اقدامات زمان وقوع آتش سوزی - زمان وقوع آتش سوزی چه اقداماتی انجام دهیم 2 - ایمن عارفی
اقدامات زمان وقوع آتش سوزی

اقدامات زمان وقوع آتش سوزی


اقدامات زمان وقوع آتش سوزی _ همه ما کما بیش از عواقب جبران ناپذیر آتش سوزی آگاهی داریم و می‌ دانیم احتمال وقوع آتش سوزی در همه ساختمان‌ ها وجود دارد (کپسول آتش نشانی)

از طرفی حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو و خاطرات تلخ آن را به یاد داریم اما می‌توان با رعایت مقررات فنی و اقدامات پیشگیرانه احتمال و یا حتی شدت آتش سوزی را کاهش داد.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

اگر می توانید آتش را خاموش کنید

اگر به ناگهان آتش خفیفی مثلا روی گاز شعله ور شد ممکن است بتوانید خودتان آن را خاموش کنید؛ فقط کافی است کپسول آتش نشانی را بردارید، نازل را بکشید، پایه آتش را هدف بگیرید،

دسته را فشار دهید و دست را به حالت جارویی حرکت دهید تا آتش خاموش شود. مطمئن شوید که آتش کاملا خاموش شده و دود نمی کند.

برای فرار خودتان را زیر شعله آتش روی زمین بکشید

اگر دود و گازهای سمی که در اثر آتش سوزی ایجاد می شود استنشاق شود باعث سرگیجه و از دست رفتن هوشیاری می شود و خروج شما را از خانه سخت می کند.

برای فرار از آتش و دود، خودتان را به سمت خروجی حتی پنجره ها بر روی زمین بکشید. این کار باعث می شود گازهای سمی و دود را تنفس نکنید.

داغی در و دستگیره در را بررسی کنید

اگر مجبورید برای خروج از در عبور کنید، آن را چک کنید تا داغ نباشد. اگر در (یا دستگیره در داغ) است و نمی توانید به آن دست بزنید،

احتمال اینکه از طرف دیگر شعله ور شود زیاد است و نباید از آن خارج شوید. اگر در را باز کردید و آتش یا دود دیدید، در را ببندید و به سمت خروجی دیگری بروید.

به سمت مکان های امن بروید

وقتی مسیرتان را به سمت بیرون از خانه پیدا کردید، از آتش فاصله بگیرید و به سمت جای امنی حرکت کنید. (کپسول آتش نشانی)

بعضی از قسمت های خانه مثل سقف و شیروانی ممکن است بر اثر آتش سوزی بر روی شما بیفتد؛ به همین از دلیل خانه فاصله بگیرید و به سمت خیابان یا بلوک بعدی بروید.

پس از اینکه از آتش دور شدید با ۱۲۵ تماس بگیرید

اگر موبایل همراهتان نیست به خانه یکی از همسایه ها بروید و تلفنی قرض کنید. به اپراتور مرکز آتش نشانی اطلاع دهید که خانه شما با این آدرس آتش گرفته و پس از آن خط را آزاد بگذارید تا اگر اطلاعات دیگری لازم بود با شما تماس گرفته شود.

چه کارهایی موقع گیر افتادن در آتش باید انجام شود؟

اگر در داخل آتش گیر افتادید، ترک های کنار در را با پتو، ژاکت، حوله و یا هر چیز دیگری که پیدا کردید، بپوشانید. اگر توانستید پارچه را خیس کنید و بعد داخل ترک قرار دهید.

منافذ در را هم با پتو بگیرید تا دود وارد اتاق نشود و در صورتی که تلفن همراهتان است با a hundred twenty five تماس بگیرید.

اگر در طبقات بالایی ساختمان در آتش گیر کردید ملافه و یا هر چیزی که توجه مامور آتش نشانی را جلب کند را تکان دهید. سعی نکنید از میان آتش به بیرون بروید.

اگر لباستان آتش گرفت باید سریع هر جا که هستید بایستید، خودتان را روی زمین بیندازید و غلت بزنید تا شعله آتش خاموش شود. موقع غلت زدن بر روی زمین دستتان را هم روی صورتتان قرار دهید تا از آتش در امان باشید.

هنگام وقوع آتش‌سوزی

بر اسـاس آخرین آمار، حدود ۸/۶ درصد از حوادث در حال تهیه و ساخت مواد محتـرقه به وقوع می‌پیوندد پس باید خود را برای رویارویی با آتش‌سوزی آماده کرد و نکات زیر را جدی گرفت: (کپسول آتش نشانی)

۱. سرعت عمل هنگام روبرو شدن با آتش‌سوزی برای نجات جان خود و مصدومان احتمالی کاملا حیاتی است. همان طور که می‌دانید آتش خیلی سریع انتشار پیدا می‌کند

بنابراین بلافاصله آتش‌نشانی (۱۲۵) و اورژانس (۱۱۵) را خبر کنید و تا آنجا که می‌توانید، اطلاعات کاملی در مورد بروز حادثه به آن‌ها بدهید.

۲. سعی کنید افراد را از ساختمان بیرون ببرید.

۳. با رعایت جوانب احتیاط به خاموش کردن آتش بپردازید.

۴. به هیچ وجه وارد ساختمان آتش‌گرفته نشوید مگر آنکه مجهز به ماسک تنفسی باشید و کاربرد آن را بدانید.

۵. قبل از فرار از اتاقی که در آن بسته است، در را لمس کنید. اگر در داغ باشد از خروجی‌های دیگر استفاده کنید.

۶. اگر در ساختمان آتش‌گرفته گرفتار شده‌اید، فوری به اتاقی که دارای پنجره است، بروید و در را ببندید سپس پتو یا فرش را طوری زیر در قرار دهید که دود وارد اتاق نشود، آن‌گاه از طریق پنجره تقاضای کمک کنید.

۷. اگر دود، حرارت یا شعله‌های آتش مسیر‌های خروجی شما را مسدود کرده، در را ببندید و در اتاق بمانید. تنها با استفاده از پارچه سفید از طریق پنجره کمک بخواهید. اگر در اتاق تلفن وجود دارد با آتشنشانی (۱۲۵) تماس بگیرید و موقعیت خود را خبر دهید.

۸. زمانی که در جریان حریق واقع می‌شوید، با حفظ خونسردی تمام تهویه‌های ساختمان را خاموش کنید تا به این ترتیب از ورود اکسیژن داخل ساختمان جلوگیری شود.

۹. ظرف مشتعل را حرکت ندهید. شعله را با شن، نمک، پتوی نمناک یا پوشش‌های دیگر خفه کنید. (کپسول آتش نشانی)

۱۰. امدادگران یا افرادی که در جریان حریق واقع شده‌اند باید لباس‌های دارای الیاف مصنوعی و پلاستیکی را از خود دور کنند.

اقدامات زمان وقوع آتش سوزی

اقدامات زمان وقوع آتش سوزی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید