علل آتش سوزی در کارخانه ها - علل آتش سوزی در کارخانه ها - ایمن عارفی
علل آتش سوزی در کارخانه ها

علل آتش سوزی در کارخانه ها


علل آتش سوزی در کارخانه ها  _ در صنایع و کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی ، با توجه به استفاده از مواد خام اولیه مختلف، مواد و مصالح تولیدی و وسایلی که انبار می‌شوند، ریسک حریق متفاوتی دارند. (کپسول آتش نشانی)

اما در هر صورت ریسک حریق در این تصرف ها از ساختمان‌های مسکونی ، تجاری و اداری بسیار بیشتر و در صورت بروز حریق، تلفات و خسارات بالاتری نیز خواهند داشت.

حریق می‌تواند از یک ته سیگار کارگر انبار کارخانه، اتصالی سیستم برق یک دستگاه، جرقه الکترود جوشکاری، نشت گاز و یا هر عامل کوچک دیگری ایجاد و فاجعه ای بزرگ را در یک کارخانه رقم بزند.

انفجار و آتش سوزی در صنایع مختلف همواره هزینه های هنگفتی را به دولت ها و شرکت ها تحمیل نموده است.

بطور متوسط حدود ۳۷هزار رخداد آتش سوزی در صنایع و بخش های تولیدی جهان روی می دهد که باعث مرگ یا آسیب افراد و یا تحمیل هزینه های هنگفت می شود.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

گرد و غبار قابل احتراق

گرد و غبار انفجاریدر صنایع مهمی مانند غذایی، فلزی، شیمیایی، دارویی و تولیدی، گرد و غبار قابل احتراق از دلایل اصلی آتش سوزی است که اغلب نادیده گرفته می شوند.

در این صنایع مواد شامل مواد غذایی، شیمیایی یا فلزی در ابعاد بزرگ خطری ندارند اما در شکل گرد و غبار می توانند باعث سوختن و احتراق گردند. این گرد و غبار به خودی خود خطرناک نیستند

اما انباشت بیش از حد آن ها در محیط و معلق بودن آن ها یا وجود عامل دیگری مثل جرقه یا شعله می تواند باعث خطرناک شدن گرد و غبار شود.

فرآیند هایی مانند جوش کاری و برش کاری

مکنده صنعتی جمع کننده مواد خطرناکفرآیند هایی مانند جوش کاری یکی از علل عمده آتش سوزی در تمام صنایع است. این فرآیند ها به دلیل ایجاد جرقه و مواد مذاب با دمایی تا حدود ۵۰۰ درجه سانتی گراد بسیار خطرناک هستند. (کپسول آتش نشانی)

پرتاب جرقه های پر حرارت به اطراف، می تواند باعث آسیب دیدن شدید افراد و تجهیزات و تحمیل هزینه های سنگین گردد.

گاز های و مایعات اشتعال زا

مکنده انتقال مواد اشتعال زااین آتش سوزی ها اغلب در صنایع شیمیایی رخ داده و خطرات جبران ناپذیر سهمگینی را به بار می آورد. انفجار ناشی از گاز ها و مایعات اشتعال زا می تواند سبب مرگ افراد و تحمیل هزینه های سنگین به صنایع شود.

تاثیر سو عملکرد برق در ایجاد آتش سوزی

خرابی یا سو عملکرد تجهیزات الکتریکی و روشنایی دلیل اصلی آتش سوزی در اکثر صنایع است. در فروشگاه ها و سایر خواص تجاری مانند فروشگاه های خرده فروشی، خشکشویی ها، ایستگاه های خدمات، تعمیرگاه ها و سایر فروشگاه های لوازم حرفه ای،

“خرابی یا سو عملکرد برق عاملی بود که باعث روشن شدن ۲۲٪ از آتش سوزی ها شد، sixteen٪ از آسیب های غیرنظامی و ۲۶٪ از خسارت مستقیم اموال، “NFPA اشاره کرد.

تجهیزات توزیع برق و روشنایی علت اصلی آتش‌سوزی برای خصوصیات صنعتی بود. برای جلوگیری از این آتش سوزی چه کاری می توان انجام داد؟

آموزش، یک راه اصلی برای جلوگیری از آتش سوزی های الکتریکی است. اطمینان حاصل کنید که همه کارمندان در مورد ایمن ترین روش استفاده از وسایل نقلیه کاملاً آموزش دیده و به طور کلی با ایمنی الکتریکی آشنا هستند.

کارکنان را آموزش دهید تا به دنبال سیم کشی خراب یا آسیب دیده ، به خصوص روی سیمهای الحاقی و اهمیت نگهداری خوب با همه تجهیزات باشند. یک کارمند خاص تعیین کنید تا مرتباً از وضعیت کار کلیه لوازم و تجهیزات برآید. (کپسول آتش نشانی)

سهل انگاری – بی دقتی

USFA خاطرنشان کرد: سهل انگاری سهوی یا سهل انگارانه در حقیقت دومین علت شایع آتش سوزی های تجاری بود. به نوعی بسیاری از انواع دیگر آتش‌سوزی‌ها ممکن است ناشی از بی احتیاطی باشد،

اما این بی توجهی ممکن است شامل دور ریختن سیگار یا خاکستر با احتیاط و رعایت نکردن دستورالعمل های ایمنی در برابر آتش و محل کار در مورد سیگار کشیدن و غیره باشد.

روشن یا پیروی نکردن از سایر پروتکل های ایمنی آتش‌سوزی در تجهیزات یا دفع مناسب زباله ها و مواد قابل احتراق.

بنابراین آموزش خوب ایمنی در برابر آتش برای جلوگیری از بسیاری از آتش‌سوزی‌ها بسیار مهم است.

گاهی اوقات صاحبان مشاغل یا مدیران ممکن است احساس ضعف کرده و آموزش کارکنان در مورد روشهای ایمنی مناسب یا حتی آموزش نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی را به تعویق بیندازند ، اما وقت و انرژی لازم برای آموزش کاملاً ارزش این هزینه را دارد. (کپسول آتش نشانی)

علل آتش سوزی در کارخانه ها

علل آتش سوزی در کارخانه ها

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید