پیشگیری از وقوع آتش سوزی - نحوه پیشگیری از وقوع آتش سوزی - ایمن عارفی
کپسول آتش نشانی برای منازل

کپسول آتش نشانی برای منازل


عوامل آتش سوزی خانه هر چه که باشد، با شناخت بیشتر می‌توانیم از وقوع آتش‌سوزی پیشگیری کنیم. هنگامی که آتش‌سوزی رخ می‌دهد، با ترسیدن ما ممکن است همه چیز بدتر شود. (کپسول اتش نشانی مناسب منزل)

در این صورت، آتشِ شعله‌ ور پخش شده و در عرض چند دقیقه می‌تواند خانه را تخریب کند. آتش سوزی خانه ، همه افراد آن خانه را به‌خطر می اندازد.

حتی آتش‌سوزی‌های کوچک که به سرعت خاموش می‌شوند، اغلب منجر به خسارات بسیار زیادی می‌شوند.

داشتن یک بیمه نامه مناسب برای کمک به کاهش خسارات مالی ناشی از آتش‌سوزی در خانه ضروری است. با این حال، بهتر است که در وهله اول عوامل آتش‌سوزی خانه را شناسایی کنیم.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

نصب جعبه آتش نشانی و هوزریل

مطابق بخش five-1 الزامات آتش نشانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، در کلیه طبقات و فضاهای تحت تصرف، باید ایستگاه شیلنگ آتش نشانی متصل به لوله ایستاده با کلاس مناسب در نظر گرفته شود.

ابزارهای اطفای حریق جعبه و هوزریل، یکی از ابزارهای مناسب برای خاموش کردن حریق‌های کلاسA است. این کلاس حریق به آتش گرفتن جامدات (مبل، پرده، فرش و موکت و…) اختصاص دارد.

الزامات آتش نشانی و خدمات ایمنی سازمان آتش نشانی می‌گوید هوزریل‌ها برای حفاظت بیشتر می‌توانند به همراه جعبه‌های آتش نشانی مورد استفاده قرار گیرند.

در هنگام وقوع حریق، اپراتور (یکی از ساکنین ساختمان) درب جعبه را باز کرده و با آزاد کردن نازل از داخل جعبه، با کشیدن شیلنگ و باز کردن قرقره به سمت محل حریق می‌رود. (کپسول اتش نشانی مناسب منزل)

پیشگیری از آتش‌سوزی

اگرچه در بخش‌ های پیشین در مورد نکات ایمنی و روش‌ هایی برای فرار از آتش‌سوزی در خانه صحبت شده است اما همیشه بهترین راه مقابله با خطر، پیشگیری از آن است

بنابراین بهتر است اقداماتی را در جهت پیشگیری از آتش‌سوزی در خانه بیاموزیم تا هرگز با این وضعیت تهدیدکننده مواجه نشویم.

برخی از اقدامات ایمنی پیشگیرانه زیر برای کاهش احتمال آتش‌سوزی در خانه و بروز حریق می‌توانند بکار روند:

هشدار دود:

نصب هشدار دود در خانه شانس زنده ماندن شما از یک آتش‌سوزی مرگبار را افزایش می‌دهد.

بنابراین بهتر است هر دو نوع هشدار دود فوتوالکتریک و یونیزاسیون یا سنسورهای دوگانه هشدار دود(که شامل هر دو حسگر یونیزاسیون و سنسور دود فوتوالکتریک هستند) را برای پیشگیری از آتش‌سوزی در خانه نصب کنید.

بهتر است آلارم­ های دود را در هر قسمتی از خانه ازجمله زیرزمین، داخل و خارج اتاق‌ها خصوصاً اتاق‌خواب نصب کنید. هر واحد هشدار دود را هر ۸ تا ۱۰ سال یا با توجه به دستورالعمل‌های تولید کننده جایگزین کنید.

هرگز هشدار دود را به هنگام پخت‌وپز غیرفعال نکنید این ممکن است یک اشتباه مرگبار باشد.

تست هشدار دود:

باطری این حسگرها باید به‌صورت ماهانه چک شود. باطری‌های آلومینیومی و سخت‌افزار دود را حداقل یک‌بار در سال تعویض کنید البته در نظر داشته باشید که باتری‌های لیتیومی زیر ۱۰ سال قابل تعویض نیستند.

ایمنی هشدار دود برای افرادی با نیاز دسترسی و عملکردی محدود:

برای افرادی که دارای مشکل بینایی هستند زنگ هشدار باید کاملاً واضح و قابل‌شنیدن باشد و همچنین مکث چندثانیه‌ای بین هر هشدار وجود داشته باشد تا این افراد بتوانند دستورالعمل‌ ها و صدای راهنمایی‌ های دیگران را بشنوند. (کپسول اتش نشانی مناسب منزل)

برای متوجه کردن افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند هشدار دود باید با یک نور ارتعاشی یا چشمک‌زن در دسترس باشد.

برای کسب اطلاعات در مورد نحوه‌ی چشمک‌زن شدن یا ویبره خوردن هشدار دود می‌توانید با آتش‌نشانی تماس گرفته و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

هشدار دود در خارج از خانه باید با نور و صدا همراه باشد تا توجه همسایگان به آن جلب شده و سیستم‌های تماس اضطراری نیز برای احضار کمک باید در بیرون از خانه موجود باشد.

بررسی منابع گرمایشی خانه:

صرف‌نظر از نوع وسیله گرمایشی­ای که در خانه دارید بدانید که بازرسی سالانه‌ی آن‌ها خطر آتش‌سوزی در خانه و بروز حریق را کاهش می‌دهد. برای پیشگیری از آتش‌سوزی در خانه به‌طور مرتب فیلترها را تعویض کنید تا گردوغباری روی آن‌ها ننشیند.

زیرا زمانی که گردوغبار بروی فیلتر بنشینید سبب می‌شود که فیلتر به‌راحتی آتش بگیرد. اگر از بخاری‌ های متحرک استفاده می‌ کنید بهتر است قبل و بعد از هر استفاده آن‌ ها را به‌ دقت بررسی کنید و زمان استفاده آن‌ ها را حداقل یک متر از اجسام آتش‌ زا دورنگه دارید.

عدم روشن نگه‌ داشتن فر یا اجاق‌ گاز:

هر چیزی قابل اشتعالی را در نزدیکی فر یا اجاق‌گاز قرار ندهید. اطمینان حاصل کنید که پرده‌ها بروی اجاق‌گاز آویزان نیستند و هرگز حوله و یا کتاب آشپزی را در نزدیکی اجاق‌گاز قرار ندهید.

به هنگام پخت‌ و پز آشپزخانه را ترک نکنید:

یک ظرف در حال پخت بروی اجاق‌گاز را به حال خود رها نکنید. شما نباید یک قابلمه یا ماهی‌تابه برقی را بروی اجاق‌گاز قرار دهید. اگر مجبور هستید زمان پخت‌وپز آشپزخانه را ترک کنید حتماً شعله اجاق‌گاز را خاموش‌کنید و ظرف را از روی شعله بردارید. (کپسول اتش نشانی مناسب منزل)

پیشگیری از وقوع آتش سوزی

پیشگیری از وقوع آتش سوزی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید