آتش سوزی در خانه‌های مسکونی - عوامل آتش سوزی در خانه‌های مسکونی 2 - ایمن عارفی
آتش سوزی در خانه‌های مسکونی

آتش سوزی در خانه‌های مسکونی


عوامل آتش سوزی خانه هر چه که باشد، با شناخت بیشتر می‌توانیم از وقوع آتش‌سوزی پیشگیری کنیم. هنگامی که آتش‌سوزی رخ می‌دهد، با ترسیدن ما ممکن است همه چیز بدتر شود. (شارژ کپسول آتش نشانی)

در این صورت، آتشِ شعله‌ ور پخش شده و در عرض چند دقیقه می‌تواند خانه را تخریب کند. آتش سوزی خانه ، همه افراد آن خانه را به‌خطر می اندازد.

حتی آتش‌سوزی‌های کوچک که به سرعت خاموش می‌شوند، اغلب منجر به خسارات بسیار زیادی می‌شوند.

داشتن یک بیمه نامه مناسب برای کمک به کاهش خسارات مالی ناشی از آتش‌سوزی در خانه ضروری است. با این حال، بهتر است که در وهله اول عوامل آتش‌سوزی خانه را شناسایی کنیم.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

تجهیزات گرمایشی

تجهیزات گرمایشی قابل حمل خطر بسیار بیشتری نسبت به تجهیزات ثابت دارند. اما با این حال بهتر است آنها را حداقل ۱ متر دور از وسایل اشتعال پذیر مانند مبل و پرده نصب کنید.

بنابر آمار NFPA عامل حدود ۱۵ درصد آتش سوزی خانه‌های مسکونی، ناشی از تجهیزات گرمایشی است.

راه حل دیگر برای پیشگیری از آتش ناشی از پخت و پز، شاید استفاده از اجاق‌های برقی است. این اجاق‌ها در سطح بین‌المللی به صورت وسیع مورد استفاده هستند.

اما قطعا در کشور ما استفاده از این ابزار با توجه به هزینه بالاتر برق نسبت به گاز، با چالش‌هایی روبروست. همچنین در صورت حضور نداشتن بلند مدت در منزل یا رفتن به مسافرت، حتما شیر اصلی ورودی گاز واحد مسکونی را ببندید.

مشکلات ناشی از سیم کشی برق و آتش سوزی با منشا الکتریسیته

یکی از عوامل مهم آتش سوزی در خانه‌های مسکونی، جریان برق و سیم‌کشی‌های فرسوده یا غیر اصولی است. بنا بر آمار NFPA چیزی در حدود ۱۸% از آتش سوزی خانه‌های مسکونی، منشا الکتریسیته دارند. (شارژ کپسول آتش نشانی)

یکی از اتفاقات احتمالی به انفجار ناشی از شارژ بیش از حد ابزارهای الکترونیکی مانند موبایل، تبلت و لپ تاپ برمی‌گردد. این ابزارها اغلب مجهز به باتری‌های لیتیوم-یون هستند.

این نوع باطری‌ها با کوچکترین نقص فنی و در صورت شارژ بیش از اندازه، ممکن است شعله‌ور شده و منفجر شوند.

پس بهتر است در موقع مناسب ابزار شارژی خود را از برق بکشید. همچنین با وجود کمترین مشکل در فرآیند شارژ یا باطری ابزار شارژی خود، حتما برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

اتفاق دیگر می‌تواند اتصالی کردن چند سیم برق فرسوده یا لخت و تماس آنها با یکدیگر باشد. یکی از تمهیدات مناسب برای پیشگیری از این اتفاق می‌تواند این باشد

که با کمک یک کارشناس فنی برق ساختمان، دوره‌های نگهداری و تعمیرات را برای سیم کشی واحد مسکونی خود در نظر بگیرید. بدین ترتیب قبل از وقوع حادثه جلوی آن را می‌گیرید.

یک اتفاق شایع دیگر نیز اتصال چند وسیله برقی پرمصرف به یک پریز به وسیله چند شاخه است. این کار باعث عبور جریان برق بیش از حد توان سیم چند شاخه شده و ممکن است باعث ذوب شدن آن و آتش سوزی شود.

بهتر است ابزارهای برقی پرمصرف را بدون واسطه به پریز برق وصل کنید. همچنین بهتر است به هر پریز فقط یک وسیله برقی (پرمصرف) متصل کنید.

آتش‌سوزی ناشی از لوازم گرمایشی

بخاری‌های خانگی و بخاری‌های قرنیزی، در صورت مجاورت با پارچه‌ها و سایر مواد قابل احتراق می‌توانند باعث آتش‌سوزی شوند.

وسایل گرمایشی با انواع مختلف در میان عوامل آتش‌سوزی خانه، در رتبه دوم قرار دارند. تقریباً علت ۱۵ درصد از آتش‌سوزی‌های خانگی، وسایل گرمایشی هستند. (شارژ کپسول آتش نشانی)

به‌ویژه بخاری‌هایی که به سوخت نیاز دارند، خطر بیشتری دارند. این نوع بخاری‌ها در صورت عدم مراقبت صحیح ممکن است مشتعل یا منفجر شوند.

بخاری‌های برقی در صورت معیوب بودن سیم‌کشی برق یا تماس پارچه با آن‌ها دچار آتش‌سوزی می‌شوند.

همیشه دستورالعمل‌های مربوط به هر وسیله گرمایشی را رعایت کرده و مرتباً آن‌ها را بررسی کنید.

هرگز خانه را با یک بخاری روشن ترک نکنید. بخاری‌ها تقریباً همیشه دستورالعمل هشدار در مورد استفاده بدون نظارت را دارند.

با این حال، هر سال هزاران آتش‌سوزی رخ می‌دهد که به‌دلیل روشن بودن بخاری و عدم حضور صاحبان خانه اتفاق افتاده‌‌اند. اطمینان حاصل کنید که مواد قابل اشتعال به دور از این نوع بخاری‌ها نگهداری می‌شوند.

آتش‌سوزی ناشی از برق

یکی دیگر از عوامل آتش‌سوزی در منزل، ناشی از اتصالات الکتریکی است. آتش‌سوزی‌های ناشی از برق به دلیل اتصال کوتاه ایجاد می‌شوند

که باعث جرقه شده و مصالح ساختمانی را مشتعل می‌کنند. همچنین، مدارهایی که جریان زیاد باعث گرم‌شدن سیم‌ها می‌شوند، عامل این نوع آتش‌سوزی هستند.

حدود ۱۰ درصد از کل آتش‌سوزی‌های خانه‌های مسکونی به دلیل مشکلات برق است. این نوع آتش‌سوزی اغلب کشنده است و تقریباً ۱۹ درصد از تلفات ناشی از آتش‌سوزی را تشکیل می‌دهد.

به این دلیل که، آتش‌سوزی‌های الکتریکی اغلب در مکان‌های پنهان رخ داده و قبل از اینکه ساکنان از آن‌ها آگاه شوند، به آتش‌سوزی‌های بزرگ تبدیل می‌شوند. این نوع آتش‌سوزی‌ها ممکن است در حالی که ساکنین خواب هستند، رخ دهند.

سیستم‌های برق که به‌صورت صحیح نصب شده‌اند بسیار ایمن بوده و محافظ داخلی دارند. در حالی‌که سیم‌کشی های قدیمی و معیوب، مستعد اتصال کوتاه و اضافه بار هستند. (شارژ کپسول آتش نشانی)

بهتر است که سیم‌کشی خانه را توسط یک متخصص برق حرفه‌ای بررسی کنید. به خصوص اگر در یک خانه قدیمی‌ زندگی می‌کنید، این کار ضرورت بیشتری دارد. تعمیرات برقی را خودتان انجام ندهید، مگر اینکه اصول برق را دانسته و تجربه انجام چنین کارهایی را داشته باشید.

آتش سوزی در خانه‌های مسکونی

آتش سوزی در خانه‌های مسکونی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید