آشنایی با انواع ماشین های آتش نشانی - ایمن عارفی - شارژ کپسول آتش نشانی
شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی


در این مقاله به معرفی انواع ماشین آتش نشانی و کارایی آنها در موقعیت‌های مختلف می‌پردازیم. این کامیون‌ها دارای طراحی منحصر به فردی هستند که به منظور خاموش کردن آتش و مواجه شدن با خطرات و ارائه خدمات خاص طراحی شده‌اند. (شارژ کپسول آتش نشانی)

بعضی از ارگان‌ها از انواع ماشین آتش نشانی با قابلیت‌های مختلف استفاده می‌کنند، ولی در مجموع وظیفه اصلی ماشین آتش نشانی حمل آتش نشانان به موقعیت حادثه، و به همراه داشتن وسایل مورد نیاز و تانکرهای حمل آب و پمپ‌های فشار قوی آب است.

در ادامه به معرفی انواع ماشین آتش نشانی می‌پردازیم که دارای قسمت‌ها و امکانات متفاوتی هستند با ایمن عارفی همراه باشید.

انواع ماشین های آتش نشانی هر کدام بر اساس کاربری مورد نظر برای نظارت، اطفا حریق در محیط های مختلف مانند جنگل، شهر و… به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام وظیفه خطیر و مهمی را بر عهده دارند.

انواع ماشین های آتش نشانی در تمامی کشورهای دنیا به همین شکل دسته بندی می شوند و تفاوت ها معمولا در آپشن ها و امکانات این خودروها است. البته آرم ماشین آتش نشانی نیز ممکن است بسته به علامت اختصاری سازمان های آتش نشانی هر کشور متفاوت باشد.

انواع ماشین آتش نشانی سنتی

تقریباً تمام مردم با این مدل از ماشین آتش نشانی آشنایی دارند. این مدل از انواع ماشین آتش نشانی، همان کامیون‌های معروفی هستند که دارای پمپ‌های قوی آب هستند و دارای مکان مخصوصی برای نگهداری ابزارآلات و نردبان نسبتا بلند هستند.

البته از نظر مکانیزم پمپاژ آب این کامیون‌ها خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. ولی در مجموع متداول‌ترین نوع آنها، پمپ‌های فشار قوی آب است که آب را با فشار به سمت هدف پرتاب می‌کنند.

از این کامیون‌ها در عملیات امداد و نجات در نقاط مختلف شهری و گاهاً معابر تنگ استفاده می‌شود. این خودروها با توجه به امکاناتی که دارند، قابلیت اطفاء حریق و نجات اشخاصی که در طبقات فوقانی ساختمان‌ها گرفتار شده‌اند را دارند. (شارژ کپسول آتش نشانی)

ماشین آتش نشانی فرماندهی

در صورت بروز حوادثی در مقیاس بزرگ، تعداد زیادی از انواع گوناگون ماشین و تجهیزات آتش نشانی نیاز است. هماهنگی این گروه‌های عملیاتی برای غلبه بر حادثه امری بسیار ضروری است.

ماشین فرماندهی به کمک وسایل ارتباطی نقش مهمی را در هماهنگی این نیروها ایفا می‌کند. به واسطه گوناگونی کاربرد ماشین‌های آتش نشانی و آموزش‌های مختلفی که آتش نشانان دیده‌اند، تعداد زیادی نیرو و ماشین آتش نشانی برای یک عملیات وارد عمل می شوند.

در این زمان است که استفاده از ماشین آتش نشانی فرماندهی بسیار پرکاربرد است. با استفاده از این خودروها هماهنگی بین نیروهای عملیاتی میسر می شود که برای به اتمام رساندن یک ماموریت به بهترین شکل، یک امر بسیار ضروری است.

ماشین آتش‌نشانی صنعتی

بسیاری از صنایع به علت نوع مواد اولیه مصرفی، فرایند تولید و یا نوع تولیدات، در معرض انواع مخاطرات منجر به آتش‌سوزی و انفجار هستند، ازجمله این صنایع، می‌توان به صنایع شیمیایی همچون رنگ و رزین و پتروشیمی اشاره کرد.

برای مقابله با حوادث احتمالی در این گونه صنایع نیز خودرو‌های ویژ‌ه‌ای طراحی و ساخته شده است. از نکات بارز این خودرو‌ها می‌توان به وجود مخزن‌های متعدد انواع مواد خاموش کننده، مانیتور تلسکوپی و… اشاره کرد.

خودروی آتش‌نشانی چندحالته، یکی از خودرو‌های سنگین مخصوص اطفای حریق صنعتی است که انواع مخزن آب، کف، پودر خاموش کننده و گازکربنیک در آن نصب شده است. (شارژ کپسول آتش نشانی)

در بعضی از صنایع، مثلا صنایعی که از فلزات قابل اشتعال همچون سدیم، منیزیم و… استفاده می‌کنند، می‌توان از خودرو‌های پودرپاش که حاوی پودر خشک است، استفاده کرد.

ماشین آتش‌نشانی جنگلی

برای مبارزه با آتش‌سوزی در عرصه‌‌های جنگلی خودروهایی مورد نیاز است که بتوانند به راحتی از جاده‌‌های کوهستانی و ناهموار عبور کنند، خودروهایی با مخزن آب به نسبت کوچک، موتور قوی و شاسی محکم.

در این مورد نیز انواع خودرو طراحی و ساخته شده است. به‌عنوان مثال خودروهایی که با استفاده از شاسی وانت و کامیونت دو دیفرانسیل تولید شده‌اند. برای تولید خودرو‌های قدرتمند‌تر، از خودرو‌های شنیدار نیز کمک گرفته شده است.

ماشین آتش نشانی با نردبان نجات

این ماشین‌ها مجهز به یک نردبان بلند هستند که در بالاترین نقطه دارای یک محفظه است و از آن برای نجات دادن اشخاصی که در طبقه‌های فوقانی گرفتار شده‌اند، استفاده می‌شود. از این محفظه‌ها برای حمل وسایل به طبقات فوقانی ساختمان حادثه دیده هم استفاده می‌شود.

ماشین آتش نشانی به همراه سکوی هیدرولیک

این ماشین‌های آتش نشانی دارای یک سکوی هیدرولیکی هستند. این سکو به قسمت عقبی ماشین آتش نشانی متصل می‌شود و دارای قابلیت‌ها و عملکردهای گوناگونی است. این سکو دارای یک نردبان بلند و پمپ فشار قوی آب است.

بازوی کمکی این سکو دارای چند نقطه مشخص است که در این نقاط قابلیت تا شدن را دارد و دسترسی به نقاط مختلف ساختمان حادثه دیده را، در زوایای مختلف تسهیل می‌کند.

از این ماشین های آتش نشانی در مکان‌هایی که امکان وارد شدن ماشین آتش نشانی به داخل کوچه‌های باریک نیست، استفاده می‌شود. (شارژ کپسول آتش نشانی)

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید