شارژ کپسول آتش نشانی - علل و عوامل بروز حریق 2 - ایمن عارفی
شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی


حريق يك واكنش گرمازاست كه در آن مواد قابل احتراق در حضور مقدار متناسب اكسيژن هوا و حرارت بوجود مي آيد. شعله ها به وسيله احتراق توليد مي شوند (شارژ کپسول آتش نشانی)

و اين شعله ها چيزي نيستند جز سوختن گازهاي حاصل از تبخير مواد قابل اشتعال كه بوسيله حرارات ناشي از انجام واكنش احتراق بوجود مي آيد.

به عبارتی دیگر آتش از تركيب سريع اكسيژن با جامدات ، مايعات و گازهاي سوختني در درجه حرارتي خاص كه درجه اشتعال ناميده ميشود بوجود مي آيد .

پس از اشتعال ، عمل سوختن يا احتراق ( كه خود توليد حرارت مي كند )‌ ادامه مي يابد تا جسم کاملاً سوخته شود ، به بيان ديگر ميتوان گفت كه جامدات و مايعات در اثر حرارت به گاز تبديل شده و گازهاي گداخته در اثر تركيب با اكسيژن توليد شعله ميكنند.

اگــــر از تركيب اكسيژن و مواد سوختني ( كه سوختن ناميده ميشود ) جلوگيري كنيم و يا اگر درجه حرارت سوخت را در سطحي پايين تر از درجه اشتعال حفظ كنيم ،

آتشي به وجود نخواهد آمد و نيز اگر در حالت احتراق به طريقي از فعل و انفعالهاي زنجيره اي خودكار احتراق ممانعت كنيم آتش خاموش خواهد شد .

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

مخاطرات حریق و آتش سوزی

  • شعله و حرارت
  • دود و گازهای سمی و قابل سوختن
  • كاهش اكسیژن
  • ایجاد نقص در سازه های ساختمان (شارژ کپسول آتش نشانی)

گسترش و شدت حریق

سرعت گسترش حریق(شعله حریق ) بسته به نوع ماده سوختنی و شرایط بروز حریق متفاوت است. همچنین این سرعت در جهات مختلف نیز متفاوت می باشد.

به طور كلی سرعت گسترش حریق برای آزبست را برابر صفر گرفته و بقیه مواد را بر اساس آن بیان می كنند. سرعت گسترش حریق در جهت عمودی و به سمت بالا بیشتر از سایر جهات و در جهت عمودی به سمت پایین كمتر از دیگر جهات است.

عوامل مؤثر بر گسترش و شدت حریق

عوامل زیر می توانند بر گسترش حریق مؤثر باشند:

  • افزایش دسترسی به اكسیژن: این عامل توسط جریان هوا امكان پذیر می گردد همچنین در موادی كه در حین سوختن می توانند اكسیژن آزاد نمایند، حریق گسترش بیشتری خواهد داشت.
  • ثبات شیمیایی ماده سوختنی: هرچه ثبات ماده از نظر حالت و تركیب شیمائی كمتر باشد، بر شدت حریق می افزاید.
  • سطح ماده سوختنی: هرچه سطح ماده قابل احتراق گسترده تر باشد شدت و سرعت حریق بیشتر می شود. مثلاًطبقه بندی مواد در انبارهای بزرگ ، منابع سوخت با سطح بزرگ و پراكندگی مواد در سطح زمین ، پوشش گیاهی وامثال آن از این جمله اند. گسترش حریق در سطوح عمودی سریع تر از سطوح افقی است.

مشکلات ناشی از سیم کشی برق و آتش سوزی با منشا الکتریسیته

یکی از عوامل مهم آتش سوزی در خانه‌های مسکونی، جریان برق و سیم‌کشی‌های فرسوده یا غیر اصولی است. بنا بر آمار NFPA چیزی در حدود ۱۸% از آتش سوزی خانه‌های مسکونی، منشا الکتریسیته دارند. (شارژ کپسول آتش نشانی)

یکی از اتفاقات احتمالی به انفجار ناشی از شارژ بیش از حد ابزارهای الکترونیکی مانند موبایل، تبلت و لپ تاپ برمی‌گردد. این ابزارها اغلب مجهز به باتری‌های لیتیوم-یون هستند. این نوع باطری‌ها با کوچکترین نقص فنی و در صورت شارژ بیش از اندازه، ممکن است شعله‌ور شده و منفجر شوند.

پس بهتر است در موقع مناسب ابزار شارژی خود را از برق بکشید. همچنین با وجود کمترین مشکل در فرآیند شارژ یا باطری ابزار شارژی خود، حتما برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

اتفاق دیگر می‌تواند اتصالی کردن چند سیم برق فرسوده یا لخت و تماس آنها با یکدیگر باشد. یکی از تمهیدات مناسب برای پیشگیری از این اتفاق می‌تواند این باشد

که با کمک یک کارشناس فنی برق ساختمان، دوره‌های نگهداری و تعمیرات را برای سیم کشی واحد مسکونی خود در نظر بگیرید. بدین ترتیب قبل از وقوع حادثه جلوی آن را می‌گیرید.

یک اتفاق شایع دیگر نیز اتصال چند وسیله برقی پرمصرف به یک پریز به وسیله چند شاخه است. این کار باعث عبور جریان برق بیش از حد توان سیم چند شاخه شده

و ممکن است باعث ذوب شدن آن و آتش سوزی شود. بهتر است ابزارهای برقی پرمصرف را بدون واسطه به پریز برق وصل کنید. همچنین بهتر است به هر پریز فقط یک وسیله برقی (پرمصرف) متصل کنید.

سیگار کشیدن

یکی از عوامل آتش سوزی در خانه‌های مسکونی سیگار است. آمار NFPA می‌گوید حدود ۵% از آتش سوزی‌های املاک مسکونی ناشی از سیگار کشیدن در داخل خانه است. (شارژ کپسول آتش نشانی)

اگر می‌خواهید سیگار بکشید بهتر است در هوای آزاد (بالکن یا پشت بام) این کار را بکنید. همچنین توصیه می‌شود در اتاق خواب هیچوقت سیگار نکشید. زیرا تمام مواد و وسایل موجود در اتاق خواب مستعد آتش سوزی هستند.

پس از اتمام سیگار کشیدن، فیلتر آن را بدون خاموش کردن کامل هرگز در سطل زبانه نیندازید. همچنین در فصل پاییز به دلیل خشک بودن زمین و وجود برگهای خشک مراقب فیلترهای نیمه خاموش سیگار خود باشید.

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید