آتشنشان - چگونه می توان آتشنشان شد؟ - ایمن عارفی
آتشنشان

آتشنشان


چگونه می توان آتشنشان شد؟

آتش نشانی جز دشوار ترین مشاغل دنیا به حساب می آید که خطرات زیادی را به همراه دارد. اما عده ای به آن بسیار علاقه مند بوده و حس مرد دوستی و نوع دوستی، آن را به سمت انتخاب این شغل مقدس می کشاند. اما چه مراحلی باید طی شود تا آتشنشان شوید؟ در این مقاله قصد پرداختن به این موضوع را داریم پس در ادامه با ما همراه باشید.

البته این موضوع را نیز نباید فراموش کنید که مردم با تهیه کردن کپسول آتش نشانی برای منازل خود می توانند در حادثه های کوچک کمی کمک حال آتش نشانان باشند و آن ها را خیلی کم از خطرهای احتمالی دور کنند.

این شغل چالش های زیادی دارد اما افرادی وجود دارند که تمایل به تحقق آرزوی دیرینه شان دارند

و حاضر به طی کردن مراحل دشوار تبدیل شدن به یک آتشنشان هستند. در جامعه ما آتشنشانان به فرشته های بی بال شهرت دارند که کاری جز ایثار و فداکاری نیاموخته اند.

چه مهارت هایی لازم است؟

این شغل بسیار خطر آفرین و هیجانی است و احتیاج به تمرکز و مدیریت زمان دارد. لذا سلامت جسم و روح شرط اول را دارد. پس از آن قدرت و توان بدنی افراد شرط است تا هر گونه آمادگی را برای عملیات های مختلف داشته باشند.

توانایی واکنش سریع و تصمیم گیری درست در مدت زمان کوتاه از شروط این شغل می باشد چرا که بر خلاف بسیاری از مشاغل دیگر فرصتی برای تحلیل وضعیت به وجود آمده نیست.

لذا افراد باید در کوتاه ترین زمان ممکن کاری را انجام دهند که منجر به نجات جان هم نوع شان شود و خود نیز در آسیب حادثه در امان بمانند.

آتشنشان وظیفه دارد تا نظم و ترتیب کار را در هر شرایطی حفظ کند برای هر کاری شجاعت داشته باشد.

افرادی که علاقمند به وارد شدن به این شغل هستند اعتماد به نفس بالایی داشته باشند و توانایی همکاری و قراری گیری در تیم های مختلف برای آن ها آسان باشد.

لازم است این افراد به خوبی به ابزار و وسایل مربوط به کار آشنا شوند تا بدانند در چه موقعیتی باید از آن ها استفاده کنند و مدت زمان خطر آفرینی را کاهش دهند. نکات گفته شده بخشی از روحیات لازم برای ورود به آتشنشانی بود که متذکر شدیم.

شما بسیار راحت می توانید یک کپسول آتش نشانی تهیه کنید و بعد از استفاده کپسول آتش نشانی برای منزل خود را تمدید کنید و با خیال راحت در زمان آتش سوزی از آن استفاده کنید.

شرایط عمومی دواطلبان آتشنشانی

در جمهوری اسلامی ایران اولین شرط اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد.

هم چنین تدین به یکی از دین های رسمی کشور مان از ملزومات می باشد. داشتن مدرک دیپلم در تمامی رشته ها به جز رشته های فنی و آتشنشانی و مدیریت الزامی است. در رشته های ذکر شده باید مدرکی بالاتر از دیپلم ارائه داده شود.

حداقل سن ورود به این شغل ۱۸ و حداکثر ۲۵ سال می باشد. هم چنین نداشتن سوء پیشینیه کیفری از بند های مهم این شرایط است. داشتن کارت پایان خدمت سربازی و یا مدرک معافیت برای داوطلبین مهم است.

شرایط ویژه داوطلبان

داوطلبان شغل آتشنشان باید حداقل دارای قد ۱۷۰ سانتی متر باشند و به مدت ۵ سال در شهر مد نظر سکونت دائم داشته باشند.

با ارائه ی مدرک معتبر فرزندان شهدا، مفقود شدگان، جانبازان از کار افتاده، پرسنل قراردادی شهرداری تهران و دارندگان مدال طلای مسابقات جهانی در شرایط مساوی، از اولویت برای این شغل برخوردار می‌باشند.

هم چنین فرزندان آتشنشانان باز نشسته در استان تهران با شرایط مساوی و کسب امتیاز های مورد نیاز دارای الویت هستند.

وجود کپسول آتش نشانی برای منزل بسیار ضروری و مهم می باشد و حتما باید در خانه ها و ساختمان ها وجود داشته باشد.

شیوه استخدام

برای استخدام در آتشنشانی شما می تواند در دوران متوسطه این رشته را برگزیده و دیپلم خود را در رشته ی آتشنشانی بگیرید.

هم چنین می توانید در دوره های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیلاتتان را ادامه دهید.

البته افرادی که علاقمند به فعالیت در این حوزه دارند می توانند به عنوان آتشنشان داوطلب در مواقع ضروری در این سازمان فعالیت کنند. برای این کار احتیاج به گذراندن دوره های مخصوص آتشنشانی دارند تا مهارت ها لازم را کسب کنند.

آتشنشان

آتشنشان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید