شارژ کردن کپسول آتش نشانی - چگونگی شارژ کردن کپسول آتش نشانی - ایمن عارفی
شارژ کردن کپسول آتش نشانی

شارژ کردن کپسول آتش نشانی


بسیاری از مردم و صاحبان مشاغل تصور می‌کنند که تنها با یکبار خرید کپسول آتش نشانی می‌توانند در هرزمانی با آتش‌سوزی مقابله کنند اما این اشتباه است. اغلب آن‌ها نمی‌دانند که ممکن است کپسول‌های آتش نشانی آماده نباشند یعنی شارژ انها کم باشد یا بدنه ی انها اسیب دیده باشد یا اینکه فشار کافی برای خروج مواد اطفا حریق را نداشته باشد. فرایند بررسی و شارژ کپسول آتش نشانی یکی از جنبه‌های مهمی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و انجام نداد. برای اطمینان از عملکرد کپسول آتش نشانی در هنگام وقوع حادثه باید اطلاعات بیشتری در مورد شارژ مجدد کپسول آتش نشانی داشته باشیم.هنگامی که از یک کپسول اتش نشانی استفاده می شود حتی برای مدت زمان کوتاه باید دوباره عمل شارژ کپسول اتش نشانی روی ان انجام شود تا کارائی لازم در آتش سوزی بعدی را داشته باشد.

برای این کار می توانید به مراکز شارژ کپسول اتش نشانی مراجعه کرده و یا اگر خودتان تخصص کافی برای شارژ کپسول آتشنشانی دارید خودتان این کار را انجام دهید.

عمل شارژ مجدد کپسول آتش نشانی بسیار ساده بوده و شامل چند مرحله ساده می باشد. متناسب با کپسول آتش نشانی شما برای شارژ ان ها دستگاه های مختلفی و همچنین دستورالعمل های متفاوتی وجود دارد.

عمل شارژ کپسول آتش نشانی بیشتر توسط مراکز مجاز مانند شرکت پندار ایمن و دیگر مراکز که دارای دستگاه های خاص هستند صورت می گیرد.

در ادامه مطلب تصمیم داریم که طریقه شارژ کپسول آتش نشانی  (recharge a fire extinguisher) را توضیح دهیم .

با ما در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

 

بهترین زمان برای شارژ کپسول‌های آتش نشانی

 بلافاصله پس از استفاده و به هر اندازه‌ای که محتویات تخلیه شوند:

اگر محتویات خاموش‌کننده به مدت چند ثانیه، حتی به طور تصادفی تخلیه شوند، فشار داخلی مخزن کاهش می‌یابد. به همین دلیل بایستی مجدد شارژ شود تا فشار سیلندر به‌اندازه اصولی افزایش پیدا کند و هنگام استفاده از کپسول، قدرت خاموش‌کنندگی را تضمین نماید.

به‌صورت دوره‌ای و برنامه‌ریزی شده:

مهارکننده حریق حتی اگر استفاده هم نشود، به دلیل نشت‌های ریزی که ممکن است وجود داشته باشد، در طول زمان می‌تواند فشار آن را کاهش دهد. این افت فشار دلیل دیگری است برای اینکه خاموش‌کننده ها را شارژ کنیم. برای رسیدگی به این نشت‌ها و جلوگیری از افت فشار، بسته به نوع کپسول آتش نشانی، بهترین راه بازرسی دوره‌ای از آن‌هاست.

 هر زمانی که فشارسنج مهارکننده افت می‌کند:

دلایل مختلفی باعث این افت فشار می‌شوند. عوامل محیطی یا آسیب‌دیدن سیلندر می‌تواند باعث افت فشار شوند. یک بازرسی از خاموش‌کننده می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که کپسول آتش نشانی سالم است یا نیاز به شارژ کپسول آتش نشانی فوم و گاز به صورت مجدد دارد.

شارژ کپسول آتش نشانی

مراحل شارژ کپسول آتش نشانی

تخلیه کپسول

در این مرحله باید مواد باقی مانده درون کپسول را خالی کنیم. عمل تخلیه باعث می شود تا ناخالصی های درون کپسول همگی تخلیه شده و کپسول آمده فرایند شارژ شدن شود.

تمیز کردن کپسول

پس از تخلیه کپسول باید درون آن را تمیز کنیم. این کار باعث می شود تا آخرین ناخالصی ها نیز تخلیه شده و کپسول آماده شارژ شدن شود. همچنین اجزای بیرونی کپسول مانند سیلندر، اهرم، شیلنگ و … نیز باید پاکسازی شوند.

پس از تمیز کردن کپسول باید نازل اهرم و حلقه پلمپ را بررسی کرد تا مشکلی آن را تهدید نکند. در صورت پوسیده بودن قطعات کپسول باید بلافاصله آن ها را تعویض نمود.

از آن جایی که ممکن است تا چند ماه یا حتی چند سال از کپسول ها استفاده نکرد، بهتر است هر چند وقت یکبار قطعات آن را بازبینی کرد.

برای بررسی و یا شارژ کردن کپسول های آتش نشانی به کجا مراجعه کنیم؟

شارژ مهارکننده‌های آتش فرایندی نیست که هر کسی بتواند ان را انجام دهد. ممکن است در نحوه شارژ کپسول آتش نشانی، بدون اینکه متوجه آن شوید مرحله‌ای را اشتباه انجام دهید و باعث خطرات احتمالی شود. تخلیه کامل مهارکننده، سنجیدن فشار مخزن، میزان شارژ کردن صحیح و … از مواردی است که اگر یک اشتباه کوچک در هریک از این مراحل رخ دهد، ممکن است مهارکننده شما به‌خوبی عمل نکند یا حتی از کار بیفتد و اطفای حریق به درستی انجام نشود. به همین دلیل بهتر است که این کار توسط یک متخصص و تکنسین آموزش‌دیده انجام شود. شرکت‌های حفاظت در برابر آتش، مؤسسه‌های ایمنی و آتش نشانی، گروه‌های صنعتی تولید ابزار اطفا حریق و … دانش لازم را برای انجام فرایند شارژ و پرکردن مهارکننده‌های آتش را دارند. شما با اطمینان می‌توانید این کار را به آن‌ها بسپارید و از صحیح پرشدن کپسول‌های آتش نشانی و استفاده از مواد خاموش‌کننده مناسب مطمئن شوید.

مراحل زیر راهنمایی برای شارژ کردن مجدد مهارکننده‌های اطفای حریق و آموزش شارژ کپسول آتش نشانی به شما نیست! بلکه صرفاً قصد داریم نمایی کلی از روند شارژ مجدد مهارکننده‌ها را به شما نشان دهیم تا حساس بودن این فرایند را درک کنید.

نحوه شارژ کپسول توسط تکنسین‌های آموزش دیده

مرحله اول؛ شناسایی نوع کپسول آتش نشانی و کاربرد آن:

در قدم اول باید نوع اتش را بشناسیم و با توجه به ان کپسول اتش نشانی مناسب با ان اتش اطفای حریق اقدام کنیم و برای این منظور کافی است نگاهی به برچسب روی کپسول بیندازید تا متوجه شوید کپسول شما از چه نوعی است. برای مثال محتوای مخزن کپسول‌هایی که برای کلاس آتش A هستند، از آب پر شده‌اند. اما مابقی کلاس‌های آتش از نوعی هستند که محتوای مخزن آنها را توسط مواد شیمیایی خشک پر می‌کنند.

مرحله دوم؛ تخلیه مواد کپسول:

اگر کپسول شما برای خاموش نمودن آتشی با حجم کوچک و کم حتی یک‌بار استفاده گردیده است حتماً برای شارژ کپسول باید تمام مواد کپسول مذکور خارج گردد و به این عمل تخلیه کپسول می‌گویند که بسیار مهم است، شما با نگه‌داشتن ضامن خروج مواد کپسول تا لحظه‌ای که دیگر ماده‌ای از کپسول خارج نگردد به‌راحتی می‌توانید کپسول خود را تخلیه نمایید و سپس با خیال راحت به شارژ مجدد آن اقدام نمایید.

مرحله سوم؛ بازرسی ظاهری کپسول و تعمیر کردن آن:

یکی از اساسی‌ترین مراحل بعد از تخلیه کامل کپسول است، چک کردن قطعات بیرونی اعم از نازل، شیلنگ و اهرم فشار از لحاظ پارگی و زنگ‌زدگی و … می‌باشد. اگر هر قطعه‌ای دچار مشکل باشد و در روند عملکرد درست و به‌موقع کپسول اختلال ایجاد می نماید باید سریعاً نسبت به تعویض یا تعمیر آن اقدام نمایید.

مرحله چهارم؛ تست فشار و عملکرد کپسول آتش نشانی:

اگر می‌خواهید شارژ کپسول را خودتان انجام دهید به دستگاه فشار و موادی که درون کپسول آتش نشانی باید ریخته شود نیاز دارید. این مواد را در بازار خرید و فروش کپسول آتش نشانی می‌توانید بیابید و تهیه نمایید. البته شارژ کپسول به‌صورت شخصی برای شما به‌صرفه نخواهد بود زیرا شما برای شارژ یک کپسول باید هزینه ی زیادی پرداخت کنید. برای شارژ کپسول شما به دستگاه‌های مانند پلمب باد و … نیاز دارید که خرید این دستگاه‌ها هزینه زیادی به دنبال خواهد داشت پس بهتره که به مراکز متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

مرحله پنجم؛ عمل شارژ کردن کپسول آتش نشانی:

عمل شارژ باید بر اساس دستورالعمل کپسول مذکور انجام گردد و تا سطح معینی که مشخص گردیده است، کپسول باید پر گردد. ادامه فرآیند شارژ به‌وسیله دستگاهی مخصوص و با تنظیم میزان فشار باید انجام گیرد. توجه داشته باشید که میزان فشار و مواد موردنیاز جهت شارژ کپسول بسیار، بسیار مهم هستند. به همین دلیل شارژ کپسول آتش نشانی کار هرکسی نیست وباید حتما توسط کارشناس و متخصص این کار انجام شود!

مرحله ششم؛ ثبت مشخصات بر روی برچسب کپسول:

در انتها پس از تمیزکردن کپسول باید تمامی اطلاعات مربوطه بر روی کپسول چسبانده شود. تاریخ شارژ انجام شده، تاریخ شارژ بعدی و حتی مشخصات شرکتی که شارژ کپسول را انجام داده است بر روی برچسب نوشته و روی کپسول نصب می‌شود تا برای شارژ بعدی افراد به مشکل بر نخورند.

مورد هفتم :چک کردن فشارسنج و پلمب:

هفتمین موردی که باید حتما مد نظر داشته باشیم چک کردن فشارسنج و پلمب کپسول اتش نشانی است. حتی این مورد در هنگام خرید کپسول نیز بسیار مهم و حیاتی است. هنگام خرید باید دقت کنید که پلمب آن باز نشده باشد. اگر متوجه شدید که پلمب کپسول باز شده (هرکسی نمیتونه اینو تشخیص بده!) یا قبلاً مورداستفاده قرار گرفته است، باید برای شارژ مجدد آن اقدام کنید.

کپسول اتش نشانی

علائم آسیب ظاهری، خوردگی یا انسداد لازم و اهمیت شارژ مجدد کپسول آتش نشانی

یکی از نکته‌های قابل‌توجه در مورد کپسول‌های آتش نشانی، سالم‌بودن بدنه و نازل آنها است؛ بنابراین در صورت وجود هر گونه آسیب ظاهری یا خوردگی روی بدنه، نشتی یا انسداد نازل آن لازم است نسبت به بررسی و شارژ مجدد آنها اقدام شود. زیرا هر کدام از این مشکلات می‌توانند باعث افت فشار کپسول و کاهش عملکرد آن در شرایط حریق شود.

در صورت آسیب رسیدن به کپسول‌ها باید آنها را از نظر فشار کپسول بررسی کرده و در صورت لزوم نسبت به شارژ مجدد آنها سریعاً اقدام کنید.

رنگ کپسول‌ها

در استاندارد رنگ کپسول‌ها باید به سه نکته توجه کرد:

۱-این استانداردها از هر کشور به کشور دیگری متفاوت است. حتی در استرالیا که تابع سنتی انگلستان است، تفاوت وجود دارد.

۲-این استانداردها تابع زمان هستند. قبلاً کل کپسول‌ها را رنگ می‌کردند، جدیداً همه کپسول‌ها سرخ هستند تا تمایز محیطی ایجاد شود و از یک نوار رنگی یا قطعه پلاستیکی رنگی استفاده می‌شود.

۳-در بسیاری از جاها مانند کشور ما، با توضیحات نوشتاری یا تصویری روی کپسول‌ها مشخص می‌شوند. (چون در لحظه آتش‌سوزی به دلیل وجود استرس، کاربر فراموش می‌کند که مثلاً برای خاموش کردن تابلوی برق، کپسول سفید را بردارد یا کپسول آبی!)

-رنگ قرمز: این کپسول ها معمولا با مواد اب و یا پودر اب پر شده اند.

-رنگ کرم: این کپسول ها معمولا با کف پر شده اند.

-رنگ ابی: این کپسول ها کاملا با پودر پر شده اند.

-رنگ سبز: این کپسول ها عموما از خاموش کننده های دارای هالن یا هالن کربن ها پر شده اند.

طوسی و مشکی: این کپسول ها از دی اکسید کربن پر شده اند.

تجهیزات مورد نیاز جهت کارگاه شارژ کپسول آتش نشانی

-میز کار استاندارد و گیره پنوماتیک دارای محافظ که توسط اتحادیه تایید شده باشد

-ترازوی دیجیتال

-ابزار مخصوص برای باز و بست کردن شیرخاموش‌کننده‌های آتش

-لوازم یدکی های استاندارد

-مواد مصرفی استاندارد و خلوص بالا مانند (گاز دی اکسید کربن ، انواع پودرها ، ازت و…)

-دستگاه جهت حمل سیلندرهای بزرگ حاوی گاز تحت فشار اعم از پر و خالی، نظیر گاری دستی یا جرثقیل

-دستگاه های پرس شیلنگ

-حوضچه مناسب برای بررسی نشت سیلندرهای قابل شارژ

-انبر پلمپ واستفاده از سرب و سیم مسی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید