کپسول آتش نشانی پودری | انواع مختلف لوازم اطفای حریق - ایمن عارفی
کپسول آتش نشانی پودری

کپسول آتش نشانی پودری


آشنایی با کپسول آتش نشانی پودری

کپسول آتش نشانی پودری، یک نوع از کپسول های کاربردی آتش نشانی به حساب می آید. امروزه بروز آتش سوزی و حادثه هایی مانند آن جزو یکی از خطرات جبران ناپذیر محسوب می‌ شوند

که با وجود پیشرفت جوامع نیز نمی‌ توان به طور صد در صدی هیچ وقت جلوی آن را گرفت. و عوامل مختلفی به صورت ناگهانی ممکن است که حریق و آتش‌ سوزی را به وجود بیاورند.

برای خاموش کردن آتش و مقابله با آتش سوزی نیز اقدامات فراوانی انجام می پذیرد. که این اقدامات می‌ تواند توسط مردم عادی و آتش‌نشان‌ها انجام شود آگاهی از این اقدامات و لوازم کاربردی در مقابله با آتش سوزی برای هر فردی الزامی می باشد.

یکی از مهم ترین اقداماتی که می توان برای خاموش کردن آتش و مقابله با آتش سوزی و جلوگیری از افزایش شعله های آتش انجام داد استفاده از کپسول آتش نشانی می باشد.

که در اکثر خانه ها، مغازه ها، فروشگاه ها، ساختمان ها و سایر مکان های پرجمعیت و پرتردد وجود دارند.

آتش نشان ها نیز در آتش نشانی از انواع کپسول های آتش نشانی در سایز های متفاوت بهره می‌ برند. یک نوع از این کپسول‌ها، کپسول آتش نشانی پودر و گاز یا همان کپسول آتش نشانی پودری می باشد.

که کاربرد بسیار زیادی دارد و جزو مهم ترین کپسول های آتش نشانی به شمار می‌ آید و می تواند نقش کلیدی در اطفاء حریق ایفا کند.

این نوع کپسول آتَش نشانی در وزن های متفاوتی تولید و عرضه می شود. که شما می توانید طبق نیازی که دارید وزن مورد نظر را خریداری کنید.

این وزن ها از وزن ۱ کیلو گرمی شروع و ادامه پیدا می کنند و وزن های بعدی آن شامل ۲ کیلوگرمی، ۳ کیلو گرمی، ۴ کیلو گرمی، ۶ کیلو گرمی، ‌۱۲ کیلو گرمی، ۲۵ کیلو گرمی و در نهایت ۵۰ کیلو گرمی می باشند.

شکل ظاهری و طراحی و ساخت کپسول های آتش نشانی پودری:

  • بدنه:

در اکثر موارد این نوع از کپسول های آتش نشانی دارای بدنه ای از جنس فلز می باشند. بدنه ی این کپسول کیفیت بسیار بالایی دارد

و می‌ تواند به خوبی فشار های بالا را تحمل کند و در برابر زنگ زدگی، خوردگی و پوسیدگی نیز مقاومت دارد و دچار اکسید شدن نخواهد شد.

البته که تمامی این عوامل به کارخانه ی ساخت کپسول نیز بستگی دارند. اما این موارد استاندارد های لازم برای یک کپسول آتش نشانی پودری با کیفیت محسوب می شوند.

ممکن است که روی بدنه ی این محصول نام کارخانه ی سازنده، سال تولید، روش به کار انداختن و استفاده از دستگاه نیز درج شود.

  • عمل کننده:

کپسول آتش نشانی پودری با توجه به کارخانه که آن را ساخته است ممکن است دارای عمل کننده های متفاوتی از جمله عمل کننده ی ضربه ای، عمل کننده ی اهرمی و یا عمل کننده ی فلکه ای روی بدنه ی خود باشند.

که دستگاه به وسیله ی به کار گیری هر کدام از این عمل کننده ها شروع به کار خواهد کرد و به اصطلاح راه اندازی می شود.

  • لوله لاستیکی:

در اکثر موارد کپسول آتش نشانی پودری دارای لوله ی لاستیکی با طول مناسب می باشد. که این لوله ی لاستیکی دارای مقاومت و استحکام بالایی می باشد

و می تواند فشار دستگاه را به خوبی تحمل کند. این لوله از يک طرف به کپسول آتش نشانی یا مکانيزم عمل کننده ی آن و از طرف دیگر به سر لوله یا نازل پودر پاش متصل می شود.

و به خوبی این دو مورد را به یک دیگر اتصال می دهد. لوله های لاستیکی باید مقاوم و در برابر پارگی و خوردگی مستحکم باشند و آسیبی نبینند.

  • نازل یا سر لوله ی پودر پاش:

یک کپسول آتش نشانی پودری باید حتماً به نازل پودر پاش مجهز شده باشد. این نازل از پلاستیک مقاوم ساخته می‌ شود و عملکرد آن نیز به صورت اهرمی می‌ باشد.

و با فشار دادن اهرم آن هنگام خاموش کردن آتش و اطفاء حریق پودر از آن خارج می شود و با برداشتن فشار از روی اهرم نیز خارج شدن پودر متوقف خواهد شد.

  • لوله ی سيفون:

لوله سیفون یا لوله داخلی هدایت کننده پودر در داخل دستگاه به خوبی امتداد پیدا می کند که باعث می شود پودر به خوبی در دستگاه هدایت شود و مسیر درست خود را طی کند.

کپسول آتش نشانی پودری

کپسول آتش نشانی پودری

همچنین بخوانید درباره: سیستم اعلام حریق

طریقه ی نگه داری کپسول های آتش نشانی پودری:

  • تمدید شارژ:

کپسول آتش نشانی پودری هر ساله نیاز به شارژ دارد و باید پودر آن پر شود. چون پودر های موجود در آن، بر اثر گرما و سرما کلوخه می شوند

و بهتر است که سالی یک بار آن را شارژ کنید تا عملکرد مناسبی در زمان اطفاء حریق ارائه دهد. همان طور که می دانید آتش سوزی از جمله حادثه هایی است که قبل از اتفاق افتادن، شما را با خبر نخواهد کرد.

به همین منظور نیز بهتر است که در خانه، محل کار، فروشگاه، رستوران و…. خود، همواره کپسولی آماده و شارژ شده داشته باشید.

  • نگه داری در دمای مناسب:

سعی کنید از نگه داری کپسول آتش نشانی پودری در محیط های خیلی گرم و محیط های خیلی سرد خودداری کنید و حتما کپسول را در دمای معتدل و متعادل نگه داری کنید.

چون هم گرمای بالا و هم سرمای زیاد موجب کلوخ شدن پودر های موجود در کپسول خواهند شد و به آن آسیب های جدی و جبران نا پذیر وارد می کنند و در نتیجه ناچار به تعمیر و یا تعویض کپسول خود خواهید شد که خسارت های زیادی را به بار می آورد.

این کپسول دارای قابلیت بالای خنک کنندگی می باشد و می تواند به خوبی محیط درگیر آتش سوزی را خنک کند و به سرکوب کردن شعله های آتش بپردازد. این کپسول رسانا نیست و این ویژگی به ایمنی آن دو چندان افزوده است،

علاوه بر این به خوبی اکسیژن را نیز رقیق می کند و از تنگی نفس، خفگی و …. افراد در هنگام آتش سوزی جلوگیری خواهد کرد و به تنفس بهتر کمک می کند.

برای خرید این محصول با کیفیت و کاربردی می توانید از طریق سایت معتبر ما اقدام کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید