فایر باکس - آشنایی با فایر باکس - ایمن عارفی
فایر باکس

فایر باکس


آشنایی با فایر باکس

جعبه آتش نشانی یا همان فایر باکس یکی از وسایل پرکاربرد در سازمان آتش نشانی می باشد در این جعبه سیستم های اطفای حریق قرار داده می شود مانند قرقرهی ی حامل شلنگ آتش نشانی، نازل و …. (شارژ کپسول آتش نشانی)

اصولا در هر دو طرف این جعبه یعنی هم در بالا و هم در پایین ۴ عدد سوراخ وجود دارد که برای ورودی لوله های تر و خشک طراحی شده است تا بتوان در هر موقعیتی آن را نصب کرد.

جعبه های آتش نشانی بعد از کپسول های آتش نشانی دستی ، یکی از ساده ترین و در دسترس ترین تجهیزات اطفاء حریق در زمان اولیه ی آتش می باشد که در حالی که ساده است حاوی جزییاتی نیز می باشند که این محصول را به یک تجهیز کارآمد تبدیل می کند.

بهتر است که آموزشی برای استفاده از جعبه های آتش نشانی به افراد غیرحرفه ای داده شود یا در محل نصب، حتما دستورالعملی قرار گیرد ؛

به این دلیل که داشتن یک تجهیز، به تنهایی تضمین کننده ایمنی لازم برای مبارزه با حوادث احتمالی نمی باشد. مجهز بودن به همراه آگاهی و سرعت عمل است که مهار آتش را ممکن می سازد.

جعبه های آتش نشانی با کارکرد بسیار حیاتی خود ، علاوه بر این که در خاموش کردن آتش سوزی بسیار سریع می باشند و از برگشت شعله نیز جلوگیری می کنند، به خاطر ارتباطشان با شبکه تر و خشک آتش نشانی ، از مهم ترین محل های تامین آب برای تیم های عملیاتی به حساب می آیند .

به طور کلی جعبه آتش نشانی از لحاظ نصب در دو مدل جعبه آتش نشانی توکار و جعبه آتش نشانی رو کار تقسیم می شود.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

محل نصب جعبه آتش نشانی :

جعبه آتش نشانی یا فایر باکس بايد حداكثر در فاصله ۱۱۰ سانتی متری از کف زمین و بر روی ديوار يا داخل ديوار نصب شود به صورت روکار یا توکار. به طوری که دسترسی به شیر و اقلام داخل ان برای همه ی افراد امکانپذیر باشد.

فایر باکس بايد در منطقه هایی نصب شود كه در دید همه ی افراد قرار بگیرد، که بهترین مکان ها برای نصب جعبه آتش نشانی در نزدیکی ورودی ها و خروجی ها می باشد. هر جعبه ی آتش نشانی بايد حداقل شعاع ۲۰ متر از اطراف خود را پوشش دهد. (شارژ کپسول آتش نشانی)

همچنین بخوانید درباره: آشنایی با سیستم اعلام حریق

انواع قرقره و شیلنگ آتش نشانی:

همان گونه که قبلا اشاره کرده بودیم جعبه های آتش نشانی حاوی قرقره ای که دربرگیرنده شیلنگ آتش نشانی می باشد است. که بسته به نوع کاربری پروژه (مسکونی- اداری – تجاری- صنعتی) و صلاح دید مشاور آتش نشانی ، میتوان از شیلنگ لاستیکی هوزریلی (Rigid) ،

یا شیلنگ نخ پرلون (Collapsible) که اصطلاحا کنفی هم به آن می گویند ، استفاده کرد . شیلنگ لاستیکی بیشتر برای مصارف مسکونی به کار می رود که قابل استفاده برای تمام افراد معمولی یک ساختمان می باشد.

و در بقیه موارد معمولا شیلنگ کنفی مورد استفاده قرار می گیرد . به ترتیب به قرقره هر کدام از این دو نوع شیلنگ در اصطلاح عمومی قرقره هوزریلی و قرقره (فایرباکسی) ، گفته می شود .

که قرقره هوزریلی از نظر کارکرد و نیز در ساخت متفاوت می باشد و محفظه داخل قرقره به این دلیل که چرخش آب نیز دارد ، ساخت این قرقره ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

چرا که اطفاء حریق در شرایط سخت اتفاق می افتد و باید حتما به اندازه ی کافی روان حرکت کنند . تا زمان باز کردن شیلنگ را به کم ترین مقدار برساند و همچنین همزمان دچار نشتی آب نشوند .

جعبه های آتش نشانی در دو مدل فایر باکس و هوزریلی مطابق با استاندارد های موجود در شرکت آدر توان نامی تولید می گردند. در جعبه های آتش نشانی تست هیدرواستاتیک بر روی قرقره به طور جداگانه انجام می گیرد

و پس از کسب تاییدیه واحد کنترل کیفیت به محل پروژه ارسال می شود.حداقل ضخامت ورق به کار رفته در جعبه آتش نشانی آدرتوان نامی ۱/۵ میلیمتر بوده که این امر سبب هرگونه خمیده گی و پیچیدگی جعبه و استاندارد بودن آن می گردد. (شارژ کپسول آتش نشانی)

"<yoastmark

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید