علل آتش سوزی در کارخانه ها - دلایل آتش سوزی در کارخانه ها - ایمن عارفی
علل آتش سوزی در کارخانه ها

علل آتش سوزی در کارخانه ها


علل آتش سوزی در کارخانه ها  _ در صنایع و کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی ، با توجه به استفاده از مواد خام اولیه مختلف، مواد و مصالح تولیدی و وسایلی که انبار می‌شوند، ریسک حریق متفاوتی دارند. (کپسول آتش نشانی)

اما در هر صورت ریسک حریق در این تصرف ها از ساختمان‌های مسکونی ، تجاری و اداری بسیار بیشتر و در صورت بروز حریق، تلفات و خسارات بالاتری نیز خواهند داشت.

حریق می‌تواند از یک ته سیگار کارگر انبار کارخانه، اتصالی سیستم برق یک دستگاه، جرقه الکترود جوشکاری، نشت گاز و یا هر عامل کوچک دیگری ایجاد و فاجعه ای بزرگ را در یک کارخانه رقم بزند.

انفجار و آتش سوزی در صنایع مختلف همواره هزینه های هنگفتی را به دولت ها و شرکت ها تحمیل نموده است.

بطور متوسط حدود ۳۷هزار رخداد آتش سوزی در صنایع و بخش های تولیدی جهان روی می دهد که باعث مرگ یا آسیب افراد و یا تحمیل هزینه های هنگفت می شود.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

دلایل اصلی آتش سوزی در محل کار

تجهیزات پخت و پز: جالب اینجاست که تجهیزات پخت و پز عامل اصلی آتش سوزی در بسیاری از مشاغل و نه فقط در رستوران ها است. تجهیزات پخت و پز عامل اصلی آتش سوزی در املاک اداری ( یک از چهار آتش سوزی املاک اداری) بوده است.

یکی از راه هایی که صاحبان مشاغل می توانند به جلوگیری از این نوع آتش سوزی کمک کنند این است که کارمندان را تعیین کنند تا هر روز بررسی کنند که آیا همه وسایل اتاق نشیمن و آشپزخانه خاموش هستند یا خیر. (کپسول آتش نشانی)

وسایل قابل اشتعال باید به دور از منابع گرما نگهداری شده و منطقه و وسایل آشپزی تمیز و تمیز بمانند. همچنین اطمینان حاصل کنید

که کپسول های آتش نشانی کافی در سراسر ساختمان به ویژه در مناطقی که احتمال آتش سوزی دارند قرار دارد. بازرسی منظم از هر کپسول آتش نشانی نیز برای ایمنی تأسیسات شما حیاتی است.

تاثیر تجهیزات گرمایشی در ایجاد آتش سوزی

گرمایش مهم‌ترین علت آتش‌سوزی سازه در تأسیسات تولیدی بود که ۱۵٪ از کل را تشکیل می داد. ” USFA از گرمایشی به عنوان پنجمین علت عمده آتش سوزی ساختمان های غیر مسکونی در سال ۲۰۱۵ نام برد. بنابراین ، اطمینان حاصل کنید

که تمام وسایل گرمایشی به طور منظم توسط یک متخصص بازرسی می شوند و مواد قابل اشتعال در فاصله ایمن نگهداری می شوند. در اینجا دوباره ، وجود یک سیستم آب پاش آتش در محل کار شما می تواند از خسارت عمده آتش سوزی جلوگیری کند.

“در صورت وجود، آب پاش های لوله مرطوب ۹۰٪ از زمان را در آتش‌سوزی به اندازه کافی بزرگ فعال می کنند تا تجهیزات را فعال کنند و آنها در ۸۸٪ از این آتش‌سوزی‌ها مثر بودند.

مرگ و میر در هر ۱۰۰۰ آتش‌سوزی ۶۲٪ کمتر در فروشگاه ها و دفاتر مجهز به آب پاش لوله مرطوب در مقایسه با خواص فاقد تجهیزات خاموش کننده خودکار است. “

اطلاعات کلی در مورد فرآیند احتراق

احتراق یک واکنش شیمیایی اکسیداسیون است ، که با انتشار گرما و نور همراه است. برای وقوع احتراق ، سه عامل لازم است:

یک ماده قابل احتراق ، یک ماده اکسید کننده (معمولاً اکسیژن اتمسفر) و یک منبع احتراق (پالس). یک عامل اکسید کننده می تواند نه تنها اکسیژن بلکه کلر ، فلوئور ، برم ، ید ، اکسیدهای ازت و غیره باشد. (کپسول آتش نشانی)

بسته به خاصیت مخلوط قابل احتراق ، احتراق یکدست و ناهمگن است. با احتراق همگن ، مواد اولیه حالت تجمع یکسانی دارند (به عنوان مثال احتراق گازها). احتراق مواد قابل احتراق جامد و مایع ناهمگن است.

احتراق نیز با سرعت انتشار شعله متفاوت است و بسته به این پارامتر می توان از جوش زدایی (حدود ده متر در ثانیه) ، انفجاری (حدود صدها متر در ثانیه) و انفجار (حدود هزار متر در ثانیه) استفاده کرد. آتش با سوزش زدایی مشخص می شود.

بسته به نسبت سوخت و اکسید کننده ، فرآیندهای احتراق مخلوط های قابل احتراق ضعیف و غنی از یکدیگر متمایز می شوند. فقیر به مخلوطی گفته می شود که حاوی مقدار زیادی اکسید کننده هستند.

سوزش آنها محدود به محتوای جزء قابل احتراق است. این غنی ها مخلوطی هستند که میزان سوخت آنها بالاتر از نسبت استوکیومتری قطعات است. احتراق چنین مخلوط ها با محتوای ماده اکسید کننده محدود است.

وقوع احتراق با خود تسریع واکنشی واکنش در سیستم همراه است. سه نوع اصلی از خود شتاب یک واکنش شیمیایی در هنگام احتراق وجود دارد: حرارتی ، زنجیره ای و زنجیره ای ترکیبی-حرارتی.

مکانیسم شتاب حرارتی با گرمازدایی روند اکسیداسیون و افزایش سرعت یک واکنش شیمیایی با افزایش دما همراه است ، به شرط آنکه در سیستم واکنش دهنده انباشته شود. (کپسول آتش نشانی)

علل آتش سوزی در کارخانه ها

علل آتش سوزی در کارخانه ها

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید