تجهیزات آتش نشانی - لوازم آتشنشانی شامل چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ - ایمن عارفی
تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات آتش نشانی


لوازم آتشنشانی شامل چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

همانطور که می دانید آتشنشانان برای عملیات هایی خود نیازمند تجهیزات آتشنشانی خاصی هستند. این ابزار معمولا سبب سرعت عمل در این افراد می شوند تا به توانند حوادث را به بهترین نحو مهار کنند. وجود این تجهیزات ضروری است تا به وسیله آن ها بتوان هر چه سریع تر جان افراد نجات داده شود. در این مطلب قصد داریم با تجهیزات آتش نشانی آشنا شویم.

البته این موضوع را نیز نباید فراموش کنید که مردم با تهیه کردن کپسول آتش نشانی مناسب منازل خود می توانند در حادثه های کوچک کمی کمک حال آتش نشانان باشند و آن ها را خیلی کم از خطرهای احتمالی دور کنند.

تجهیزات آتش نشانی

این ابزار های شامل چندین نوع لوازم می شوند که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند و به نحوی در خاموش کردن آتش و یا حوادث دیگر این چنینی به کار برده می شوند.

ماشین های تانکر آب

از نوع ماشین های سنگین هستند و حامل تانکر های بزرگ با گنجایش بالا برای آب هستند. ظرفیت این ماشین ها از ۱۲۰۰ لیتر یا بیشتر می باشد.

جعبه آتش

این وسیله پس از کپسول های آتش نشانی، بسیار کاربردی و مفید هستند. از این وسیله می توانید در ساختمان ها و اماکن اداری و مسکونی و کارخانه ها و انبار ها استفاده می کنند.

درون این جعبه ابزاری مانند پایه های نگهدارنده ی شیلنگ آتشنشانی، ابزار های مهم و حیاتی امداد رسانی، کپسول های مخصوص اطفای حریق و … نگهداری می شود.

از این تجهیزات آتش نشانی می توان در اولین لحظات شروع حریق استفاده کرد و بسیار کاربردی نیز  می باشد.

همچنین بخوانید درباره: آشنایی با انواع خودروهای آتش نشانی

لوازمات ضروری در حرفه ی آتشنشانی

تعدادی از لوازمات مخصوص آتش نشانی برای آتش نشانان بسیار واجب و ضروری است و در حفظ جان آن ها موثر است.

ماسک

ماسک های آتش نشانی به دو صورت نیمه کامل و کامل مورد استفاده قرار می گیرند. به این معنا که یک نوع از آن ها کل صورت را می پوشاند و نوع دیگر آن نیمه صورت را پوشش می دهد.

البته استفاده از هر کدام از این تجهیزات آتش نشانی بستگی به شدت حریق دارد. ماسک های آتشنشانان ممکن است تک فیلتر و یا دو فیلتر باشد.

شما بسیار راحت می توانید یک کپسول آتش نشانی تهیه کنید و بعد از استفاده کپسول آتش نشانی مناسب منازل خود را تمدید کنید و با خیال راحت در زمان آتش سوزی از آن استفاده کنید.

سیستم تنفس هوا فشرده

این سیستم شامل کپسول اکسیژن می باشد که آتشنشانان در مواقع ضروری و حجم فراوان آتش از آن استفاده می کنند. این کپسول ها در نوع قابل هم طراحی شده اند و به دو صورت تک سیلندر و دو سیلندر می باشد.

عینک ایمنی

چندین نوع عینک مختلف برای آتشنشانان وجود دارد که در مواقع مختلف از آن استفاده می کنند. برای مثال هنگام وقوع حادثه ی آتش سوزی از عینک های مخصوص استفاده می کنند که چشم ها از آسیب آتش در امان باشد.

اما در عملیات های مرتبط دیگر از عینک های جوشکاری و یا عینک هایی با عنوان گاگل استفاده می کنند.

دستکش ایمنی

از تجهیزات آتشنشانی دیگر دستکش های ایمنی می باشد که برای آتشنشانان حائز اهمیت است. برای مثال هنگام وقوع آتش سوزی از دستکش های کلفتی استفاده می کنند که از بافت و الیاف نسوز و ضد آتش می باشد.

انواع دیگر دستکش های ایمنی آتش نشانان شامل دستکش های ضد نفوذ اسید، ضد ایجاد برق گرفتگی، ضد برش و… استفاده می شود.

کلاه ایمنی

کلاه های ایمنی از جنس موادی به نام پلی آمید ساخته می شوند. این ماده مانع از ایجاد ذوب شدن کلاه در برابر حرارت می شود و سر ها را از خطر حفظ می کنند.

محافظ گوش

این وسیله از تجهیزات آتش نشانی هم در مواقع آتش سوزی و هم در مواقع کار کردن با دستگاه های پر سر و صدا، گوش ها را از هرگونه آسیب حفظ می کنند.

وجود کپسول آتش نشانی مناسب منازل بسیار ضروری و مهم می باشد و حتما باید در خانه ها و ساختمان ها وجود داشته باشد.

جلیقه

جنس به کار رفته در جلیقه های آتش نشانی کتان است که بدن را از آسیب سوختگی حفظ می کند. بر روی ان ها از نوار هایی به شب رنگ استفاده می شود که در تاریکی می درخشند و افراد را از حضور آتشنشانان اگاه می کنند.

"<yoastmark

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید