آشنایی با آتش - آشنایی با چگونگی تعریف آتش 2 - ایمن عارفی
آشنایی با آتش

آشنایی با آتش


آشنایی با آتش _ حریق یا آتش عبارت است از یک سری عملیات شیمیایی و اکسیداسیون سریع حرارت زای مواد قابل اشتعال، که معمولا به صورت گرما و شعله ظاهر می گردد. وقوع هر آتش نیاز به زمینه های فیزیکی و شیمیایی محل وقوع دارد. (شارژ کپسول آتش نشانی)

اصولا عوامل موثر در ایجاد آتش سوزی متعدد می باشد ولی برای ایجاد آتش وجود ۴ عامل زیر که به هرم آتش معروف است ضروری بوده و در صورت حذف حداقل یکی از آن ها ادامه حریق ممکن نیست.

این عوامل شامل: اکسیژن، حرارت، ماده سوختنی (مواد قابل اشتعال) و واکنش های زنجیره ای می باشند.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

آتش چه زمانی و چگونه کشف شد؟

این که چه کسی آتش را کشف کرده و این اتفاق اولین بار چه زمانی رخ داده یکی از سوالات مهمی است که ذهن بسیاری از دانشمندان دنیا را به خود مشغول کرده است.

در افسانه ها داستان های مختلفی درباره کشف آتش وجود دارد، از جمله:

طبق اساطیر یونان پرومتئوس آتش را از خدایان دزدیده و به انسان داده است

در بعضی فرهنگ های بومی آمریکا گفته شده حیوانی مانند گرگ، دارکوب یا کایوت بعد از دزدیدن آتش از یک موجود شیطانی آن را به انسان داده است

در افسانه های جزایر کارولین در اقیانوس آرام نیز آمده پسری جوان به نام اولوفات باعث شد پرنده ای آتش را در منقارش گرفته و از بهشت به زمین بیاورد

نظریه های علمی متعددی نیز در این زمینه وجود دارد، برخی از آن ها عبارتند از:

در مورد زمان کشف آتش گفته شده از آن جا که واکنش شیمیایی تولید آتش از زمانی که اکسیژن و منابع سوختی روی زمین بوده اند رخ می داده بنابراین ایجاد اولین آتش به میلیون ها سال پیش برمی گردد. (شارژ کپسول آتش نشانی)

آشنایی با آتش _ تحقیقات دقیق تر در این زمینه زمان حدودی کنترل آتش را به یک میلیون سال پیش و در برخی موارد دو میلیون سال پیش تخمین زده اند.

در مورد این که چه کسی اولین بار آتش را اختراع کرده گفته شده آتش در واقع توسط شخص خاصی اختراع نشده بلکه احتمالا اولین انسان های روی کره زمین با آتش از طریق آتش سوزی ناشی از برخورد رعد و برق به درختان جنگلی آشنا بوده اند اگرچه از چون و چرای آن اطلاعی نداشتند.

برخی محققان معتقدند انسان های اولیه با گذشت زمان توانستند نحوه استفاده از سنگ چخماق برای تولید آتش را یاد بگیرند و این مسئله یکی از اولین کشفیات انسان دو پا می باشد.

امروزه بسیاری از دانشمندان دریافته اند احتمالا استفاده کنترل شده از آتش اولین بار توسط انسان باستانی مشهور به انسان راست قامت یا Homo erectus در عصر سنگی انجام شده است.

این که دقیقا چه کسی و چگونه توانست اولین شعله های آتش را تولید و کنترل کند از سوالاتی است که هنوز پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد و دانشمندان همچنان در حال مطالعه در این زمینه می باشند.

آتش چیست

آتش نتيجه يك واكنش شيميايي است كه معمولاً ميان اكسيژن اتمسفر و يك نوع سوخت اتفاق مي افتد؛ البته تنها احاطه يك ماده سوختني به وسيله اكسيژن ، سبب آتش گرفتن آن نمي شود.

بلكه براي اين كه واكنش احتراق اتفاق بيفتد بايد ماده سوختني به حدي گرم شود كه به دماي احتراق خود برسد.

ایمنی

به‌ دلیل آسیب‌ پذیر بودن انسان در برابر آتش یا دود آن، از گذشته کار های زیادی برای افزایش ایمنی در برابر آتش و جلوگیری از به وجود آمدن ناخواسته آن صورت گرفته‌ است. (شارژ کپسول آتش نشانی)

یکی از راه‌ های کلی جلوگیری به وجود آمدن مثلث آتش است؛ مثلث آتش شامل اکسیژن، سوخت، حرارت و واکنش‌ های زنجیره‌ ای است.

در گذشته عامل واکنش‌ های زنجیر های ناشناخته بود اما امروزه با درک اینکه واکنش‌ های زنجیره‌ ای نیز یکی از عوامل تأثیر گذار در تولید آتش است آن را به عنوان عامل چهارم می‌ شناسند.

جهت برطرف نمودن این عامل از موادی با خاصیت ترکیب پذیری بالا مثل بی کربنات پتاسیم و مونو فسفات آمونیم استفاده شده این مواد مانع از ترکیب رادیکال‌های آزاد سوخت با اکسیژن می‌شوند.

واکنش‌های زنجیره ای سوختن بیشتر در موادی که پایه کربنی دارند اتفاق میفتد.

سرعت سوختن

سرعت سوختن و گسترش شعله در مواد مختلف متفاوت است. بطور کلی انواع مواد سوختنی و قابل اشتعال که در زندگی روزمره با آنها مواجه هستید عبارتنداز:

۱- مواد سوختنی جامد مانند چوب، پارچه،لاستیک
۲- مواد سوختنی مایع مانند فراورده های نفتی، الکل ها (شارژ کپسول آتش نشانی)
۳- مواد سوختنی گازی مانند انواع گازهای قابل اشتعال مثل بوتان، متان، استلین و …

تفاوت انفجار و آتش:

تفاوت انفجار و احتراق ناشی از انرژی حاصله نیست بلکه تفاوت این دو در سرعت آزاد شدن انرژی است.

آشنایی با آتش

آشنایی با آتش

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید