کپسول آتش نشانی - آتش نشان ها چگونه افرادی هستند 2 - ایمن عارفی
کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی


 آتش نشانی شغلی سخت و زیان آور همراه با هیجان و طعم شیرین نجات زندگی دیگران است. در ایران اولین سازمان آتش نشانی توسط روس ها در شهر تبریز ایجاد شد. (کپسول آتش نشانی)

این شغل چالش برانگیز و در عین حال پاداش آور است زیرا نجات جان و محافظت از اموال برای جامعه ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

آتش‌نشانی یا اطفاء حریق مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش بوسیله خاموش کردن، کنترل و یا هدایت آتش‌های ناخواسته انجام می‌گیرد. اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است.

در همه کشورها سازمان آتش نشانی وجود دارد که وظیفه مقابله با آتش، سوانح و حوادث مختلف را برعهده دارد. در ایران اولین سازمان آتش نشانی توسط روس ها در شهر تبریز ایجاد شد. آتش نشانی ها زیر نظر شهرداری کار می کنند.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

شغل آتش نشانی چیست؟

شغل آتش نشانی برای مقابله با آتش، کنترل و اطفاء حریق، نجات مصدومان حوادث و رساندن مراقبت‌های پزشکی فوری به آنان و سایر خدمات اضطراری بوجود آمده است.
آتش نشانی شغلی سخت و در عین حال خطرناک است اما هدف آن بسیار ارزشمند و والا است چرا که افراد در این شغل از سلامت مردم و جان و مال آن‌ها محافظت می‌کنند.
سازمان آتش نشانی در همه کشورها وجود دارد. این سازمان زیر نظر شهرداری هر شهر کار می‌کند.(کپسول آتش نشانی)

تحقیقات

گفتنی است که علی رغم قرار گرفتن در معرض انواع محرک های تنش زا، تراژدی های فراوان و همچنین شرکت در برنامه های آموزشی سلامت روان و افزایش میزان هوشیاری،

مهمترین عاملی که از سلامت عاطفی آتشنشان ها حفاظت می کند رفاقت و دوستی بین افراد گروه در یک ستاد است.

اگر بخواهیم کمی تخصصی تر به این سوال پاسخ دهیم که آتش نشان ها چطور افرادی هستند می بایست سری به نظریه های روانشناسی بزنیم، براین اساس بسیاری از آتش نشان ها از تیپ شخصیتی A برخوردارند.

تئوری شخصیت تیپ A و B
(Type A and Type B personality theory) در دهه ۱۹۵۰ مطرح شد. تئوری تیپ‌های شخصیتی به طور کلی دو تیپ شخصیت A (شخصیت پر انرژی) و B (شخصیت ساده گیر) را مشخص می‌کند. اما تیپ شخصیتی A شامل چه خصوصیاتی می باشد؟

خصوصیات زیر برای این تیپ شخصیتی ذکر شده است:

  • رقابت جو
  • خود انتقادگر
  • دلبستگی زیاد به کار
  • برونگرا
  • همیشه احساس اضطرار می کنند(کپسول آتش نشانی)
  • دغدغه ی مدیریت زمان دارند
  • سازمان یافته هستند

سازمان دهی : آتش نشان ها باید بتوانند حجم بالایی از اطلاعات را در زمان کوتاه و تحت فشار های فیزیکی و روحی سازمان دهی کنند.

برونگرایی:  یک آتش نشان باید توانایی برقراری ارتباط موثر با افراد را دارا باشد. آنها باید مهارت های ارتباط میان فردی بسیاری را کسب کنند.

مدیریت زمان: تمام وظایف یک آتش نشان تنها به اطفای حریق محدود نمی شود. برای اینکه آتش نشان موفقی باشید باید در مورد سیاست های شهری و تجهیزات، اطلاعات کافی داشته باشید و وظایف اجرایی خود را به خوبی انجام دهید.

علاقه شغلی

علاقه شغلی باعث می شود افراد به کار خود افتخار کنند و سعی کنند در کاری که انجام می دهند بهترین باشند

شوق و اشتیاق  بکار باعث ایجاد انگیزه برای یادگیری و بهتر کردن خود درکار می شود. در زمینه ای اتش نشانی که نیاز به دانش و مهارت های گسترده ای دارد و به طور مداوم در حال تغییر می باشد بسیار مهم است

که پرسنل در تحصیلات و آموزش های خود فعال باشند و همیشه به دنبال یادگیری و بهبود خود در زمینه های مرتبط با شغل خود باشند. آتش نشانانی که علاقه به شغل خود ندارند

و یا فاقد شور و اشتیاق هستند سریع عقب می افتند و می توانند برای خود و همکاران خود خطر ایجاد کنند و باید از مشارکت در این سازمان دست بکشند.(کپسول آتش نشانی)

تیم گرای

آتش نشانان بخشی از یک تیم هستند. داشتن روحیه تیمی و درک مفهوم تیم از اهمیت بالایی برخوردار است. این بدان معنی است که عضا همیشه برای انجام وظیفه کارآمد به شما متکی هستند.

وقتی یک نفر این کار را نکند،کل تیم اسیب می بیند و وقتی یکی از اعضای گروه  نتواند وظیفه خود را انجام دهد،کل تیم شروع به تجزیه می کند.

مفهوم تیم تقریباً در مورد همه جنبه های  از شغل و زندگی یک آتش نشان کاربرد دارد. آنهایی که دوست دارند آزاد باشند ، خود را منزوی کنند ، مفهوم تیم را درک نمی کنند به کل تیم آسیب می رسانند.

فنی بودن

درک اساسی در مورد چگونگی انجام کار مهم است. هرچه توانایی مکانیکی بیشتری داشته باشید می توانید سهم بیشتری در انجام کارها داشته باشید و اتش نشان  باید  خود را به سمت خلاقیت و استعداد حل مسئله و یافتن راههای تحقق اهداف یا کاهش مشکلات سوق دهد

تجربه او مستلزم استفاده از انواع ابزارها ( ابزار دستی و ابزار قدرت) است و توانایی استفاده از این ابزارها و درک وظایفی که می توانیم با این ابزارها انجام دهد و همچنین شناخت نحوه عملکرد این ابزار از اهمیت بالایی برخوردار است.(کپسول آتش نشانی)

آتش نشانان نیاز به تخصص در زمینه های مختلف دارند و ما باید طیف گسترده ای از مفاهیم را درک کنیم و مهارتهای بسیاری را به دست آوریم که بسیاری از آنها نیاز به مهارت مکانیکی دارند.

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید