چگونگی خاموش کردن آتش - آتش نشان‌ها چگونه آتش را خاموش میکنند 2 - ایمن عارفی
کپسول آتش نشانی مناسب منزل

کپسول آتش نشانی مناسب منزل


چگونگی خاموش کردن آتش به غیر از استفاده از کپسول های آتش نشانی برای خاموش کردن آتش موارد دیگری نیز وجود دارد که میتوان با آنها نیز آتش را خاموش کرد. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

که هر کدام از این روش های معمولا به یک صورت کار میکنند و اولین کارشان حذف هوا و اکسیژن از آتش است که با کاهش یا حذف کامل غلظت اکسیژن هوا می‌توان اکثر آتش‌ها را خاموش کرد؛

مانند قراردان پتوی خیس یا درپوش روی ظرف مایع مشتعل. حال در این بخش به پاسخ این سوال می پردازیم که چگونه آتش خاموش می‌شود ؟!

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

چگونه اتش را خاموش کنیم

چگونه اتش را خاموش کنیم ممکن است اولین سوالی باشد که در زمان رخ دادن هر آتش‌سوزی به ذهن شما برسد. به طور کلی خاموش سازی آتش و جلوگیری از انتشار آن وابسته به این موضوع است

که شما یکی از اضلاع مثلث آتش را که عبارتند از مواد اشتغال زا، حرارت و اکسیژن را از بین ببرید تا به این صورت بتوانید آتش سوزی به وجود آمده را مهار کنید و از بروز خسارات بیشتر جلوگیری نمایید.

با توجه به موارد گفته شده روش های خاموش سازی آتش به صورت زیر می باشند:

  • از بین بردن حرارت و یا سرد کردن حریق
  • جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آتش سوزی یا خفه کردن
  • از بین بردن عامل آتش سوزی یا مواد آتش زا
  • تمرکز بر روی از بین بردن واکنش های زنجیره ای

تمرکز بر روی از بین بردن واکنش های زنجیره ای:

چگونگی خاموش کردن آتش _ این روش که یکی از پر هزینه ترین و دشوار ترین روش ها برای اطفاء حریق است، تاثیر بسیار مناسبی در خاموش سازی آتش دارد.

برای این کار ترکیبات حال و جایگزین های مجاز برای آن و همچنین بعضی از مواد جامد مانند جوش شیرین را استفاده می‌کنند که بیشتر در کپسول های آتش نشانی شاهد این مواد هستیم. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

چه آتش هایی را نمی توان با آب خاموش کرد

چه آتش هایی را نمی توان با آب خاموش کرد؛ سوال بسیار مهمی است که پاسخ آن را در این قسمت از مطلب برای شما توضیح می دهیم.

آتش سوزی های کلاس e یا همان آتش سوزی در اثر الکتریسیته هیچ گاه نباید با آب خاموش شود. چرا که آب رسانای الکتریسیته می باشد و ممکن است در روند خاموش سازی آتش ما دچار برق گرفتگی شوید.

برای خاموش سازی آتش سوزی هایی که در اثر اتصال الکتریکی به وجود آمده اند شما باید از گازهای دی اکسید کربن استفاده کنید.

چرا که این گازها دارای وزن بیشتری از آنها هستند و به خوبی می توانند تمام قسمت‌های سوخته و در حال حریق را بپوشانند تا اکسیژن به آن نرسد.

نکته‌ ای که در خصوص مصرف گازهای کربن دی اکسید باید بدانید این است که اگر از این کپسول ها در فضای بسته به مقدار زیاد استفاده کردید ممکن است

با کمبود اکسیژن مواجه شوید پس بهتر است سریعا محل را ترک کنید و یا پنجره یا سیستم تهویه را باز کنید.

اطفا حریق با کاهش درصد هوا (اکسیژن) یا خفه کردن:

هوا ترکیبی از ۲۱% اکسیژن، seventy eight% نیتروژن و ۱% گازهای دیگر نظیر دی اکسید کربن، منو اکسید کربن، آرگون، بخار آب و ذرات معلق در هوا و… می باشد.

اگر شیشه ای پر از اکسیژن داشته باشیم و کبریتی را که شعله آتش آن تازه خاموش شده باشد در آن داخل کنیم فورا آتش می گیرد.

چون اکسیژن یکی از عوامل اصلی ادامه آتش است، دور نمودن هوا از صحنه عملیات یعنی دور ساختن اکسیژن از آن صحنه، که نتیجه اش خاموش شدن آتش است،

این عمل به روش های مختلف انجام می شود که آن‌ها را برای شما شرح می‌دهد:

جایگزین کردن گازهای سنگین تر از هوا

در این طریقه از گازهای سنگین که بین five/1 تا حدود five برابر از هوا سنگین تر بوده استفاده می‌ نمایند. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

گازهای مصرفی و پس از ریخته شدن بر روی آتش، جانشین هوا شده و از تماس هوا با آتش جلوگیری می‌نمایند. مهم ترین این گازها عبارتند از:

Co2 که در حدود five/1 برابر هوا وزن دارد و در سیلندرهایی با وزنهای مختلف حاضر به کار می‌باشند. گاز تتراکلرید کربن CCL2 و دی برمومتان CH2 Br2 و دیگر مواد هالوژنه از این دسته گازها می‌باشند.

ایجاد یک لایه عایق بین هوا و آتش

در این روش از کف مخصوصی که بتواند در مقابل آتش سوزی مقاومت نماید استفاده می‌شود. در این طریق کف مصرفی ایجاد لایه عایق بین هوا و آتش نموده و از رسیدن اکسیژن موجود در هوا به بخارات قابل اشتعال (متصاعد شده) جلوگیری می کند.

در ضمن به دلیل وجود آب در کف عمل خنک کردن نیز صورت می‌پذیرد. انداختن پتو، پارچه خیس، ریختن شن و ماسه و اعمالی نظیر این ها نیز در این روش قرار می‌گیرند. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

چگونگی خاموش کردن آتش

چگونگی خاموش کردن آتش 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید