ اطفاء حریق یا گوی ضد حریق چیست؟

توپ خاموش کننده  Fire Ball برای خاموش کردن حریق های معمولی بمانند چوب، کاغذ، مایعات قابل اشتعال و لوازم الکتریکال مناسب می باشد.

همچنین  توپ خاموش کننده  Fire Ball   اماکنی بمانند رستوران ها، دفاتر، فروشگاه ها، اتومبیل ها، انبار ها و تولیدی ها و …  مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نحوه عملکرد توپ های آتش خاموش کن

مدل های مختلف با عملکردهای متفاوتی از توپ آتش خاموش کن وجود دارد اما اساس کار همه یکی است. به واقع در یک توپ آتش خاموش کن ،یک نوار فعال یا ماشه در داخل پوشش بیرونی توپ تعبیه شده است

که به طور ایمن عامل خاموش کننده آتش را در توپ نگه می دارد. وقتی که آشکارساز یا ماشه به مدت چند ثانیه در معرض شعله های آتش قرار می گیرد، پوشش توپ باز شده و مواد پراکنده می شوند

و به منظور اطفا، یک ابر از پودر شیمیایی در مجاورت آتش آن را در بر می گیرد. یک توپ آتش خاموش کن معمولاً می تواند شعله های آتش را در یک منطقه با شعاع ۴ یا ۵ متر خاموش کند.

این تو پ ها هشدارهای شنیداری هم دارند که به وسیله ی آن به افراد نزدیک آتش سوزی اعلام خطر می کنند. (کپسول آتش نشانی)

 

این دستگاه ها به سه روش مختلف به عنوان حفاظت منفعل بدون دخالت انسان عمل می کنند:

تشخیص شعله

فعال شدن زمانی اتفاق می افتد که گرما یا شعله ها توسط ماشه حساس شوند.

زنگ هشدار

صدای بلند هشدار همان صدایی است که به افراد نزدیک آتش اعلام می کند که در خطر هستند.

خاموش کننده آتش

عامل شیمیایی خشک که واکنشی سریع و مؤثر به شعله های آتش در نشان می دهد و آن را خاموش می کند.

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید