چگونگی خاموش کردن آتش - آتش نشان‌ها چگونه آتش را خاموش می‌ کنند - ایمن عارفی
چگونگی خاموش کردن آتش توسط آتش نشان ها

چگونگی خاموش کردن آتش توسط آتش نشان ها


چگونگی خاموش کردن آتش به غیر از استفاده از کپسول های آتش نشانی برای خاموش کردن آتش موارد دیگری نیز وجود دارد که میتوان با آنها نیز آتش را خاموش کرد. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

که هر کدام از این روش های معمولا به یک صورت کار میکنند و اولین کارشان حذف هوا و اکسیژن از آتش است که با کاهش یا حذف کامل غلظت اکسیژن هوا می‌توان اکثر آتش‌ها را خاموش کرد؛

مانند قراردان پتوی خیس یا درپوش روی ظرف مایع مشتعل. حال در این بخش به پاسخ این سوال می پردازیم که چگونه آتش خاموش می‌شود ؟!

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

چگونه آتش را خاموش کنیم

روش دیگری که میتوان با آن آتش را خاموش کرد سرد کردن آتش و یا کاهش حرارات آتش است که هر ماده سوختنی برای سوختن و آتش گرفتن به مقداری حرارت نیاز دارد تا در سطح خود بخارات قابل اشتعال تولید کند

همچنین از ترکیب با اکسیژن هوا مخلوط قابل اشتعال به وجود می آیدتا با دریافت حرارت شعله‌ور می شود. که اگر این فرآیند ادامه داده شود

می توان با کاهش حرارت آتش و پایین آوردن نقطه اشتعال آن از گسترده شدن آتش جلوگیری کرد و آتش را خاموش کرد که این کار مانند پاشیدن آب روی ماده مشتعل به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی آن.حذف ماده سوختنی یا روش جداسازی کار دیگری است

چگونگی خاموش کردن آتش _ که در خاموش کردن آتش صورت می‌گیرد که چنانچه بتوان ماده قابل اشتعال را از مجاورت هوا یا حرارت دور کرد، حریق خاموش می‌شود، مانند بستن شیر اصلی در حریق گازها.

همچنین در روش دیگر که معمولا برای آتش سوزی های بزرگ و گسترده انجام داده میشود میتوان آتش های زنجیره ای را از هم جدا و برهم زدن اختلاط قابل اشتعال است (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

که این روش خاموش کردن آتش توسط مواد شیمیایی بازدارنده حریق یا جلوگیری از تبدیل فازها به یکدیگر از ادامه آتش‌سوزی ممانعت می‌کند؛ که به عنوان مثال میتوان به استفاده از کپسول آتش نشانی پودری در حریق مایعات نیز اشاره کرد.

خاموش کردن آتش با کاهش درجه حرارت بوسیله سرد کردن:

به کمک آب یا خاموش کننده های سرمازا، می توان سوخت را سرد نمود و به تدریج حریق را مهار کرده و آن را خاموش نمود. اگر آب را به صورت اسپری بر روی آتش بپاشیم می توانیم آن آتش را خاموش کنیم.

البته استفاده از آب یکسری ویژگی، ایراد و محدودیت دارد که در زیر محاسن و معایب را مرور می کنیم:

ویژگی های استفاده از آب برای خاموش کردن آتش به صورت اسپری:
بدلیل افزایش سطح تماس ذرات آب قدرت جذب حرارت بیشتری داشته و حرارت را به خوبی از مواد مشتعل می گیرد.
ذرات آب، بخارات قابل اشتعال متصاعد شده را رقیق می نماید.
ذرات ریز آب مانند یک سپر حرارتی از انتقال تشعشعی حرارت جلوگیری می کند.
آب پس از تبخیر ۱۷۰۰ تا ۳۴۰۰ برابر شده و غلظت O2 را کاهش می دهد.
آب به صورت اسپری کمترین خسارت را به اماکن و تجهیزات وارد می کند.

معایب آب:

آب سنگین است و حمل و نقل آن دشوار و هزینه بر می باشد.
آب پر فشار به اماکن و تجهیزات خسارت وارد می کند.

محدودیت ها استفاده از آب:

آب رسانای برق است و در آتش سوزی گروه E و D کارایی ندارد.
با بعضی مواد واکنش حرارت زا و انفجاری دارد، مثل کاربید که تولید C2 H2 می کند.
به علت سنگینی در مایعات قابل اشتعال فرو می رود.
در بعضی مایعات قابل اشتعال مثل الکل حل می شود. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

در ساختمان هایی که به تجهیزات آتش نشانی مجهز هستند، یکسری از معایبی که آب برای خاموش کردن آتش دارد از بین میرود

مثلا با وجود یک جعبه آتش نشانی در ساختمان شما می توانید از طریق شلنگ آتش نشانی موجود در آن آب را بر روی آتش بگیرید این موضوع بحث در دسترس نبودن آب را از بین می برد.

جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آتش سوزی خفه کردن:

به زبان ساده شما در این روش با پوشاندن آتش مسیر رسیدن اکسیژن به آن را قطع و از انتشار آتش جلوگیری می کنید.این راهکار برای اطفاء حریق در تمامی موارد تاثیر گذار نمی باشد،

اما می‌توان گفت که بیشتر آتش سوزی ها را می توان با این روش کنترل کرد. مواردی که نمی توانید با استفاده از خفه کردن آنها را خاموش کنید

عبارتند از: آتش سوزی هایی که سرعت احتراق در آنها زیاد است مانند پتاسیم، سدیم دینامیت.

در ضمن موادی که با آن قصد خاموش سازی آتش را داریم، باید از هوا سنگین تر باشند و یا حالت پوششی داشته باشند، مانند: پتو، ماسه، شن و خاک.

از بین بردن عامل آتش سوزی یا مواد آتش زا:

این روش که معمولاً در مراحل اولیه آتش‌سوزی به کار برده می شود، به این صورت است که با جابجا کردن مواد و جدا کردن منابعی که تاکنون به آنها آتش‌سوزی سرایت نکرده، جریان آتش سوزی را قطع می کنیم. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

چگونگی خاموش کردن آتش

چگونگی خاموش کردن آتش

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید