لباس آتش نشانی - ویژگی های لباس کار آتش نشان ها چیست - ایمن عارفی
لباس آتش نشانی

لباس آتش نشانی


امنیت کار آتش نشانی به قدری بالاست که باید حتما لباس کار آتش نشانی با ویژگی های منحصر به فرد را استفاده نمایند تا از آنها در برابر خطرات محافظت کند. (کپسول آتش نشانی)

خطرات کار آتش نشانی فقط محدود به مقابله با آتش نیست و طیف گسترده تری از خطر را متحمل می شوند. از این رو باید لباس مناسب بپوشند.

لباس کار آتش نشانی دارای تنوع در رنگ و مدل است و با توجه به شرایط آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به اینکه آتش‌نشان‌ها کار پرخطری دارند برای خاموش کردن آتش می‌بایستی از لباس‌های مخصوص و ضد حریق استفاده کنند

که خطری آن‌ ها را تهدید نکند البته آتش‌ نشان‌ ها تنها در دل آتش نمی‌روند آن‌ ها وظایف مختلفی دارند که بالطبع از لباس کارهای متنوعی نیز استفاده می‌کنند.

در این گفتار قصد داریم شما را با انواع لباس کار آتش ‌نشانی و ویژگی‌های آن آشنا کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

لباس عملیاتی مبارزه با حریق

اولین مدل لباس آتش‌نشانی است که برای مبارزه با حریق نظیر شلوار، اورکت است که در صورت نیاز به ست کامل لباس آتش‌نشانی جلیقه و بلوز مخصوص هم در زیر لباس پوشیده می‌شود. (کپسول آتش نشانی)

معمولا شلوار و اورکت از سه لایه یا بیشتر از آن تشکیل شده است که شامل جنس نومکس و گرماژ تشکیل شده است و می‌تواند در برابر حرارت و شعله مقاوم باشد

لایه‌های داخلی بکار رفته در این لباس از جنس گورتکس است که موجب گردش هوا در این لباس، تعریق آتش‌نشان را نیز به حداقل ممکن می‌رساند.

ویژگی

از ویژگی‌های بارز این نوع لباس‌ها داشتن استاندارد جهانی مخصوص آتش‌نشانی است. افرادی که از این نوع لباس‌ها استفاده می‌کنند به صورت مستقیم با حرارت و شعله سروکار دارند به همین علت این لباس‌ ها از با کیفیت‌ترین و بهترین متریال تهیه می‌شوند.

این نوع لباس‌ها در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ هستند و در رنگ‌بندی‌های مختلفی از جمله مشکی، قرمز، خاکی، زرد، نارنجی، طوسی، سرمه‌ای طراحی می‌شوند.

لباس‌ های عملیاتی در دو نوع چند تکه و یکسره وجود دارد گروه‌ های پشتیبانی در خارج از رنگ مشکی و سرمه‌ای استفاده می‌شود برای افرادی که وارد محیط حریق می‌شوند بهتر است از رنگ‌های قرمز و نارنجی استفاده کنند.

ویژگی های لباس کار آتش نشانی

آتش نشان ها به دلیل روبرو شدن با آتش، باید حتما از لباسهایی استفاده کنند که حرارت را منعکس نکند و از جنس الیاف نسوز باشد. اما این فقط بخشی از ویژگی لباس کار آتش نشانی است. (کپسول آتش نشانی)

از دیگر ویژگی های لباس کار آتش نشانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل وجود داشتن در مواقع خطر حتما باید از پارچه های شبرنگ در برخی قسمت ها استفاده شود.
  • وزن لباس از دیگر ویژگی های لباس کار آتش نشانی است.
  • لباس کار آتش نشانی باید مقاوم در برابر اجسام تیز و برنده باشد و همچنین از ورود آب و رطوبت جلوگیری کند.
  • داشتن جیب روی لباس از دیگر خصوصیات لباس کار آتش نشانی است تا آتش نشانها بتوانند در مواقع ضروری تجهیزات مورد نیاز خود را در آن قرار دهند.
  • لایه داخلی لباس باید به شکلی باشد که انتقال هوا را به خوبی انجام داده و تعریق را برای آتش نشان ها به حداقل برساند.
  • سایز لباس آتش نشانی باید دقیقا متناسب با سایز آتش نشان باشد. آستین لباس باید دقیقا مماس بر مچ دست باشد تا خطر کمتر باشد.

لباس عملیاتی ورود و عبور از آتش

از دیگر نمونه‌ های لباس کار آتش‌ نشان‌ ها که از الیاف نسوز و فایبرگلاس و آلومینیوم ساخته شده است. این لباس مخصوص عبور از آتش است. شکل و طراحی لباس به شکل سرهم همراه با کلاه و دستکش ایمنی است.

ویژگی های لباس  آتش نشانی

همان طور که می دانیم آتش نشان ها اغلب با آتش سر و کار دارند پس باید لباس هایی داشته باشند که حرارت را انعکاس دهند و از جنس الیاف نسوز باشند. اما این تنها بخشی از ویژگی های لباس کار آتش نشانی است. (کپسول آتش نشانی)

۱. لباس کار آتش نشانی باید در برابر اجسام تیز و برنده هم مقاومت داشته باشد و از ورود آب و رطوبت جلوگیری کند.

۲. وزن مناسبی داشته باشند که هنگام کار کردن با آن، با سختی مواجه نباشند. معمولا وزن لباس های کار آتش نشان ها، ۲.۴۰۰ کیلوگرم است.

۳. پارچه شب رنگ در بعضی قسمت های آن دوخته شده باشد تا در مواقع خطرناک دیده شوند.

۴. لایه داخلی لباس باید به گونه ای باشد که انتقال هوا به خوبی انجام شود و تعریق آتش نشان را به حداقل برساند.

۵. بر روی لباس آتش نشانی باید در قسمت بیرونی جیب داشته باشد تا آتش نشان بیسیم یا تجهیزات مورد نیاز خود را در آن قرار دهد.

۶. سایز لباس کار آتش نشان ها باید در اندازه های گوناگون باشد تا هر آتش نشان دقیقا سایز لباس خود را به تن کند. باید آستین لباس مماس بر مچ دست باشد تا خطرساز نباشد. (کپسول آتش نشانی)

لباس آتش نشانی

لباس آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید