آشنایی با انواع خودروهای آتش نشانی - ایمن عارفی - شارژ کپسول آتش نشانی
شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی


در این مقاله به معرفی انواع ماشین آتش نشانی و کارایی آنها در موقعیت‌های مختلف می‌پردازیم. این کامیون‌ها دارای طراحی منحصر به فردی هستند که به منظور خاموش کردن آتش و مواجه شدن با خطرات و ارائه خدمات خاص طراحی شده‌اند. (شارژ کپسول آتش نشانی)

بعضی از ارگان‌ها از انواع ماشین آتش نشانی با قابلیت‌های مختلف استفاده می‌کنند، ولی در مجموع وظیفه اصلی ماشین آتش نشانی حمل آتش نشانان به موقعیت حادثه، و به همراه داشتن وسایل مورد نیاز و تانکرهای حمل آب و پمپ‌های فشار قوی آب است.

در ادامه به معرفی انواع ماشین آتش نشانی می‌پردازیم که دارای قسمت‌ها و امکانات متفاوتی هستند با ایمن عارفی همراه باشید.

انواع ماشین های آتش نشانی هر کدام بر اساس کاربری مورد نظر برای نظارت، اطفا حریق در محیط های مختلف مانند جنگل، شهر و… به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام وظیفه خطیر و مهمی را بر عهده دارند.

انواع ماشین های آتش نشانی در تمامی کشورهای دنیا به همین شکل دسته بندی می شوند و تفاوت ها معمولا در آپشن ها و امکانات این خودروها است. البته آرم ماشین آتش نشانی نیز ممکن است بسته به علامت اختصاری سازمان های آتش نشانی هر کشور متفاوت باشد.

خودروی آتش‌نشانی معمولی

این خودرو‌ها مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین وسیله برای مبارزه اساسی با آتش‌سوزی محسوب می‌شوند. از آن‌جا که بیشتر این خودرو‌ها با استفاده از شاسی کامیون ساخته می‌شوند، به آن‌ها کامیون آتش‌نشانی نیز گفته می‌شود.

این خودرو اصلی‌ترین وسیله اطفای حریق سازمان‌‌های آتش‌نشانی است که در سکونت‌گاه‌‌های انسانی اعم از شهر‌ها، شهرک‌ها و روستا‌ها مستقر هستند. از این نظر به «خودروی آتش‌نشانی شهری» نیز مشهورند.

اجزای اصلی این خودرو‌‌ها عبارتند از شاسی، مخزن آب و کف، پمپ و اتاق. ازجمله شاسی‌هایی که در سال‌‌های اخیر در کشور ما برای تولید این‌گونه خودرو‌های آتش‌نشانی به کار گرفته شده‌اند، عبارتند از رنومیدلام، ایسوزو، آتگو، ولوو FM9، FM12، دنیز و… . (شارژ کپسول آتش نشانی)

برای ذخیره آب در این گونه خودرو‌ها، مخزن مناسبی روی شاسی نصب می‌شود.

از آن‌جا که آب به نسبت سنگین است و هر مترمکعب آب تقریبا یک تن وزن دارد، برای دوری جستن از سنگینی بیش از حد خودرو و در نتیجه بروز مشکلاتی مثل کاهش قدرت تحرک و مانور خودرو و… باید گنجایش مخزن آب متناسب با ظرفیت شاسی و قدرت موتور آن باشد. .

حرکت به نسبت سریع خودروی آتش‌نشانی، ترمز و توقف‌‌های ناگهانی، گردش به چپ و راست، حرکت در پیچ‌ها، باعث تلاطم آب داخل مخزن می‌شود و موج ایجاد می‌کند. این پدیده می‌تواند با ایجاد مشکل جدید در کنترل و هدایت خودرو، باعث تصادف و حتی واژگونی آن شود.

برای اجتناب از این خطرات، با استفاده از پره‌‌های طولی و عرضی، در داخل مخزن «موجگیر» ایجاد می‌شود.

پمپ آتش‌نشانی سانتری‌فیوژی نصب‌شده در خودرو‌های آتش‌نشانی نیز دارای دو سیستم عملکردی آب‌دهی با فشار معمولی و فشار قوی است که با‌ همان نیروی موتور خودرو کار می‌کند و توسط دستگاهی به نام PTO که روی گیربکس نصب می‌شود، به پمپ آتش‌نشانی انتقال می‌یابد.

سایر تجهیزات نیز همچون کپسول‌‌های آتش‌نشانی، آچار‌ها، لوله‌ها، سرلوله‌ها و… در اتاق ابزار خودرو جانمایی می‌شوند.

خودروی حامل نردبان

این گروه از خودرو‌های امدادی برای انجام عملیات آتش‌نشانی امداد و نجات در ارتفاع ساخته شده اند. ساختمان کلی آن‌ها عبارت است از یک شاسی که نردبان کشویی یا بالابرهیدرولیکی به روی آن نصب شده است.

به گروه اخیر، سطوح هیدرولیکی نیز گفته می‌شود. نمونه‌های جدید این خودرو‌ها، تجهیزاتی از قبیل سبد حمل افراد، مانیتور ثابت آتش‌نشانی، برانکارد حمل بیمار و… نیز دارند.

نردبان‌های موتوری در انواع سبک (کم‌ارتفاع)، متوسط و بلند ساخته شده‌اند. ولی به‌طور معمول نوع ۳۲ و ۵۲ متری آن‌ها کاربرد بیشتری دارد. (شارژ کپسول آتش نشانی)

خودرو‌های حامل نردبان فاقد مخزن آب یا هر ماده خاموش‌کننده دیگرند ولی بعضی از انواع آن‌ها پمپ آتش‌نشانی دارند.

خودروی آتش نشانی فرودگاهی

این ماشین‌های آتش نشانی به منظور استفاده در فرودگاه و مقابله با خطرهای محتمل در باند فرودگاه طراحی شده‌اند. این ماشین‌های آتش نشانی دارای تانکر بزرگ ذخیره آب، تانکر ذخیره کف، شتاب بسیار زیاد در مقایسه با ماشین‌های آتش نشانی معمولی و پمپ‌های بسیار قوی است.

انواع مختلف ماشین آتش نشانی با هدف‌های مختلفی طراحی شده‌اند و این ماشین‌ها کارایی بسیار زیادی در مقابله با حوادث فرودگاه‌ها دارند. به عنوان مثال در صورتی که هواپیمایی نیاز به فرود اضظراری و بدون چرخ داشته باشد،

این ماشین‌های آتش نشانی این قابلیت را دارند که تمام سطح باند فرود را از کف بپوشانند و در ادامه آماده ارائه خدمات به منظور اطفاء حریق احتمالی باشند. تانکر ذخیره آب و کف این ماشین های آتش نشانی بسیار بزرگتر از ماشین های آتش نشانی شهری و عادی است.

ماشین آتش نشانی با نردبان بلند

این ماشین‌های آتش نشانی دارای یک نردبان بلند هستند که برای اطفاء حریق در ارتفاع زیاد کاربرد دارند. در صورت بروز آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلند نردبان‌های ماشین‌های معمولی کاربرد چندانی ندارد، چرا که قدرت پمپاژ آب محدود است.

در این مواقع استفاده از نردبان‌های بازشونده مخصوص ضروری است. با استفاده از این نردبان‌ها دسترسی به طبقات فوقانی از فضای بیرونی ساختمان میسر می‌شود که کار را برای آتش نشانان بسیار ساده‌تر و کم‌خطرتر می‌کند.

استفاده از این ماشین ها در خیابان های کم عرض چندان کار آسانی نیست و برای انجام عملیات به فضای زیادی نیاز دارند. این خودروها به واسطه نردبان بلندی که دارند برای نجات قربانیان در طبقات بالا بسیار مناسب هستند. (شارژ کپسول آتش نشانی)

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید