کپسول آتش نشانی - نحوه استفاده از کپسول آتشنشانی - ایمن عارفی
کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی


نحوه استفاده از کپسول آتشنشانی

کپسول آتشنشانی یکی از مهم ترین ابزار ها جهت استفاده ی آتش نشانان می باشد و بسیار کاربردی می باشد. در این مطلب قصد داریم تا نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی را بررسی کنیم. وجود یک کپسول آتش نشانی در منازل، محل کار و حتی در اتوموبیل لازم است. اما بهتر است ابتدا با این وسیله آشنا شویم.

البته این موضوع را نیز نباید فراموش کنید که مردم با شارژ کپسول آتش نشانی خود می توانند در حادثه های کوچک کمی کمک حال آتش نشانان باشند و آن ها را خیلی کم از خطرهای احتمالی دور کنند.

انواع کپسول های آتش نشانی

در هنگام بروز آتش وجود یک کپسول آتش نشانی سبب می شود تا در بسیاری از مواقع از زبانه گرفتن شعله ها جلوگیری شود و در لحظات اولیه مهار شود.

کپسولهای آتش نشانی انواع گوناگونی دارند و برای مواقع و حوادث مختلفی طراحی شده اند. زمانی که آتش سوزی رخ می دهد شما باید بدانید که از چه نوع کپسولی باید استفاده کنید تا سبب جلوگیری از حادثه شود و عکس آن اتفاق نیوفتد.

برای مثال برخی مواد به کار رفته در کپسول آتشنشانی ممکن است سبب شعله ورتر شدن آتش شوند یا حتی هیچ تاثیری بر روی آن نداشته باشد.

به همین دلیل باید بدانید آتش از چه نوعی است و دلیل به وجود آمدن آن چیست. آتش را به صورت زیر دسته بندی می کنند:

کلاس A : 

سوختگی پارچه، چوب، لاستیک، انواع پلاستیک،کاغذ و غیره می باشد که برای خاموش کردن آن ها از کف و یا آب استفاده می کنند.

کلاس B :

آتش سوزی موادی مانند بنزین، گریس، روغن و… باید از ماده ی خشکی مانند دی اکسید کربن استفاده شود.

همچنین بخوانید درباره: شیر آتش نشانی ایستاده

کلاس C :

در سوختگی هایی که منبع آن الکتریکی و برق می باشد از ماده ی خشک کربن دی اکسید استفاده می شود.

کلاس D :

فلزاتی که قابلیت سوختن دارند در این دسته قرار می گیرند و باید برای خاموش کردن آن ها از مواد شمیایی و پودر استفاده شود.

کلاس K :

آتش سوزی هایی که معمولا در آشپزخانه رخ می دهد حاصل سوختن روغن و انواع چربی می باشد. برای خاموش کردن آتشی از این دسته باید از مواد خشک و یا مرطوب استفاده شود.

کلاس ABC :

این نوع کپسول را می توانید در آتش سوزی های سه نوع اول استفاده کنید. در این کپسول ها از ماده ی شیمیایی خشک استفاده می شود.

وجود شارژ کپسول آتش نشانی بسیار ضروری و مهم می باشد و حتما باید در خانه ها و ساختمان ها وجود داشته باشد.

روش کار با کپسول آتشنشانی به چه صورت است؟

در استفاده از کپسول آتش نشانی سه اصل را باید رعایت کنید. ابتدا باید پین قرار داده شده در کنار اهر را بکشید. سپس شیلنگ کپسول را به سمت محل در حال آتش سوزی بگیرید و در نهایت اهرم را فشار دهید تا مواد از کپسول خارج شده و بر روی آتش بریزد.

هنگامی که برای خاموش کردن آتش از کپسول استفاده می کنید بهتر است هنگامی که به جلو حرکت می کنید مسیری را نیز برای خروج به سمت عقب برای خود باز کنید تا در صورت موفق نشدن به مهار آتش راهی برای بازگشت داشته باشید و در میانه میدان گرفتار نشوید.

وقتی از کپسول آتش نشانی استفاده می کنید فاصله ی خود را با محل آتش سوزی حفظ کنید. بهتر است از آتش ۶ تا ۸ فوت فاصله بگیرید و سپس اهرم را برای مهار آتش سوزی فشار دهید.

در کنار اهرم کپسول های آتش نشانی حلقه ای قرار داده شده است که سبب می شود تا از تخلیه ناگهانی و یا اتفاقی کپسول جلوگیری شود. هنگام بروز آتش شما باید با استفاده از انگشت اشاره این حلقه را بیرون بکشید.

سپس با حفظ فاصله ی ایمن از آتش، یا یک دست شیلنگ را نگه دارید و به سمت پایین بگیرید و با دست دیگر اهرم پایینی را به بالایی بفشارید.

مواد شیمیایی درون کپسول آتش نشانی باید بر روی مواده ی در حال سوخت ریخته شوند نه بر روی شعله های آتش. چرا که هدف جلوگیری از احتراق منبع سوخت است.

شما بسیار راحت می توانید یک کپسول آتشنشانی تهیه کنید و بعد از استفاده می توانید شارژ کپسول آتش نشانی خود را تمدید کنید و با خیال راحت در زمان آتش سوزی از آن استفاده کنید.

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید