آتش سوزی در خانه‌های مسکونی - عوامل آتش سوزی در خانه‌های مسکونی - ایمن عارفی
آتش سوزی در خانه‌های مسکونی

آتش سوزی در خانه‌های مسکونی


عوامل آتش سوزی خانه هر چه که باشد، با شناخت بیشتر می‌توانیم از وقوع آتش‌سوزی پیشگیری کنیم. هنگامی که آتش‌سوزی رخ می‌دهد، با ترسیدن ما ممکن است همه چیز بدتر شود. (شارژ کپسول آتش نشانی)

در این صورت، آتشِ شعله‌ ور پخش شده و در عرض چند دقیقه می‌تواند خانه را تخریب کند. آتش سوزی خانه ، همه افراد آن خانه را به‌خطر می اندازد.

حتی آتش‌سوزی‌های کوچک که به سرعت خاموش می‌شوند، اغلب منجر به خسارات بسیار زیادی می‌شوند.

داشتن یک بیمه نامه مناسب برای کمک به کاهش خسارات مالی ناشی از آتش‌سوزی در خانه ضروری است. با این حال، بهتر است که در وهله اول عوامل آتش‌سوزی خانه را شناسایی کنیم.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

لزوم آشنایی با عوامل آتش‌سوزی خانه

آتش‌سوزی‌ به چند طریق رخ می‌دهد. به‌طور کلی، آتش‌سوزی‌ها را می توان در دو دسته قرار داد : آتش‌سوزی ناشی از احتراق مواد قابل اشتعال و آتش سوزی ناشی از واکنش‌های شیمیایی.

خانه شما مملو از اشیا و موادی است که می‌ توانند در شرایط مناسب شعله‌ ور شوند. برخی از عوامل آتش‌ سوزی خانه برای همه آشنا هستند. در حالی که، برخی دیگر ممکن است شما را غافل گیر کنند.

در اینجا قصد داریم تا شما را با عمده‌ ترین عوامل آتش‌ سوزی منزل آشنا کنیم. با شناسایی و کاهش این خطرات احتمال آتش‌ سوزی در خانه را کم کرده، خانواده و اموال خود را ایمن‌ نگه دارید:

آتش‌ سوزی‌ های مربوط به آشپزی

آتش‌ سوزی هنگام پخت‌ و‌ پز از جمله متداول‌ ترین عوامل آتش‌ سوزی در منزل است. ۴۸% از کل آتش‌ سوزی‌ های خانه‌ های مسکونی به همین دلیل رخ می دهند.

این نوع آتش‌ سوزی‌ ها، اغلب در اثر گرم شدن روغن‌ و چربی در اجاق گاز یا فر به وقوع می پیوندند. هنگامی که روغن به اندازه کافی گرم شود (حدود ۳۱۵ درجه سانتیگراد) قابل اشتعال می شود. (شارژ کپسول آتش نشانی)

هنگامی که دمای روغن به این نقطه برسد، حتی بدون تماس مستقیم با شعله، می‌تواند خودبه‌خود مشتعل شود. در صورت احتراق روغن، خاموش کردن شعله آن بسیار دشوار است.

پخت و پز

براساس آمار NFPA مهم‌ترین عامل آتش سوزی در خانه‌های مسکونی، پخت و پز در آشپزخانه است. این عامل در مجموع ۴۲% از همه آتش سوزی‌ها را شامل می‌شود.

شعله‌ور شدن روغن‌های خوراکی داغ در اثر حرارت دیدن بیش از اندازه، یکی از سناریو‌های معمول شروع آتش سوزی هنگام آشپزی است.

باید دقت کنیم که پنجره آشپزخانه بهتر است دارای پرده نباشد یا پرده‌های کوتاه داشته باشد. زیرا یکی از سناریوهای معمول شروع آتش سوزی، شعله ور شدن پرده‌ها است.

در هنگام آشپزی، کودکان باید حداقل ۱ متر از اجاق دور باشند. یک راه جذاب و خلاقانه شاید این باشد که یک حریم خطر با یک نوار چسبان با شعاع ۱ متر بر روی کف زمین برای اجاق خوراک پزی در نظر بگیرید.

همچنین اگر در حیاط خود، کباب پز دارید یا قصد دارید کباب پزی خریداری کنید، بهتر است آن را حداقل با فاصله سه متری از خانه خود نصب کنید.

همچنین پس از اتمام پختن کباب، کاملا آتش را خاموش کنید. این موضوع به خصوص در فصل پاییز که کف زمین ممکن است مملو از برگ‌های خشک درختان باشد، بسیار خطرناک است.

آتش‌ سوزی در خانه

حرارت ناشی از آتش‌سوزی در خانه بیشتر از شعله‌های آن جان شما را تهدید می‌کند.

درجه حرارت اتاقی که در معرض آتش‌ سوزی قرارگرفته است می‌تواند تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد در کف و ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد در سطح چشم افزایش یابد.

استنشاق این هوای فوق‌العاده داغ می‌تواند سبب سوختن ریه‌های شما شده و پوست شما را بسوزاند. (شارژ کپسول آتش نشانی)

اگرچه آتش نور تولید می‌کند اما سیاهی ناشی از دود آن می‌تواند تاریکی کامل ایجاد کرده و دیدن محیط را برای شما دشوار سازد.

در واقع می‌توان گفت که آتش کشنده است. دود و گازهای سمی ایجاد شده از شعله‌های آتش می‌توانند سبب مرگ افراد شود.

با گازهای سمی‌ای که از آتش تولید می‌شود سطح هوشیاری افراد کاهش ‌یافته و خواب‌آلودگی در آن‌ها اتفاق می‌افتد.

خفگی ناشی از آتش سه برابر سوختگی خطرناک بوده و از اصلی‌ترین علل مرگ ‌و میر آتش‌سوزی در خانه محسوب می‌شود.

شمع‌ها می‌توانند نقطه‌ی آغاز یک حریق باشند

شمع‌ها زیبا هستند و بوی خوبی دارند اما اگر بدون مراقبت رها شوند می‌توانند به راحتی شعله‌ور شوند.

لازم است شمع‌ها را از هر گونه ماده‌ی قابل اشتعال مانند کتاب، پرده، جعبه‌ی دستمال و غیره دور نگه دارید. همیشه قبل از بیرون رفتن از اتاق، شمع‌ها را خاموش کنید.

سیگار

سیگار کشیدن در خانه و به ویژه اتاق خواب نیاز به رعایت زیادی دارد. بهتر است در رختخواب، نزدیک مبلمان، پرده‌ها و پارچه‌هایی که می‌توانند به سرعت شعله‌ور شوند، سیگار نکشید.

به علاوه سیگاری که به درستی خاموش نشده است می‌توانند دلیل بروز حریق و آتش‌سوزی در خانه شود.

مایعات قابل اشتعال از دلایل وقوع حریق

اگر در خانه، انباری و یا گاراژ مایعات قابل اشتعالی مانند بنزین، نفت و غیره دارید آنها را از هر گونه منبع گرما دور نگه دارید. در زمان ریختن این مایعات نیز به نکات ایمنی دقت داشته باشید. (شارژ کپسول آتش نشانی)

آتش سوزی در خانه‌های مسکونی

آتش سوزی در خانه‌های مسکونی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید