وسایل آتش نشانی - معرفی انواع وسایل آتش نشانی - ایمن عارفی
وسایل آتش نشانی

وسایل آتش نشانی


معرفی انواع وسایل آتش نشانی

شغل آتش نشانی از جمله مشاغل سخت و پر خطر می باشد که نیازمند افرادی شجاع و دلیر است که روحیه ی ایثار و فداکاری در آن ها زنده است و می توانند در هر لحظه خطر کنند و جان هم نوعان خود را نجات دهند. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی انواع وسایل آتش نشانی بپردازیم.

البته این موضوع را نیز نباید فراموش کنید که مردم با کپسول آتش نشانی برای منازل خود می توانند در حادثه های کوچک کمی کمک حال آتش نشانان باشند و آن ها را خیلی کم از خطرهای احتمالی دور کنند.

ایستگاه آتش نشانی

ایستگاه های آتش نشانی بر اساس نوع خدمات و تجهیزاتی که دارند و هم چنین محل قرار گیری آن ها به سه دسته تقسیم می شوند.

دسته ی اول ایستگاه های حریق هستند که دارنده ی تمام انواع ماشین های آتش نشانی هستند و کار آن ها خاموش کردن و مهار حوادث آتش سوزی می باشد.

ایستگاه های حریق با توجه به داشتن آخرین تجهیزات و وسایل آتش نشانی در حوزه ی خودرو ها می توانند در چنین حوادثی خدمات کامل ارائه دهند.

خودرو های این ایستگاه شامل خودرهای پیشرو و پسرو، خودروی لوله کشی و خودروی حمل کننده ی تانکر آب می باشد.

دسته ی دوم ایستگاه های حریق و نجات هستند که به دو منظور احداث شده اند. این ایستگاه های علاوه بر داشتن تمام خودروهای ذکر شده در ایستگاه اول، دارنده ی تجهیزات و لوازم امداد و نجات نیز می باشند

که مناسب برای استفاده در هنگام حوادث زلزله، سیل، حوادث مربوط به چاه و … می باشد. خودرو های نجات نیز در این ایستگاه ها آماده ی خدمت رسانی هستند.

ایستگاه های پشتیبانی دسته ی سوم هستند. این ایستگاه حمایت کننده ی سایر ایستگاه ها می باشد. در این ایستگاه از ماشین های سنگین و فوق سنگین نگهداری می شود که در حوادث بزرگ و مهلک بتوان از این خدمات استفاده کرد.

در هر منطقه ی عملیاتی که ایستگاه پشتیبانی تاسیس می شود در صورت لزوم به کار گرفته شود.

خودروی بالابر و جرثقیل، نورافکن و لودر،خودروی حامل دستگاه های تنفسی، خودرو های سنگین حامل کف جهت مهار آتش، تانکر سوخت و تانکر آب و … در ایستگاه پشتیبانی نگهداری می شوند.

وجود کپسول آتش نشانی برای منازل بسیار ضروری و مهم می باشد و حتما باید در خانه ها و ساختمان ها وجود داشته باشد.

خودرو های آتش نشانی

از دیگر وسایل آتش نشانی می توان به خودرو های آتش نشانی اشاره کرد که در انواع مختلفی ساخته می شوند و کاربرد های متفاوتی دارند. در ادامه به انواع این خودرو ها اشاره خواهیم کرد.

خودروی پیشروی آتش نشانی

این خودرو در زمان بروز حوادث و انجام عملیات جلوتر از ناوگان حرکت می کنند و از ماشین هایی هستند که دارای دو کابین در قسمت جلو ماشین است.

این خودرو ها جز خودرو های سنگین به حساب می آید و معمولا در ایستگاه های تک منظوره استقرار می بایند.

زمان بروز حوادث مختلف و عملیات ها، فرماندهان و اعضای گروه آتشنشانی در خودرو های پیشرو قرار دارند.

همچنین بخوانید درباره: چگونه می توان آتشنشان شد؟

خودروی پسروی آتش نشانی

یکی دیگر از وسایل آتش نشانی خودرو های پسروی آتش نشانی هستند. این ماشین ها تک کابین هستند و حمل کننده ی تانکر های آب به دلیل گنجایش زیاد می باشند. در این خودرو ها مخزن آب و پمپ آب و بقیه لوازمات آبرسانی قرار داده شده است.

خودروی لوله کشی آتش نشانی

سایز این ماشین های مخصوص آتشنشانی کوچک تر می باشد و برای حوادث جزئی تر از این خودرو ها استفاده می شود. در این خودرو لوازم مورد نیاز برای آبرسانی در حوادث آتش سوزی قرار داده شده است.

شما بسیار راحت می توانید یک کپسول آتشنشانی تهیه کنید و بعد از استفاده می توانید کپسول آتش نشانی برای منازل خود را تمدید کنید و با خیال راحت در زمان آتش سوزی از آن استفاده کنید.

خودروی تانکر آب

ظرفیت تانکر این خودرو ها ۱۲۰۰ لیتر برای آب می باشد. از خودرو های حمل کننده ی تانکر آب در حوادث بزرگی که ماشین های پسرو و پیشرو کافی نیستند استفاده می شود و حکم پشتیبان را دارند.

خودروی نجات آتش نشانی

لوازم قرار داده شده در این خودرو ها برای حوادثی است که مربوط به نجات افراد است. این ماشین ها در ناوگان ها مستقر می شوند و در صورت نیاز به محل حادثه اعزام می شوند.

وسایل آتش نشانی

وسایل آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید