شلنگ آتش نشانی - آشنایی با خصوصیات شلنگ آتش نشانی - ایمن عارفی
شلنگ آتش نشانی

شلنگ آتش نشانی


آشنایی با خصوصیات شلنگ آتش نشانی

یکی از مهم ترین ابزاری که در زمان اطفای حریق به کار می رود شلنگ آتش نشانی می باشد. شلنگ آتش نشانی دارای تنوع بسیار زیادی بوده و با توجه به کارایی و ظرفیت‌، در موقعیت‌ های گوناگون مورد استفاده قرار می‌ گیرد. (شارژ کپسول آتش نشانی)

این شلنگ ها دارای جنسی بسیار مقاوم و خاصی تشکیل شده اند که می توانند فشار زیاد آب را در زمان اطفا حریق تحمل کنند و آتش نشانان از آن ها استفاده می کنند.

از این محصول به شکل متصل به تانکر آب ماشین آتش نشانی و به صورت جداگانه برای متصل شدن به خروجی‌ های مخصوص آب، استفاده می‌شود. جنس این شلنگ‌ها به صورتی طراحی شده که قابلیت کشسانی زیادی داشته باشد تا در شرایط سخت حادثه بتوان از آن استفاده کرد.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

پیشینه شلنگ آتش نشانی

شلنگ آتش نشانی به شلنگ‌ های مخصوصی گفته می‌ شود که به شکل اختصاصی به منظور خاموش کردن آتش طراحی شده است. این شلنگ‌ ها اصولا از یک لایه ی خارجی از الیاف در هم پیچیده شده و یک لایه ی درونی از جنس پلاستیک که دارای قابلیت کشسانی دارد تشکیل شده است.

این شلنگ‌ ها معمولا به طول ۵۰ فوت (۱۵.۵ متر) ساخته می شوند. در دو انتهای شلنگ آتش نشانی بخش‌ های فلزی‌ ای وجود دارد که قابلیت اتصال این شلنگ‌ ها به خروجی‌ های فشار قوی آب را فراهم می‌ کند.

بر عکس انواع دیگر شلنگ، شلنگ آتش نشانی دارای طراحی می باشد که بتوان از آن به صورت پهن شده نگهداری کرد و این امر به صرفه‌جویی در فضای اشغال شده توسط شلنگ کمک بسیار زیادی می‌کند.

این مسئله در مورد ماشین‌های آتش نشانی یک امر بسیار ضروری و مهم است. برای درک بهتر این مسئله بد نیست بدانید که یک ماشین آتش نشانی قابلیت حمل ۳۶۶ متر شلنگ آتش نشانی به قطر ۶۴ میلیمتر را، در فضایی تنها به اندازه یک تخت دو نفره دارد. (شارژ کپسول آتش نشانی)

شیلنگ های آتش نشانی و مقاومت در برابر فشار آب و عوامل خارجی:

این شیلنگ به دلیل استفاده ای که دارد، قابلیت این را دارد که فشار زیادی از آب را تحمل کند. قطر دهانه آن دارای تنوع محدودی بوده و حداقل باید ۳/۴  یا یک اینچ باشد. رنگ بدنه آن اهمیتی ندارد مگر اینکه دلیل خاصی داشته باشد.

سطح بیرونی این شیلنگ بیشتر در مقابل دما و عوامل مادی مثل اجسام نوک تیز مقاومت می کند. در این شیلنگ فشار و حجم شریان سیال بیشتر از مدت زمانی که از آن استفاده می شود اهمیت دارد. انعطاف پذیری این شیلنگ از شیلنگ های عمومی کمتر می باشد.

این ابزار همیشه بر تکیه گاه خود سوار است و در آپارتمان باید در یک تکیه گاه گرد و در ماشین های آتش نشانی باید درون قفسه خود قرار گیرد.

همچنین بخوانید درباره: روش های خاموش کردن آتش در آتش نشانی

مشخصات لوله های آتش نشانی

شلنگ های آتش نشانی دارای استاندارد هایی می باشند که در زیر به توضیح آن ها می پردازیم .

طول لوله های آتش نشانی

در استاندارد BS ( انگلستان ) طول لوله ها ۱۵، ۱۸، ۲۵، ۳۰، ۳۶ متر پیشنهاد شده است که در کشور انگلستان طول لوله های مورد استفاده در آتش نشانی ها ۲۵ متر و در کشور ایران ۲۰ متر است.

قطر لوله های آتش نشانی

لوله های نواری آتش نشانی با قطر ۱“و۲/۱ -۱ “و۴/۳-۱“و۲“و۲/۱-۲“و ۴/۳-۲“و۳“و۲/۱-۳“ اینچ  تولید شده است . که در آتش نشانی های ایران معمولاً بیشتراز۲/۱-۱ “ اینچ و۲/۱ -۲ “  اینچ استفاده می شود.(شارژ کپسول آتش نشانی)

وزن لوله ها

وزن وسایل مورد استفاده در آتش نشانی ها در کار حمل ونقل و جا به جایی آن تأثیر بسیاری دارد لذا استانداردها حداکثر وزن لوله را مشخص می کند. وزن لوله ها بر اساس استاندارد ۵۱۷۳ انگلستان ( BS ) می باشد .

شلنگ آتش نشانی

شلنگ آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید