فایر باکس - آشنایی با تعریف فایر باکس 2 - ایمن عارفی
فایر باکس

فایر باکس


در خصوص سوال فایر باکس و هوزریل باکس چیست يكي از ابزارهاي مهم ومورد نياز در خصوص کنترل و خاموش کردن حریقفاير باكس و هوزریل باکس است . (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

هر دو سیستم فایر باکس و هوزریل باکس زیر مجموعه سیستم جامع اطفا و کنترل حریق می باشند .می توان اين دو سيستم را نيز جزء منابع تامين آب جهت خاموش کردن آتش نام نهاد .

براي انجام امر پيشگيري در هر مكان وموقعيت خاصي بايد بدانيم كه منابع آب مورد نياز در مواقع ضرورت در كدام محل وجود دارد و راه هاي دسترسي به آن منابع را از قبل مشخص نموده باشيم .

بطور کلی منابع آب شامل تانکر آب– رودخانه –چاه – استخر و قنات واست كه دراجراي يك طرح مناسب براي پيشگيري بايد منابع آبی را شناسائي نمائيم .

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

فایرباکس و هوزریل باکس چیست

یکی از ابزارهای مهم ومورد نیاز در خصوص کنترل و خاموش کردن حریق ساختمانها وانبارهای بزرگ فایر باکس وهوزریل است .

هردو سیستم یادشده ( هوزریل وفایر باکس ) از سیستم های لازم برای طرح های ایمنی وپیشگیری می باشد .

می توان این دو سیستم را نیز جزء منابع تامین آب جهت خاموش کردن آتش, نام نهاد .

برای انجام امر پیشگیری در هرمکان وموقعیت خاصی باید بدانیم که منابع آب مورد نیاز در مواقع ضرورت در کدام محل وجوددارد وراههای دسترسی به آن منابع را از قبل مشخص نموده باشیم .

بطور اجمال منابع آب شامل : رودخانه –چاه – استخر – هیدرانت فایر باکس -هورزیل – قنات و…است که دراجرای یک طرح مناسب برای پیشگیری باید منابع را شناسائی نمائیم . (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

فایر باکس : (یا جعبه آتش نشانی )

در ساختمـانها وانبـارها لوله های مخصوص آتش نشانی قراردارد که بصـورت عمـودی ویا افقی با حداقل ۴ اینچ از زمین تا بالاترین نقطه ساختمان (پشت بام )کشیده شده است

و در هر طبقه یک خروجی قرارداده اند (تعداد خروجی ها وفایر باکسها بستگی به وسعت هر طبقه می باشد . ) اجزای تشکیل دهنده هرفایر باکس شامل یک جعبه که درون آن یک قرقره , یک نازل و یک شلنگ نواری ( حداقل ۲۰ متر ) می باشد .

انواع سیستم فایر باکس

۱- سیستم خشک :

این نوع سیستم به لوله آب شهری وصل نیست وراه ورودی آن درجلوی درب ورودی ساختمان یا طبقه هم کف نصب می گردد. ودرمواقع ضروری آب , توسط تانکرها و پمپ های آتش نشانی به درون لوله ها پمپاژ گردیده

و در طبقه مورد نظر از خروجی های آن بهره برداری می گردد. دهانه ورودی این سیستم در محفظه  دربیرون منزل یا ساختـمان یاکـارگاه قرادادشده است این نوع سیستم سـبب می گردد که ما آب را بدون اتلاف وقت به نزدیک ترین نقطه ممکنه برسانیم.

۲- سیستم تر :

این نوع سیستم از انتهایی ترین قسمت ساختمان یعنی زیر زمین تابالاتر ین نقطه ساختمان (پشت بام کشیده شده است این نوع سیستم به لوله آب شهری وصل است وهمیشه در هرحالتی دردرون لوله هاآب وجود دارد و در هر طبقه بابازکردن شیر لوله آب ، آب از درون آن خارج می گردد. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

جعبه فایر باکس دارای خروجی های متفاوتی می باشد .که نوع خروجی ویا میزان آب خروجی در دقیقه براساس نوع مواد اشتعال شده در ساختمان می باشد یعنی نوع خروجی براساس سرعت وقابلیت اشتعال مواد موجود می باشد(معمولآ سایز خروجی ۱/۲-۱ و یا ۱/۲-۲) اینچ .

پس شرایط اساسی در تعیین نوع خروجی در این نوع سیستم عبارتست از:

۱- سرعت اشتعال مواد موجود .
۲- مواد قابل اشتعال موجود (میزان )

باید توجه شود که خروجی یا قطر به شکلی در نظر گرفته شود که درهردقیقه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ گالن در دقیقه (هر گالن ۵/۴ لیتر ) آبدهی داشته باشد(با توجه به قطر لوله ها میزان آبرسانی به حریق متغییر می باشد).

استاندارد نصب فاير باكس

استاندارد فايرباكس بايد حداقل ۱۰۰ سانتيمتر از كف ساختمان بالاتر برروي ديوار نصب گردد اگر فاير باكس درون ديوار نصب مي گردد بهترين فاصله از كف حدود ۱۱۰ سانتی متر است .

فاير باكس بايد در مناطقي نصب گردد كه مورد ديد همگان باشد يعني در مناطقي ونقاطي كه قابل مشاهده باشد نصب گردد در پشت ديوارها ويا شـكافها نصـب نـگردد تا درمـواقع لزوم بتوان از آن به نـحو احـسن استـفاده شود .

اصولاً فايـر باكس درراه پله هاي فرار –پاگردها –درب ورودي ساختمانها –دالنها و… نصب مي گردد هرفايرباكس بايد شعاع ۲۰ متر را پوشش دهد بايد توجه شود كه بالا دهنده آب (فايرباكس ) (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

درنوع تر حتماً به شير اصلي آب شهري وصل باشد وفشار لازم در آنها در بالاترين نقطه كمتر از ۶ اتمسفر نباشد قطر لوله هاي بالادهنده نبايد كمتر از ۴(اينچ )باشد

قرقره فایرباکسی :

این قرقره مکانیسم بسیار ساده تری نسبت به قرقره هوزریل باکس دارد و ترجیحآ اگر از قرقره با بلبرینگ هرزگرد استفاده کردد باز شدن قرقره و کشیدن شلنگی که به درو آن پیچیده شده از سهولت بیشتری برخوردار میباشد

سایز شلنگ قرقره فایرباکسی معمولآ ۱/۲-۱ یا ۱/۲-۲ اینچ میباشد جنس شلنگ مورد استفاده در این قرقره از نوع برزنتی نخ پرلون میباشد

و در هنگام پاشش آب باید کل متراژ شلنگ دور قرقره فایرباکس کاملآ از دور قرقره باز شده سپس آبپاشی انجام گردد زیرا در غیر اینصورت شلنگ ترکیده و منفجر میگردد. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

فایر باکس

فایر باکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید