لباس آتش نشانی - ویژگی های لباس کار آتش نشان ها چیست 2 - ایمن عارفی
لباس آتش نشانی

لباس آتش نشانی


امنیت کار آتش نشانی به قدری بالاست که باید حتما لباس کار آتش نشانی با ویژگی های منحصر به فرد را استفاده نمایند تا از آنها در برابر خطرات محافظت کند. (کپسول آتش نشانی)

خطرات کار آتش نشانی فقط محدود به مقابله با آتش نیست و طیف گسترده تری از خطر را متحمل می شوند. از این رو باید لباس مناسب بپوشند.

لباس کار آتش نشانی دارای تنوع در رنگ و مدل است و با توجه به شرایط آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به اینکه آتش‌نشان‌ها کار پرخطری دارند برای خاموش کردن آتش می‌بایستی از لباس‌های مخصوص و ضد حریق استفاده کنند

که خطری آن‌ ها را تهدید نکند البته آتش‌ نشان‌ ها تنها در دل آتش نمی‌روند آن‌ ها وظایف مختلفی دارند که بالطبع از لباس کارهای متنوعی نیز استفاده می‌کنند.

در این گفتار قصد داریم شما را با انواع لباس کار آتش ‌نشانی و ویژگی‌های آن آشنا کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

لباس عملیاتی آتش نشان ها در حریق

این لباس همان لباسی است که بیشترین استفاده را دارد. همه آتش نشان ها در مبارزه با حریق، این لباس را به تن می کنند. لباس کار عملیاتی آتش نشان ها، از شلوار و اورکت تشکیل شده که به صورت جدا و تکه ای یا سرهم و یکسره است.

لباس های عملیاتی آتش نشان ها، معمولا سه لایه ای هستند و جنس آن ها از الیاف نسوز است تا در برابر شعله و حرارت مقاومت باشد. جنس لایه داخلی این لباس از گورتکس است که کمک به جریان دادن هوا می کند و تعریق آتش نشان ها را کاهش می دهد. (کپسول آتش نشانی)

تمام لباس های عملیاتی آتش نشان ها باید دارای استاندارد جهانی مخصوص آتش نشانی باشد چرا که اگر کیفیت مناسبی نداشته باشد، آتش نشان ها را با خطر مرگ مواجه می کند.

رنگ های لباس آتش نشانی عملیاتی تنوع بسیاری دارند اما قرمز، نارنجی، زرد، طوسی و سورمه ای معمول ترین آن هاست.

افرادی که در دل آتش می روند، رنگ قرمز و نارنجی، و دیگر افرادی که بخش پشتیبانی هستند، معمولا رنگ لباسشان سورمه ای و مشکی است.

ویژگی‌ های لباس آتش‌ نشانی

بیشتر آتش‌نشان‌ها با آتش سروکار دارند بنابراین یونیفرمی که استفاده می‌کنند باید این قابلیت را داشته باشد که حرارت را انعکاس دهد و معمولا جنس آن از الیاف نسوز باشد، لذا این تنها بخشی از خصوصیات لباس کار حرفه ای است.

  1. یکی از ویژگی‌های لباس آتش‌نشانی این است که در معرض اجسام تیز و برنده مقاومت و دوام لازم را برخوردار باشد و از ورود آب و رطوبت نیز جلوگیری کند.
  2. لایه‌ی به کار رفته شده در داخل لباس باید بتواند جریان هوا را به خوبی انتقال دهد و حداقل تعریق برای آتش‌نشان داشته باشد.
  3. سایز و اندازه یونیفرم آتش‌نشان باید در سه سایز مختلف باشد تا باعث به خطر افتادن آتش‌نشان‌ها نگردد.
  4. استفاده از پارچه شب رنگ در برخی از بخش‌های یونیفرم دوخته شود تا در هنگام خطر آتش‌نشان قابل رویت باشد.
  5. در قسمت‌های بیرونی لباس آتش‌نشان بایستی جیب‌های بزرگ تعبیه شود تا هر آتش‌نشان‌ها بتوانند وسایلی مانند بی سیم یا سایر تجهیزات دیگر را داخل آن قرار دهد. (کپسول آتش نشانی)
  6. لباس با وزن مناسب در حین کار کردن تا آتش‌نشان به سختی نیفتد و بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد. وزن لباس‌های کار آتش‌نشان‌ها تقریباً ۲.۴۰۰ کیلوگرم است.

نکات مهم و قابل‌ توجه در هنگام خرید انواع لباس آتش نشانی

ارگونومی موضوع بسیار مهمی است که باید به ‌ویژه در لباس آتش‌نشانی مورد توجه قرار گیرد. در عملیات های آتش نشانی، آتش نشان ها مجبور به انجام وظایف بسیاری هستند

و در صورتی که لباس آتش نشانی به شکل مناسبی طراحی نشده باشد، فشار زیادی را به بدن وارد می‌کند.

نکته بسیار مهم دیگر، میزان وزن لباس کار است به شکلی ‌که هر چه وزن لباس کمتر باشد کالری کمتری در حین حرکت مصرف می‌شود و در نتیجه انرژی آتش‌نشان برای انجام عملیات بیشتر است.

نکته حائز اهمیت دیگر ایجاد حداقل مقاومت در برابر حرکت در حین عملیات نجات است به شکلی که کالری کمتری مصرف شود.

همچنین تقویت قابلیت‌های تهویه از طریق انتخاب صحیح نوع پارچه نیز بسیار مهم می‌باشد؛ بنابراین لباس‌های با قابلیت تهویه بیشتر برای عملیات آتش‌نشانی مناسب‌تر هستند. (کپسول آتش نشانی)

باتوجه ‌به مطالب فوق لباس آتش‌نشانی یکی از تجهیزات و ملزومات بسیار پرکاربرد در این شغل است که در صورت بی‌دقتی در انتخاب لباس مناسب و یا عدم توجه به نکات ارگونومی و…. خطرات و صدمات بعضاً جبران‌ ناپذیری به آتش نشانان وارد شده

در نتیجه بازدهی و راندمان کاری آنان کاهش می‌یابد و آنها نمی‌توانند به ‌تمامی وظایف و تعهدات خود در خصوص جان و مال افراد عمل کنند. (کپسول آتش نشانی)

لباس آتش نشانی

لباس آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید