روش های خاموش کردن آتش - روش های خاموش کردن آتش در آتش نشانی - ایمن عارفی
روش های خاموش کردن آتش

روش های خاموش کردن آتش


روش های خاموش کردن آتش در آتش نشانی

در سازمان آتش نشانی از روش های مختلفی جهت خاموش کردن آتش استفاده می کنند که بسته به مکان آتش سوزی و شدت آن متفاوت است. در این مطلب قصد بررسی روش های خاموش کردن آتش در سازمان آتش نشانی را داریم.

البته این موضوع را نیز نباید فراموش کنید که مردم با تهیه کردن کپسول آتش نشانی مناسب منزل خود می توانند در حادثه های کوچک کمی کمک حال آتش نشانان باشند و آن ها را خیلی کم از خطرهای احتمالی دور کنند.

روش های خاموش کردن آتش در محیط کار

به صورت کلی با یکی از روش های سه گانه آتش خاموش می شود و از شدت آن جلوگیری می شود.

سرد کردن

با روش سرد کردن شما می توانید یکی از سه دلیل بر قراری آتش را کنترل کنید و آن نیز حرارت می باشد. به این منظور باید دمای محیط آتش سوزی شده را تا آن جایی ممکن است پایین آورید.

اشتعال یک ماده پس از رسیدن آن به دمایی خاص آغاز می شود. در واقع سرد کردن سبب می شود دمای ماده پایین تر از نقطه ی مشخص شده شود و به این ترتیب آتش سوزی مهار می شود.

یکی از روش های خاموش کردن آتش از طریق سرد کردن، استفاده از آب می باشد که اغلب توسط آتشنشانان استفاده می شود. اما جالب است بدانید برای همه آتش سوزی ها آب مناسب و یا کافی نیست و حتی ممکن است آتش را شعله ور تر کند.

قطع اکسیژن

از ملزومات دیگر خاموش کردن آتش، قطع اکسیژن اطراف محیط آتش سوزی و یا اصطلاحا خفه کردن آن می باشد. در برخی موارد امکان مهار کردن آتش با روش سرد کردن جوابگو نیست و با از روش های خاموش کردن آتش به شکل دیگری استفاده کرد.

در این صورت آتشنشانان از کپسول های آتش نشانی که حاوی گاز یا پودر هستند استفاده می کنند و آن را در مرکز وقوع آتش خالی می کنند. به این ترتیب اکسیژن رسانی به آتش قطع می شود و به تدریج خاموش می شود.

شما بسیار راحت می توانید یک کپسول آتش نشانی تهیه کنید و بعد از استفاده کپسول آتش نشانی مناسب منزل خود را تمدید کنید و با خیال راحت در زمان آتش سوزی از آن استفاده کنید.

سد کردن

در این روش باید منبع آتش سوزی را قطع کنیم و آن را از عمل متوقف کنیم. برای مثال هنگامی که لوله گازی باز شده و آتش سوزی رخ داده است،

با بستن فلکه ی اصلی منبع تولید آتش قطع می شود و آتش سوزی متوقف می شود. و یا هنگامی که منبع نفت مشتعل می شود با خالی کردن آن از حوادث بیشتر جلوگیری می شود.

همچنین بخوانید درباره: آشنایی با تعریف سیستم اعلام حریق

مواد خاموش کننده آتش

برای مهار آتش باید از موادی استفاده شود که هر چه سریع تر از شعله ور شدن جلوگیری کند و تا حوادث بزرگ تری پدید نیاید. در ادامه این مواد را شرح می دهیم.

آب

استفاده از آب سریع ترین روش و در دسترس ترین ماده برای خاموش کردن آتش می باشد. از مزایای استفاده از آب ارزان قیمت بودن و حمل و نقل آسان می باشد. این ماده به راحتی در انواع لوله ها و مجاری به جریان در می آید و استفاده از آن برای مهار آتش نیز آسان است.

کف آتش نشانی

کف آتش نشانی به صورت محلول آماده استفاده می شود. سر لوله های جریان دهنده کف، وسیله ای قرار می گیرد که سبب ساخته شدن کف می شود.

وزن کف سبک است و به خوبی می تواند بر روی موادی که قابلیت اشتعال دارند هم چون بنزین و نفت قرار بگیرد و مانع از رسیدن اکسیژن به آن ها شود.

پودر خاموش کننده

این پودر ها از بنیان های کربنات، سولفات و فسفات می باشند. با قرار گیری این پودر ها بر روی کانون آتش و جلوگیری از اکسیژن رسانی، آتش به تدریج مهار می شود.

استفاده از پودر از لحاظ اقتصادی هزینه زیادی دارد و اغلب در مواردی استفاده می شود که کالای در حال سوختن ارزش زیادی دارد.

وجود کپسول آتش نشانی مناسب منازل بسیار ضروری و مهم می باشد و حتما باید در خانه ها و ساختمان ها وجود داشته باشد.

گاز کربن دی اکسید

این گاز وزن سنگینی نسبت به هوای معمولی دارد و قابلیت اشتعال ندارد. سبی نیست و بوی خاصی هم ندارد. این ماده می تواند لایه ای سنگین در برابر هوا به وجود آورد سپس با رقیق کردن اکسیژن و در آخر سرد کردن آتش، حادثه را مهار کند.

روش های خاموش کردن آتش

روش های خاموش کردن آتش

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید