لباس آتش نشانی - انواع لباس آتش نشانی - ایمن عارفی
لباس آتش نشانی

لباس آتش نشانی


بعد از آموزش و مهارت آتش نشان‌ ها، از مهم ترین موارد در این کار، لباس مناسب و ایمن است. عملیات و وظیفه آتش نشانان فقط اطفای حریق نیست و ممکن است شرایط سخت دیگری هم به وجود بیاید که آتش نشان‌ ها مجبور باشند به آن ورود کنند

و عملیات نجات را انجام بدهند. از این رو لباس‌ های آتش نشان‌ ها انواع مختلفی دارد که هر کدام مناسب شرایطی خاص است. باید جنس و طراحی این لباس‌ها به شکلی باشد که آتش نشان صدمه ای نبیند (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

و همچنین عمر و تداوم این لباس ها هم باید زیاد باشد، به خاطر استفاده از پارچه‌ های خاص در این لباس‌ ها، قیمت لباس‌ های آتش نشانی بالا است

که هر سازمانی برای تهیه این لباس‌ ها بودجه‌ ای در نظر می‌ گیرد و بهتر است از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه باشند.

با ایمن عارفی در این مقاله همراه باشید و لذت ببرید.

انواع لباس‌های آتش نشانی

لباس عملیاتی مبارزه با حریق

این لباس همان لباسی است که در ذهن اکثر افراد به عنوان لباس آتش نشانی شناخته می شود. لباس مبارزه با حریق شامل، شلوار و اورکت است که اگر نیاز به ست کامل لباس آتش نشانی باشد،

جلیقه و بلوز مخصوص هم در زیر این لباس پوشیده می‌شود. شلوار و اورکت معمولا از سه لایه یا بیشتر تشکیل می شوند که جنس نومکس و دیگر گراماژ‌ها ساخته می‌شود که تا حد زیادی در مقابل حرارت و شعله مقاوم هستند. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

همچنین لایه‌های داخلی این لباس از جنس گورتکس می باشد که باعث می‌شود با جریان دادن هوا در این لباس، تعریق آتش نشان‌ها به حداقل برید.

این لباس‌ها باید دارای استاندارد‌های جهانی مخصوص آتش نشانی باشند.

کسانی که قرار است از این لباس‌ها استفاده کنند، مستقیما با حرارت و شعله سر و کار دارد، پس سر کیفیت این لباس ها نمی‌توان ریسک کرد.

همچنین این لباسها در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ عرضه می‌شوند که رنگ‌های سورمه‌ای، مشکی، قرمز، نارنجی، طوسی ، زرد و خاکی در آنها معمول است.

قابل ذکر است که لباس‌های عملیاتی در دو نوع چند تکه و یا یکسره overal وجود دارند همچنین برای گروه پشتیبانی در خارج از محیط عملیاتی از رنگ مشکی و سورمه‌ای استفاده می‌شود

و برای افرادی که وارد محوطه حریق شده‌اند از رنگ‌های قرمز و نارنجی استفاده می‌شود. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

لباس فرم آتش نشانی

همانطور که می دانید لباس فرم از بهترین پارچه های صنعتی و با کیفیت ترین نوع دوخت انجام می شود . لباس فرم از جمله الزاماتی است که در شروع هر نوع کاری برای یکسان سازی کارکنان و کارگران انجام می شود .

از سه قسمت تشکیل شدن است به شرح زیر :

لایه ی بیرونی :

در مورد لایه بیرونی باید بگوییم که وظیفه آن محافظت از آتش بوده که باید در برابر آتش بسیار مقاوم باشد ، از دیگر ویژگی های آن می توان مقاومت خوب آن در برابر انفجار مثال زد.

شاید بتوان این طور گفت که مهم ترین قسمت لباس را لایه بیرونی تشکیل می دهد و محافظت اصلی از بدن را این قسمت انجام می دهد. به طوری که اگر اشکالی در این قسمت لباس داشته باشیم دیگر نمی تواند محافظ خوبی برای بدن باشد. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

لایه ی میانی :

در مورد قسمت میانی باید گفت که لایه ای است با ویژگی های ضد رطوبتی که از ورود و خروج هر گونه رطوبت به داخل لباس جلوگیری می کند ،

محافظت این لباس از بدن به این شکل خواهد بود که از سوختن توسط آب جلوگیری می کند و از گرمای بسیار زیاد هم جلوگیری خواهد کرد. همچنین باعث گردش هوای بهتر در لایه های لباس می شود.

لایه ی داخلی :

این لایه باید به صورتی طراحی شود که کاملا ضد گرما باشد و از آتش گرفتن لباس جلوگیری کند.

ویژگی های لباس کار آتش نشان ها چیست؟

همان طور که می دانیم آتش نشان ها اغلب با آتش سر و کار دارند پس باید لباس هایی داشته باشند که حرارت را انعکاس دهند و از جنس الیاف نسوز باشند. اما این تنها بخشی از ویژگی های لباس کار آتش نشانی است.

۱. لباس کار آتش نشانی باید در برابر اجسام تیز و برنده هم مقاومت داشته باشد و از ورود آب و رطوبت جلوگیری کند.

۲. وزن مناسبی داشته باشند که هنگام کار کردن با آن، با سختی مواجه نباشند. معمولا وزن لباس های کار آتش نشان ها، ۲.۴۰۰ کیلوگرم است.

۳. پارچه شب رنگ در بعضی قسمت های آن دوخته شده باشد تا در مواقع خطرناک دیده شوند. (کپسول آتش نشانی مناسب منزل)

۴. لایه داخلی لباس باید به گونه ای باشد که انتقال هوا به خوبی انجام شود و تعریق آتش نشان را به حداقل برساند.

۵. بر روی لباس آتش نشانی باید در قسمت بیرونی جیب داشته باشد تا آتش نشان بیسیم یا تجهیزات مورد نیاز خود را در آن قرار دهد.

۶. سایز لباس کار آتش نشان ها باید در اندازه های گوناگون باشد تا هر آتش نشان دقیقا سایز لباس خود را به تن کند. باید آستین لباس مماس بر مچ دست باشد تا خطرساز نباشد.

لباس آتش نشانی

لباس آتش نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهخرید