خاموش کردن آتش جنگل - چگونه آتش را در جنگل خاموش کنیم 2 - ایمن عارفی
خاموش کردن آتش جنگل

خاموش کردن آتش جنگل


خاموش کردن آتش جنگل _ آتش سوزی در طبیعت و به خصوص جنگل را می توان یکی از معضلات موجود در طبیعت دانست که باعث خواهند شد بخش عظیمی از درختان از بین بروند و آسیب های بی برگشتی به محیط زیست وارد شود. (کپسول آتش نشانی)

از بین رفتن اکوسیستم ها و هم چنین برخی از گونه های جانوری و گیاهی از کمترین آسیب های آتش سوزی جنگل ها می باشد.

این که اگر فردی در جنگل با آتش سوزی مواجه شد بتواند اقدامات سریع و درستی را انجام دهد می تواند کمک بسزایی را به پیشگیری از گسترش آتش داشته باشد.

در این مقاله با برخی از راه های مقابله با آتش سوزی جنگل ها و مراتع و همچنین نحوه خاموش کردن آتش در جنگل ها آشنا خواهیم شد.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

خاموش کردن آتش با آب

بهترین گزینه برای خاموش کردن آتش، آب است. آب را در بطری یا ظرفی پر کنید و به آرامی بر روی آتش بریزید. بهتر است فاصله‌ی خود را با آتش حفظ کنید

چون آب به شدت با آتش واکنش نشان می‌دهد و می‌تواند به اطراف پاشیده شود. در ضمن پشت به باد بایستید تا دود ناشی از خاموش کردن آتش در چشمتان نرود.

اگر از تکه‌ای از زغال دود بلند می‌شود یعنی داخل آن هنوز آتش وجود دارد و آتش در حال بخار کردن آبی است که بر روی زغال ریخته شده!

ریختن آب را آن‌قدر ادامه دهید تا دیگر دودی از آتش بلند نشود. فراموش نکنید که تمام فضایی را که آتش در آن بود را باید آب‌پاشی کنید. حتی روی خاکسترها را! (کپسول آتش نشانی)

نکات مهم درباره خاموش کردن اتش جنگل

  • اگر در جنگل سکنی دارید حتما خانه خود را مجهز کنید. کپسول آتش نشانی از جمله مواردی است که حتما باید در خانه وجود داشته باشد. با داشتن کپسول آتش نشانی مناسب می توان از آتش سوزی های کوچک جلوگیری کرد و مانع از بزرگ شدن آتش شد. درها و پنجره های منزل را ببندید و تا حد امکان در خانه نمانید، مخصوصا اگر خانه شما از جنس چوب است.
  • بهترین گزینه استفاده از موانع طبیعی برای مهار آتش می باشد. این عمل تا زمانی که ماموران آتش نشانی برسند می تواند از وقوع آتش سوزی بزرگ تر جلوگیری کند.
  • بهترین راه کار برای مهار آتش جنگل ها با همت ماموران آتش نشانی انجام خواهد شد. در چنین شرایطی بهتر است به توصیه ماموران جنگلبانی و آتش نشانی گوش دهید و محل را ترک کنید تا مانع از مهار آتش نشوید.

حس کردن آتش

بعد از این مراحل کف دست خود را به آرامی بر روی آتش بگیرید و در فاصله‌ی یکی دو سانتی‌متری از آتش نگه‌دارید. اگر آتش به درستی خاموش شده باشد نباید هیچ‌گونه گرمایی احساس کنید و باید به راحتی بتوانید زغال‌ها را در دست خود نگه‌ دارید.

اگر در بخشی از آتش خاموش شده احساس گرما کردید و یا صدای سوختن و جرقه را در زیر توده‌های زغال شنیدید، مرحله‌ی ۴ را آن‌قدر انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید آتش به درستی خاموش شده است. (کپسول آتش نشانی)

چه آتش هایی را نمی توان با آب خاموش کرد؟

هنگامی که آتش سوزی در اثر اتصال برق رخ داده باشد، آب نه تنها به خاموش شدن آتش کمکی نمی‌کند بلکه حتی ممکن است باعث سرایت آن به دیگر نقاط یا حتی برق گرفتگی افراد منجر شود.
به دلیل اینکه آب رسانای الکریسیته است و در روند خاموش کردن آتش ممکن است دچار برق گرفتگی شوید. برای خاموش کردن چنین آتشی باید از گازهای دی اکسید کربن استفاده کنید چون این گازها دارای وزن بیشتری هستند و تمام قسمت های سوخته شده را می‌پوشاند تا اکسیژن به آن ها نرسد.
به علاوه آتش هایی که بر اثر مواد نفتی و یا بنزینی به وجود آمده‌اند نیز جزء همین دسته‌اند یعنی نباید آن‌ها را با آب خاموش کرد زیرا خاموش کردن آن با آب نه تنها باعث خاموشی آن نمی‌شود بلکه آن را شعله ورتر می‌کند و بر حریق آن می‌افزاید.

از چه گازی برای خاموش کردن آتش استفاده می شود؟

گاز های مورد استفاده در کپسول های آتش نشانی به دو دسته تقسیم می‌شوند:
• گاز کربن دی اکسید یا CO2
• هوای خشک
روند استفاده از این گاز ها در کپسول های مختلف متفاوت است و بسته به نوع ماده خاموش کننده ای که در کپسول آتش نشانی استفاده شده دارد.
در صورتی که ماده استفاده شده در کپسول آتش نشانی بر پایه آب باشد، به هیچ وجه نمی‌توان از گاز کربن دی اکسید یا CO2 استفاده کرد، چون استفاده از این گاز باعث می‌شود (کپسول آتش نشانی)
که آب موجود در کپسول آتش نشانی در زمان اطفاء حریق منجمد شود و به این صورت عملکرد کپسول آتش نشانی به طور کلی بهم می‌ریزد.
پس در چنین شرایطی بهترین انتخاب استفاده از هوای فشرده است، هوای فشرده گزینه مناسب برای استفاده در کپسول های آتش نشانی آب و گاز و کپسول های آتش نشانی فوم می باشد.
گاز دی اکسید کربن یا CO2 در کپسول های آتش نشانی پودر و گاز، کپسول آتش نشانی CO2 و به طور کلی کپسول هایی که خاموش کننده آن ها بر پایه آب نیست استفاده می‌شود.
دی اکسید کربن گازی است غیر قابل احتراق ، بی‌بو ، غیر رسمی وسنگین تر از هوا که داری چگالی ۵/۱ بوده وهادی الکتریسته نیست.
مکانیسم عمل آن هنگام حریق به سه صورت است : ابتدا با تشکیل یک لایه سنگین مقاوم در مقابل عبور هوا ، آتش را خفه می‌کند، سپس اکسیژن هوای اطراف حریق راکاهش ونهایتاَ آتش را سرد می‌کند.
خاموش کردن آتش جنگل

خاموش کردن آتش جنگل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید